Special: Jaaroverzicht 2009 - reviews

Het jaar loopt weer op zijn einde en het is traditiegetrouw de tijd van het terugblikken, de lijstjes en de overzichten. Omdat FOK! niet achter wil blijven, nemen we hier even het jaar maand voor maand door. Gewoon... omdat je misschien niet meer precies weet welke reviews je écht niet had mogen missen. Reis mee door 2009!

De keuze van de top-5-lijstjes is willekeurig gehaald uit de top-10-statistieken en er zullen dus zeker zaken niet genoemd worden die dat wel verdiend hadden, maar ja, gebrek aan ruimte noopt tot keuzes.

Januari
De eerste maand van het jaar is een feit. 2009 gaat dan eindelijk beginnen. FOK! is er klaar voor en de crew staat te trappelen om weer allerlei mooie reviews te schrijven. Wat zal 2009 gaan brengen op het gebied van muziek, film en boeken?

In de eerste maand valt op dat de films die uitkomen lekker jullie aandacht hebben getrokken, maar welke film sprong er uit? Dat is toch wel de film Yes Man, de review trok maar liefst bijna 10.000 viewers. De enige review die meer trok (en dat is niet zo gek gezien het onderwerp) was XXX-News (18+) Januari. Het is wel duidelijk waar onze lezers interesse voor hebben, sex en humor. Wat betreft de boeken begint het jaar onder andere met de bespreking van het boek van Stan Storimans, de overleden cameraman van RTL 4. Verder zijn ook de tv-reviews weer terug van weggeweest en op muziekgebied belooft het jaar veel reviews, mede door de inzet van onze eigen muziekredacteur die behoorlijk aan zijn contacten werkt. Nog een film die we even moeten noemen, vanwege succes bij de Oscars is Frost/Nixon, een film met lovende kritieken.

1. XXX-News (18+) Januari (meeste views)
2. Film: Yes Man
3. Gadget: Poken
4. DVD: The Dark Knight (meeste reacties)
5. Film: The Good, the Bad and the Ugly

Februari
De winnaar van deze maand als we kijken naar het aantal views is de cd van U2, No Line On The Horizon. Terecht zullen de fans zeggen, onterecht zal de rest roepen, maar goed, Fok-cijfers liegen niet. Als leuke tegenhanger ontlokt de review van Prodigy, Invaders Must Die de meeste reacties, maar liefst 26 stuks. Prodigy is duidelijk het genre dat aanspreekt. Op televisiegebied vinden we Knight Rider en Little Britain USA in de top 10 terug. Ondanks dat de film Slumdog Millionaire bij de Oscars de grote winnaar was, kende Fok een andere uitslag. Traitor (meeste views bij een film) en The Boy In The Striped Pyjamas (meeste reacties bij een film) waren deze maand goed voor behoorlijk was views en reacties. En wat viel er op boekengebied zoal te vinden op Fok? Wederom op gebied van sex, Tracey Cox: Kama Sutra, we moeten onze bezoekers tevreden houden en bij gebrek aan een XXX-news deze maand maar een boek, doe het zelf zeg maar. Ook kwam er weer een nieuw boek van John Grisham uit.

1. CD: U2 - No Line On The Horizon
2. CD: Prodigy - Invaders Must Die
3. Film: The Wrestler
4. DVD: Superhero Movie
5. CD: John Frusciante - The Empyrean

De grote winnaar bij de Oscars - Slumdog Millionaire

Maart
Het begint op te vallen, zodra Fok een XXX-News publiceert stijgen de kijkcijfers... een boodschap van de Fok-user? Op muziekgebied is er weer ruimte gemaakt voor concertreviews, al dan niet besproken doordat één van onze reviewers er privé of specifiek voor Fok naartoe is gegaan. Topper deze maand (zo bleek ook uit de cijfers achteraf) was toch wel het concert van AC/DC in Ahoy, het trok zo'n 6500 views. Absolute top op cijfergebied is toch wel de film Watchmen met bijna 10.000 views en 74 reacties. Binnen de tv-reviews sprong de serie The Big Bang Theory er uit, een heerlijke serie vol bizarre humor, met dank aan Breuls voor de review. De Bond-liefhebbers konden de langverwachte dvd Quantum of Solace tegemoet zien en dat was op de site te merken. Met de crisis in volle gang is het tijd om boeken te promoten die de mensen bij staan in deze (financieel) lastige tijden, dat kan bijvoorbeeld met het boek van Henselmans, Crisis-checklist.

1. Film: Watchmen
2. Film: The Unborn
3. DVD: Disaster Movie
4. TV: The Big Bang Theory
5. Film: Defiance

April
We zijn alweer een kwartaal op weg in 2009 en Fok draait lekker, al willen we natuurlijk altijd meer viewers aantrekken en wordt het dus tijd voor wat specials. Allereerst besteedden we deze maand aandacht aan twee tenten: Quechua 2 Seconds Base 4.2 tent en de Quechua 2 Seconds Air tent. Met het oog op de komende vakantieperiode een leuk 'uitje' voor onze reviewer Detulp050. Meest bekeken review was die van de film Fast & Furious (7881 views), de Fok-user houdt duidelijk van snelheid. Ook de film X-Men Origins: Wolverine deed het goed, het uitkijken is naar de dvd die vast later dit jaar zal komen. Benieuwd of die ook een top 5 notering scoort. Phedre77 had de eer om James Marsters aka Spike aka Piccolo te interviewen op de Elf Fantasy Fair. De review van het tv-programma Lekker Slim maakt heel wat reacties los bij de lezers, dom en blond doet het altijd goed op tv, gespeeld of echt, dat maakt niet uit. En dan weer een bevestiging dat boeken of seksgerelateerde onderwerpen toch wel trekken, Susan Bakos - De seksbijbel voor vrouwen. Met ruim 5000 views een topper, niet alleen binnen de boekensectie. Als we de top 5 proberen samen te stellen, valt inmiddels wel op dat de filmreviews dit jaar goed scoren, steevast staan ze bovenaan.

1. Film: Fast & Furious
2. Film: X-Men Origins: Wolverine
3. Film: Dragonball Evolution (puur omdat hij veel viewers trok staat hij in deze top 5, cijfers liegen niet!)
4. Evenement: In Qontrol Ctrl.Alt.Delete
5. CD: Winne - Winne Zonder Strijd

Dit is dus wat Fokkers graag lezen

Mei
De lente staat voor de deur, het zonnetje schijnt en dat is te merken, want we moeten meer moeite doen om de mensen achter die pc te houden. Dan helpt het zeker mee als er een film als Star Trek in première gaat, toch altijd goed voor bijna 10.000 views en 76 reacties, trekkies laten van zich horen. Op Fok won Star Trek het zelfs van de verfilming van Dan Browns Angels & Demons. Eerder in dit overzicht werd de film Watchmen al aangehaald, deze maand is er ruimte voor de graphic novel van Watchmen. Tezamen met een actie mogen we ook niet voorbij gaan aan de review van Carlos Ruiz Zafon, Het Spel van de Engel. Weeds trekt ook de aandacht, vooral door het 'gedogen' van drugs, een oer Hollands beleid uitgewerkt door Amerikaanse televisiemakers. De sectie Games maakt zo af en toe een uitstapje naar de Frontpage, en deze maand is daar aandacht voor Need for Speed Undercover. Zeker een aanwinst voor de FP en dit zal navolging vinden in de rest van het jaar, zoveel is wel duidelijk. Het is ook het jaar van de apocalyptische films, zo is daar deze maand de release van de dvd The Day The Earth Stood Still. Later dit jaar kunnen we nog uitkijken naar 2012. Dat onze crew nog andere dingen doet dan Fok-dingen bewees Miss-bleu, met haar Airsoft-avontuur. Op muziekgebied proberen we breed georiënteerd te zijn: van wereldmuziek van het label Putumayo op ¡Salsa! via Johan naar Marco V., we schotelen het jullie allemaal voor. Het was me weer het maandje wel...

