Graspop Metal Meeting 2001

vrijdag:

23.00: Ik weet de halve chat te verbazen met het bericht dat ik naar bed ga, maarja, wat wil je als je toch enigzins slaap wilt krijgen, en dan zo'n weekend voor de boeg. Dit was trouwens 1 van de 2 keren in de afgelopen 2 jaar dat ik voor 02.00 naar bed ging volgens mij

zaterdag:

05.00: de wekker loopt af, ff ontbijten, ff FOK!ken... shit, de server is kapot, achja, als ie het maar weer doet als ik thuiskom
06.00: Ik ga naar het station, daar staat Gerald (een goeie vriend van me die Within Temptation een keer live wilde zien en Graspop ook wel wat leek) inmiddels al op me te wachten. Kaartje gekocht en in de trein gaan zitten.
06.38: vertrek trein uit Groningen
08.42: aankomst Utrecht, overstappen
08.47: vertrek Utrecht
09.39: aankomst Eindhoven, wachten op de bus
10.01: vertrek bus (lijn 172) naar Lommel Station (België)
11.00: we komen aan te Lommel alwaar we moeten wachten
11.43: trein naar Mol komt aanrijden
11.53: we zijn dan eindelijk in Mol, waar al een aantal Graspoppers zijn, we lopen ff naar een bank om te pinnen (wat zijn die dingen moeilijk te vinden zeg)
Vanaf hier heb ik weinig besef van tijd, maar ik denk dat we rond 13.00 eindelijk op het terrein van Graspop waren, met een reistijd van ongeveer 6.30 uur dus.

Graspop:

Bij binnenkomst eerst het nieuwe Mother Earth shirt van Within Temptation gekocht, dat moest gewoon ff en was ik al van plan, dus gelijk maar ff gedaan
Daarna ff drankbonnen gekocht.
Toen werd net aangekondigd op de Main Stage dat Orphanage zou beginnen, dus Gerald meegesleept die kant op. Aangezien deze band bij DSFA Records zit (net als WT), in het infoboekje stond als vergelijking met WT en omdat er enige samenwerking is tussen beide bands was ik wel benieuwd.

Orphange:
In het begin vond ik het iets tegenvallen, ik had meer vn de vrouwenstem verwacht en het trok me niet zo. Maar ergens halverwege zongen ze een nummer waar Floor (van After Forever) erbij kwam. Dat klonk zo goed dat ik in 1 keer wat beter ging opletten op hun nummers
Ze zong de zangeres van Orphanage zo weg
Vanaf dat moment waren de nummers ban ze dan ook beter, hoewel ik nog altijd niet helemaal weg van ze ben.

Na Orphanage zijn we bij die kraampjes achterin gaan kijken (ik kwam al snel tot de conclusie dat ik voor rustiger shoppen en meer kijk op m'n eigen geld liever naar gothic-winkeltjes hier in Nederland ga, dus alleen vluchtig bij langs gelopen. Daarna doorgelopen naar de Metal Market. Hoewel ik naar binnen ging met het gevoel dat ik toch niets zou kopen zag ik al snel de vinyl van Nightwish - Wishmaster hangen, die ik dus gelijk kocht (was ik al een poosje naar op zoek). We liepen iets verder en ik zei tegen Gerald dat ik het zo jammer vond dat Within Temptation nooit iets op vinyl heeft uitgebracht, nog geen minuut later trekt ie me aan m'n mouw en wijst naar een kraampje en wat hang daar: een Within Temptation Picture Disc Vinyl van Mother Earth
Gelijk gekocht dus, en na een closer look bleek dat er maar duizend van zijn!

Primal Fear:
Hierna weer richting main stage gelopen, waar Primal Fear bezig was, eigenlijk meer naar geluisterd op de achtergrond dan echt bekeken, echt veel heb ik er dan ook niet over te vertellen. Ik had het met Gerald erover dat ik, die altijd overal opvalt met mijn lange haar, mijn zwarte kleding, leren jas en soms een WT-shirt aan, overal opvalt, maar op Graspop niet, daar zijn gewoon duizenden Tara's En ik merkte op dat Yvonne, ook al zo'n opvallende FOK!verschijning, nog altijd wel enigzins opvalt. Plots denk ik dat ik Efrat/Little Bird zie, en ik roep haar, ze draait zich om en ik weet het zeker, dus ik begroet haar, zie ik dan pas met wie ze er is: juist! Yvonne! (ze kustte me (dit moest ik trouwens perse van haar vermelden))
Hun even wegwijs gemaakt, daar zijn de toiletten, daar is de info, en daar is de geldautomaat. En toen snel door naar Shelter, althans, dat dachten we...

(geen idee wie, maar ze speelden in Marquee II om 14.50)
Verwachten we Shelter te zien, krijgen we een andere band die helemaal nergens naar klonk (vond ik dan, en dus al snel weggegaan, in afwachting van Savatage.
Eerst maar even naar de pin-automaat, de francen waarin namelijk inmiddels op. Daar zag ik dat je ook kon wisselen, dus dat maar gedaan
Wie zie ik daar vlakbij staan: Ivar de Graaf, de drummer van Within Temptation. Dus even snel een praatje mee gemaakt, dat is wel cool aan WT, de band kent de fans en maakt ook gewoon een praatje met ze, bandleden duiken soms ook op op Within Temptation Chatmeetings enzo

Savatage:
Inmiddels was de zon al aardig hoog komen te staan en volop (beetje te vol op, met al mijn zwart) aan het schijnen, heerlijk weer bij heerlijke muziek. Lekker achterin staan te genieten van Savatage.

Shelter:
Poging 2, en ja waarempel, dit keer stonden ze er wel. Er waren wat dingen opgeschoven ofzo.
Klonk goed, niet echt geweldig, maar goed. Gerald was gelijk helemaal weg van ze wat erin resulteerde dat we na dit optreden de Metal Market nog een keer opzochten omdat hij wat cd's van ze wilde kopen
Erg goed aan deze band vond ik de interactie met het publiek. De lead-zanger ging een paar keer stagediven (terwijl ie gewoon doorzong) en na het optreden ging hij gewoon het publiek in.

Megadeth:
Het was al een paar keer gemeld: Motörhead had pech gekregen en de optredens van hun en Megadeth zouden verwisseld worden, en zo geschiede Zoals bij de meeste optredens op Main Stage zaten we lekker in het gras te genieten van zon en muziek. Megadeth trok me niet zo, maar dat kan liggen aan het feit dat ik Metallica ook niets aan vind.

Sick Of It All/Six Feet Under:
En weer naar de tent, want Gerald wilde Dropkick Murphys graag zien, en ik moet toegeven at ik ook benieuwd was. Echter, hier was ook het nodige opgeschoven (waardoor Shelter ook was opgeschoven), dus kregen we Sick Of It All voor onze neus, en het stond mijn neus niet echt aan dus ook hier snel weer vertrokken, dan liever de zon met de muziek een beetje op de achtergrond, muziek van Six Feet Under trouwens, want we zijn bij de andere tent gaan zitten zodat we direct na dat optreden naar binnen konden aangezien Within Temptation de volgende band in de Marquee I tent was. Vooraan gekomen stonden we mooi helemaal vooraan en trok Gerald ff een vreemd oog op omdat het leek alsof ik iedereen die om ons heen stond leek te kennen (ja dat krijg je met al die die-hard fans hè)

Motörhead:
Ook al stonden we vooraan in Marquee I druk bij te kletsen, wat met Ivar en Michiel te geinen, foto's te nemen etc. Toc was de muziek van Motörhead goed te horen. Nu was dit ook niet moeilijk met hun volume. Maar wat speelden die goed zeg, ik vond het jammer dat ik niet buiten was (maarja, toch liever Within Temptation dan Motörhead hoor). Heerlijk naar geluisterd dus, en toen hielden ze op en was het stil ...

Within Temptation:
... en begon langzaamaan de intro van Deceiver Of Fools, bandleden kwamen op en onder luid gejuich even later Sharon, zoals gewoonlijk in haar prachtige blauwe jurk met goud. Hier kwam ik voor, hier had ik eigenlijk stiekem de hele dag al op gewacht, en hier ging ik dan ook helemaal uit mijn dak. Ice Queen (nieuwe single) volgde hiernaar en het aantal crowdsurfers nam toe. Erg irritant, maar wat wel handig was: de Graspopcrew die voor de hekken stond en die op het opstapje van de hekken gingen staan zodra er een crowdsurfer op komst was zodat ze hem/haar konden vangen tussen publiek en podium. We wisten dus heel snel wanneer er weer eentje aankwam en waren dus telkens vorbereidt. Toch kregen enkelen van ons wat kisten in ons gezicht ed. maar dat mocht de pret niet deren want na de oudere nummers, het kalme Restless en ruige Enter ging Sharon offstage en kwamen de lead-zanger en een gitarist van Orphanage erbij. Dit om Robert (en de rest van WT) bij te staan met Deep Within, een nummer wat ik nog nooit eerder live had gehoord en waarin Sharon niet meezingt. Erg gaaf! Hans (oprichter van de WT Fanclub Deep Within trok zijn shirt uit (waar dus DW opstaat met grote letters) en zat hiermee te zwaaien, tot grote hilariteit van de leadzanger van Orphanage. Cool ook hoe Robert en hij samen zongen, geweldig gedaan
Hierna kwam Sharon terug, tot mijn verbazing in dezelfde jurk, aangezien ze meestal halverwege een optreden wisselt van jurk. Caged en The Promise kwamen nog voorbij en toen kwam het bericht dat ze in moesten korten omdat Cradle zometeen al begon, dus er werden wat nummers geschrapt
Wat overbleef: Our Farewell, toen opeens een andere dame zich bij Sharon voegde herinnerde ik me dat inderdaad al weken eerder was aangekondigd dat operazangeres Ghea Gijsbergen mee zou zingen tijdens dit nummer. En hoewel het bij het eerste couplet misging (microfoon stond uit ofzo) heeft ze dit in de rest van het nummer uitstekend rechtgetrokken. Wat een stem, geweldig! En dan samen met Sharon, top afsluiter! Alleen jammer dat Cradle inmiddels al begonnen was.

