Boek: Gerie Smit - Nieuwe HANDEN

In de nieuwjaarsnacht van 2000 op 2001 vond in Café De Hemel Volendam) een zware brand plaats.
Het gebeurde door het aansteken van sterretjes die ervoor zorgden dat de volledige droge kerstversiering die aan het plafond was bevestigd in brand vloog. De brandende takken vielen omlaag op de vele bezoekers en veroorzaakten een felle brand. De afwezigheid van goede vluchtwegen, en de aanwezigheid van veel feestvierende jongeren hebben gezorgd voor slachtoffers, veel slachtoffers. 14 (jonge) mensen overleden en ongeveer 180 mensen liepen brandwonden op, waarvan sommige zeer zwaar.

De tv-beelden van deze ramp staan nog op mijn netvlies gegrift, het is een ramp die veel indruk heeft gemaakt. Niet alleen bij de mensen in Volendam, maar in heel Nederland en ver daarbuiten.

Gerie Smit is een feestvierende 15-jarige die slachtoffer wordt van deze ramp. Van de ene op de andere dag is ze geen gewone tiener meer, maar een brandwondenslachtoffer. In haar boek Niewe HANDEN beschrijft Gerie over de brand en haar herstel, het medeleven van haar familie en vrienden en hoe ze het slachtoffer zijn overwint.

Het verhaal begint met de angstige ervaring van Gerie, onwetend wakker wordend in een ziekenhuisbed, niet kunnen praten en ontzettend veel pijn zorgen voor angstig en benauwend gevoel. Als lezer word je gelijk het verhaal in gezogen. Middels flashbacks vertelt Gerie verder hoe het tot dit punt is gekomen. Ze neemt de lezer mee naar Oudejaarsdag 2000 en de aanloop tot de fatale brand.

Steeds weer keert het verhaal terug naar het ziekenhuis, waar je vooral ervaart hoe hulpeloos en machteloos je bent als patiënt. Op advies van de ziekenhuispsycholoog wordt in eerste instantie niets verteld over het aantal slachtoffers en de ernst van haar eigen situatie. Gerie is een nuchter persoon en een vechter. ze eist opheldering. Heel nuchter en rustig beschrijft ze het ontstaan van de brand en de momenten daarna. Door de ernst van haar verbranding voelt ze geen pijn en blijft daardoor lange uren verstoken van de noodzakelijke hulp. Nadat inmiddels duidelijk is hoe de brandwonden zijn ontstaan, springt het boek verder naar het herstel. Gerie weigert zich een slachtoffer te voelen en de woede over haar situatie is duidelijk merkbaar in haar verhaal.

Die woede is een duidelijk voelbare emotie door het hele boek. Geen slachtofferavonden voor Gerie, geen psychologische hulp, zij wil het allemaal alleen doen.Dat brengt mij gelijk op het feit dat ik miste in dit verhaal, de emoties die naast woede nog komen kijken bij het verwerken van een dergelijke ramp.

Het is een aangrijpend boek, ondanks de nuchtere toon van de schrijfster, vooral de machteloosheid als patiënt in een ziekenhuisbed heeft grote indruk gemaakt.

Wil jij ook indruk maken op je vrienden met vuurwerk? Lees dan eerst dit boek en ervaar wat vuurwerk en brandwonden kunnen veroorzaken.

Uitgever: FMB Uitgevers ISBN: 978 90 499 9839 4 Pagina's: 221