1. Film: Star Trek
2. Film: Angels & Demons
3. DVD: The Day The Earth Stood Still
4. Graphic Novel: Watchmen
5. TV: Lauren Verslaat

Juni
Het festivalseizoen is geopend en dat merken we meteen, want de nummer 1 postitie in de statistieken is voor Pinkpop 2009. Veel van onze reviewers bezoeken deze festivals en dit levert mooie verslagen op met goede foto's om een impressie te geven. Reviewer Asta weet met een cd-review van Fagget Fairys, Feed the horse de top 10 te behalen en dat is dit jaar wel een vermelding waard, want films bevolken die top 10's veelal. Wat betreft films hebben we op de valreep, voor de zomerluwte in gaat nog twee toppers, Transformers: Revenge of the Fallen en Terminator Salvation, samen goed voor een dikke 15.000 views. Met de boeken werden de krachten van de filmreviews gekoppeld aan een boek en dit leidde tot de bespreking van het Filmjaarboek 2008/2009, dit door onze filmreviewer Oplaatbatterij (van wie we later dat jaar helaas afscheid moesten nemen, René Mioch heeft haar voor onze neus weggekaapt!). Bij de tv-reviews kwam een heerlijke EO/Vara discussie op gang toen er een vergelijking werd gemaakt tussen Knevel/v.d Brink en Pauw/Witteman, 36 reacties en van allerlei pluimage, zo zien we het graag, discussie...

1. Festival: Pinkpop 2009
2. Film: Transformers: Revenge of the Fallen
3. CD: Jeff Wayne - The War of the Worlds (30th Ann. Ed.)
4. Film: Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs
5. DVD: Far Cry

Een mooi opgeknapt 'oudje'

Juli
We snijden het jaar in tweeën en beginnen aan deel 2, vooral vakantieperiode natuurlijk en dat zien we altijd terug in de bezoekersaantallen. Maar niet getreurd, voor een nieuwe Lifestyle: XXX-news komen de Fokkers wel even naar binnen hoor. Sasha Baron Cohen alias Brüno trekt volle zalen, en ook veel views bij Fok. Ook Harry Potter weet weer hele hordes mensen (vooral gezinnen) naar de bioscoop te lokken en Fok kan dan niet achterblijven en plaatste netjes een dag voor de première deze review. Dit jaar heeft MrManiak zich weer sterk ingezet voor een serie User-van-de-maand-interviews. In juli was het woord aan Teknomist. Fok startte dit voorjaar ook een nieuwe serie tv-reviews onder de naam Vers uit de VS, series die in Amerika het levenslicht zagen werden besproken in de hoop dat ons advies misschien de tv-bazen in ons land kan beïnvloeden bij hun serie-aankoopbeleid (zouden wij zoveel invloed hebben???). Een voorbeeld is Make it or break it. Tweek en rocha01 hebben zich behoorlijk verdiept in de series en het voorjaar krijgt in het najaar een vervolg. Reviewer Maduropa verdiepte zich in het fenomeen Mannen achter het fornuis!, helaas werden we niet uitgenodigd voor een etentje bij hem. Op muziekgebied was er ruimte voor wat gouwe-ouwe, Mike Oldfields Tubular Bells / The Collection.

1. Film: Brüno
2. Lifestyle: XXX-news
3. Harry Potter and the half blood prince
4. Evenement: Sensation - Wicked Wonderland
5. CD: Hardcore To The Bone XIII

Augustus
Het festivalseizoen is in volle gang, onze reviewers verspreiden zich over het hele land. Van Lowlands naar Pinkpop Classic, we zijn bijna op elk festival met een reviewer en fotograaf aanwezig. Op boekengebied ontstaat er een klassieke hype, door de release van de film Millennium, Mannen die vrouwen haten beleeft de trilogie van de inmiddels overleden schrijver Stieg Larsson een revival. Fok besteedt er dan ook uitgebreid aandacht aan door het drieluik te bespreken, Millennium Trilogie. Een ander leuk uitje in de boekensectie is een interview met Marian Mudder naar aanleiding van haar debuutroman. De cd-releases zijn vooral gericht op overzichten en terugblikken zo blijkt wel uit onder andere ZE 30, ZE Records 1979 > 2009, Woodstock 40 en Diana Ross - Complete Collection, deze laatste uiteraard naar aanleiding van haar komende In Rosso-concerten, die nog voor veel publiciteit zouden gaan zorgen door de ondergang van TEG.

