Special: Duran Duran Collection

Duran Duran. Bij de bandnaam alleen al doet bij velen een belletje rinkelen. Mogelijk dat je denkt aan de monsterhit 'Hungry Like The Wolf', de 007-soundtrack 'A View To A Kill' of alleen het beeld van vijf over de top opgemaakte en verwijfde Britse heren. Om zowel de oude als nieuwe generatie een Duran Duran-boost te geven, heeft platenmaatschappij EMI wat DD-materiaal opnieuw uitgegeven, maar dan alleen in special edities of zelfs remastered. In het kort bespreken we vandaag vier werken van de heren, namelijk de dubbel-cd van Rio, een cd en dvd van Hammersmith '82!, de dvd Arena en als laatste de dvd Sing Blue Silver. First stop: Rio!

Er is een reden waarom we beginnen met de Rio-cd. Bij de dvd-recensies worden tracks genoemd, die veelal terug te vinden zijn op dit tweede DD-album. Laten we snel beginnen.

Disc 1, met een speelduur van ruim een uur, bevat zowel de uitgave uit UK als verschillende US-mixes. Is er een belangrijk verschil te horen? Jazeker. De US-mixes zijn voor sommige tracks korter, maar ze klinken ook echt anders. Ter vergelijking het openingsnummer en titeltrack 'Rio'. Waar de UK een nummer van 5:37 minuten heeft (en de US maar 5:25 minuten) met vele effecten en het daar een echt opgefleurde track is, is de Amerikaanse versie zeer dof en kaal. Er lijken meer effecten te zijn weggehaald en de drum klinkt ook zeer in de verte. In het 58(!) pagina's tellende boekje staat meer informatie over het nummer 'Rio', maar natuurlijk ook over de rest van de cd en de band. