CD: The Big Pink - A Brief History Of Love

Robbie Furze en Milo Cordell waren geen onbekenden in de platenbusiness, samen runden ze het label Hate Channel en Cordell deed met Merok Records al van zich spreken. Hierop kwamen onder andere The Klaxons en Crystal Castles naar buiten. In 2007 vonden de twee het een goed plan om ook zelf eens wat muziek te maken. In februari 2009 werden ze getekend door 4AD en in april kwam de eerste single 'Velvet' uit, een voorproefje van het kunnen van het duo.

Een donkere elektrische storm die zich boven je hoofd opstapelt, een zwarte tunnel waar je met hoge snelheid in rijdt of een neurotische droom waarin je gevangen zit. Nine Inch Nails doet het met My Bloody Valentine terwijl The Cure toekijkt. De broeierige sfeer druipt van het plafond af. Trage overweldigende elektronica die tot een apotheose werkt, wat een single en visitekaartje voor The Big Pink.

De muzikale strekking van 'Velvet' wordt verder geborduurd op de debuutplaat A Brief History Of Love. Shoegaze, jaren 80, elektronica en noise draaien zich in een knot die niet meer los te krijgen is. Een symbiose waarvan het resultaat niet voor de hand ligt, complexe structuren worden opgebouwd uit gitaarmuren en elektronica-mortel. Neem nu 'Golden Pendulum' waarin een chaotisch doolhof wordt gebouwd waarin de muren op je af komen. Het is een geladen album geworden, dat luistert zoals je The Cube kijkt. Gedreven spanning, onwetendheid over wat er komen gaat, welke gevaren zitten verborgen in de geheimzinnige klankstructuren? Een film waarvoor 2 Many DJ's Kasabian mixt met Jesus And Mary Chain voor de soundtrack.

Het aanstekelijke 'Dominos' is in Nederland momenteel de bekendste vaandeldrager van de band, al is dit de ietwat vreemde eend in de bijt. Radiovriendelijk, maar met een alternatief randje. Terwijl de rest alternatief is en soms een radiovriendelijk randje heeft. 'Tonight' is de enige die overgeslagen kan worden, het lelijke eendje tussen de zwanen. Niet dat het een vervelende track is, maar qua stijl botert het niet met de rest van de plaat. Een over het algemeen grommende, neurotische plaat die kolkende en furieuze sferen vermengt met stekelige rustpuntjes. Om van te smullen!

Label: 4AD Releasedatum: September 2009

Kijk voor meer muziek in FOK! muziekforum.