1. Festival: Lowlands 2009
2. Film: Inglourious Basterds
3. Film: G.I. Joe: The Rise of Cobra
4. Millennium Trilogie
5. DVD: Sex Drive

Lowlands - voor jong en oud (met dank aan Rob Verhorst voor de foto)

September
Het najaar is traditiegetrouw de periode dat de mensen weer meer achter de pc kruipen en dat merken we ook bij Fok. Tijd voor een aardig setje reviews. In de top 10 prijkt deze maand een Nederlandse film bovenaan, De Storm. Het gebeurt niet zo vaak dat een film van eigen bodem het Hollywoodgeweld verslaat. DeLevita is er wel in geslaagd, en terecht ook wel. De band Coldplay gaf een vermakelijk concert in het Goffertpark en Fok was er uiteraard bij met een reviewer. De top 5 hieronder is deze maand lekker gevarieerd, niet alleen films deden het goed, ook muziek en zelfs een boek halen de top. Maarten van der Weijden schreef een boek en dat trok zeker lezers aan, die knul heeft gewoon iets ontwapenends. De review was een usersbijdrage van dockx, waarvoor dank. Op muziekgebied is misschien ook wel even leuk te vermelden dat zélfs onze Hollandse Jannes met De nieuwe van... Jannes in de topstatistieken beland is. En iedereen maar hard roepen dat ze nóóit naar dit soort muziek luisteren, maar stiekem wel op Fok onderzoek doen. Het levert al met al een goede, opmerkelijke en leuke start van het najaar op.

1. Film: De Storm
2. Perspresentatie: The Beatles Remastered
3. CD: Muse - The Resistance
4. DVD: Spiderman: the Complete Series
5. Boek: Maarten van der Weijden - Beter

Oktober
Het laatste kwartaal van het jaar is begonnen, we gaan weer toewerken naar het eind. Deze maand start het vervolg van Vers uit de VS, die keer met najaarsseries die in Amerika zijn uitgekomen en die misschien wel een plekje op één van de Nederlandse zenders verdienen. Een review die meteen aansprak was die van The Cleveland Show, Fokkers houden van Simpson-achtige series blijkt wel. In de bioscoop was er ruimte voor veel variatie, van spanning in Jennifer's Body tot emotie in de animatiefilm Up. Leuke bijdrage deze maand komt van Surveillance-Fiets, hij maakte een sfeerverslag van de uitreiking van Het Gouden Kalf. Dit jaar speelde Queen natuurlijk i.s.m. Paul Rodgers in ons land en dus tijd om een dvd uit te brengen. Queen + Paul Rodgers - Live in Ukraine, een mooie uitgave voor de fans van legendarische bands als Queen (al is het in een ietwat nieuw jasje). Fok start deze maand nog een project, Demo-maandag. We bieden hiermee ruimte aan aanstormende bands om hun demo te laten bespreken, met wisselende reviews uiteraard, want het zullen niet allemaal Rolling Stones worden. Een voorbeeld van één van de eerste demo-reviews is Schizoid Lloyd - Virus. Er was ook ruimte om weer eens een interview te plaatsen, dit keer met een auteur, Yvonne van den Hout, auteur, er werd ook een review van het boek geplaatst, RE(d)T je gewicht. Een andere Nederlandse schrijfster die aandacht kreeg bij Fok was Judith Visser, met zowel een interview als een review van haar nieuwste boek, Oversteken.

1. Film: District 9
2. Film: Up
3. Concert: Green Day in Ahoy
4. TV: The Cleveland Show
5. CD: Rammstein - Liebe ist fur alle da