Cradle Of Filth:
Within Temptation was afgelopen, op een toegift hoefden we niet te rekenen ivm Cradle en Ivar had zijn drumstokjes al in het publiek gegooid (ik had hem bijna, maar Wicky (naast me) ving hem). We liepen de tent uit en kwamen in de herrie van Cradle terecht. Wat een bagger, sorry voor de Cradle-fans, maar dit was dus echt niks hè. We hebben dus maar wat uitgerust want we waren kapot van het enerverende optreden van WT. Cradle heeft een mooi logo, mooie shirts (de wat minder provocerende), maar de muziek vond ik niets.
We hebben lekker wat rondgezwalkt, wat gegeten, en wat gezeten in de zon (die inmiddels al zo'n beetje onderging) in afwachting van de afsluiter van Graspop 2001:

Judas Priest:
We waren al getuige van het ombouwen van het podium, en hoe ombouwen, een extra podiumpje erachter/bovenop en de nodige decoraties, dat beloofde wat. Ondertussen liepen we Yvonne weer tegen het lijf, waar we dus maar gebleven zijn tijdens het optreden. En wat een show was dat, geweldig. Wat een gaaf jasje had Tim (toch?). En dat hij met Painkiller (het enige nummer wat ik van ze kende trouwens) met de motor het podium opkwam. Gaaf gewoon, echt genieten! Echt een topafsluiter hoor. Judas Priest kondigde hun laatste nummer aan, en hierna liepen wij naar de uitgang, aangezien we na Juda Priest aldaar hadden afgesproken met de WT Fanclub voor een afterparty. Fout bleek achteraf, want ze bleven maar terugkomen voor toegiften en bleven maar doorspelen, gevolg was dat we zo'n half uur langer bij de uitgang hebben gestaan, erg jammer, maar helaas.

zondag:

Dit was mijn eerste keer Graspop, voor herhaling vatbaar, echt gaaf gewoon. Maar het was nog niet helemaal voorbij. Zoals ik al eerder zei was er een afterparty, en wel in Geel (zo'n 10 km verderop). In het metalcafé De Casteleyn hebben we nog de hele nacht door gekletst, WT nieuwtjes bijgepraat en geluisterd naar o.a. Judas Priest, Nightwish en uiteraard Within Temptation. Waarom hebben wij dat trouwens hier niet? Zo'n metalcafé, daar was ik anders echt wel te vinden

Om 5.30 gingen de laatsten weg (Hans woont in Geel en daar bleven ook een paar slapen) en begeefden wij ons richting station, waar om 06.00 de trein zou vertrekken. Verkeerd gedacht, een uur later dus. Enfin, zo brak als we inmiddels waren dus maar wachten. Eindelijk komt de trein en 20 minuten later komen we in Lommel, rijdt op zondag de bus naar Eindhoven niet!
Oplossing: de trein terug naar Antwerpen pakken, en dan via Rotterdam/Utrecht terug naar het noorden. Maar uiteraard waren wij inmiddels door onze francen heen en konden wij niet met pin betalen. Dus restte ons niets anders om naar het dorp te lopen (2 km.) en daar te gaan pinnen. Wat er voor zorgde dat we onze 1e trein terug mistten. Doodop en hartstikke kapot aangekomen terug bij het stationnetje een half uur wachten op de volgende trein, heeft die een kwartier vertraging! Aaargh!
Enfin, uiteindelijk zitten we in die trein, komen om 9.18 weer door Geel (3 uur verder en geen steek opgeschoten) stapt daar een erg luidruchtige groep kinderen de trein binnen, en geloof me, dat kan je op dat moment echt niet hebben, dus de halve reis me kapot geërgerd.
In Antwerpen uitgestapt, kwartiertje gewacht op de trein naar Rotterdam, gelukkig ging die reis voorspoedig. 11.45 daar. Bleek achteraf dat niet veel later de tunnel werd afgesloten, ben ik even blij dat we daar dus net geen last meer van hadden, dat moest ik er niet nog bij hebben
14.54 stond ik dan eindelijk weer op Groningse bodem, ik kon de grond wel kussen. Nog geen half uur later lag ik doodop, helemaal kapot in bed. Heerlijk dromend over een geslaagd festival.
Volgend jaar weer (hopelijk wel met Within Temptation)

PS. Ik heb aan één ruk door tot vanmorgen 9 uur geslapen