Groots in de media gebracht, het apocaltische spektakel 2012

November
In de top 10 lijsten die als grondslag dienen voor dit overzicht is het opmerkelijk rustig met cd's deze maand, zou het komen omdat onze muziekredacteur op vakantie is? Is hij dan toch onmisbaar? Maar goed, even minder cd's die scoren, dat biedt ruimte aan andere media. Wat te denken van een heuse Kluun-hype op Fok. Met de film, een herbespreking van het boek en een interview besteden we meer dan voldoende aandacht aan Komt een vrouw bij de dokter. Je zou haast vergeten dat we ook Bert Voskuil nog een interview afnamen en dat het boek van Theodor Holman, Theo Theo, uitkwam. Voldoende ruimte voor de boekensectie dus in november. Maar er was meer, wat te denken van de nummer 1 deze maand in de top 5, 2012. Zouden we dit serieus moeten nemen? Er zijn mensen die dat doen, dat kan ik je wel vertellen. Leuk om te noemen in de serie Vers uit de VS is White Collar, laten we hopen dat deze serie wordt aangekocht, want na een aantal afleveringen gezien te hebben ben ik in ieder geval enthousiast, en onze reviewer was dat ook. Interviewer/Reviewer Asta had de gelegenheid om Redemption aan de tand te voelen, het resultaat is een leuk interview op de Frontpage. MrManiak doet ook nog een duit in het 'muziek'zakje met een verslag van Night of the Proms 2009. Ze houden zich goed staande zonder hun muziekredacteur... misschien dus toch niet zo onmisbaar als eerder aangehaald? Kortom, november had voldoende leuke reviews in zich en maakt de reviewers warm om het jaar spectaculair af te gaan sluiten in december. Nog een laatste stoot werk en we treden 2010 binnen.

1. Film: 2012
2. Film: Komt een vrouw bij de dokter
3. DVD: Crank 2: High Voltage
4. DVD: Drag Me To Hell
5. Film: The Twilight Saga: New Moon

December
Hier dan die laatste stoot werk, in de vorm van het overzicht van wat december allemaal brengt. Om te beginnen natuurlijk even aandacht voor de moedige poging van onze reviewer MrManiak die een gooi doet naar een plaats in X-factor. Met een vernieuwend element in zijn boekreview, een heus live ingezongen auditiefilmpje, hulde voor hem! Of Nederland zit te wachten op zijn muzikale inbreng, dat zien we vast in 2010. Om het elk jaar terugkerend drama van Sinterklaasgedichten schrijven niet voorbij te laten gaan, komt Bijou met een heuse review op rijm. Knap werk, menig niet-rijmend medemens zou jaloers zijn op dit talent. Het is zeker een verfrissende review. Op filmgebied bracht de laatste maand van 2009 nog net wat grote titels voort. Uit Amerika konden we nog genieten van twee blockbusters: Avatar en Law Abiding Citizen, maar ook de Nederlandse filmwereld liet op de valreep nog een staaltje Hollandse nostalgie zien: De hel van '63, de timing was zéker goed met de eerste sneeuw van het jaar. Op de grens van oud naar nieuw komt ook de film Saw VI nog uit... cijfers zijn nog niet bekend, want dit is wel héél vers van de pers. Verrassend kwam er ook weer eens een boek in de top 10 van de statistieken naar boven, Alles is leuker met een hond, een gezellig boek vol herkenbare verhalen. De cd van Queen, weer een nieuwe Absolute Greatest trok ook redelijk wat bekijks en vooral reacties. Ondanks dat het traditiegetrouw de maand van het terugblikken is, was er op FOK! voldoende nieuw materiaal te vinden.

1. Film: Ninja Assassin
2. CD: Lady Gaga - The Fame Monster
3. DVD: Heroes 3
4. Bordspel: Kolonisten van de Lage Landen
5. Boek: Alles is leuker met een hond

Het jaar zit we alweer op, de champagne staat klaar, de oliebollen zijn gebakken. Het vuurwerk ligt te wachten in mening schuurtje of loods en wij? Wij wachten in spanning af op het knallen van al dit spul om zo 2010 in te luiden. Een nieuw Fok-jaar, een jaar waarin we het jubileum achter ons laten en ons op gaan maken voor de volgende mijlpaal.

Deze week zijn er her en der op FOK! jaaroverzichten te vinden van de diverse secties. Ga dus op onderzoek uit als je meer wilt weten over het jaar 2009 voor wat betreft Games, Sport (zoek hier zelf de thematische jaaroverzichten uit in de tracker) en Nieuws.

Rest mij als eindredacteur Reviews niets anders dan iedereen een heel FOKKIG! Nieuwjaar te wensen.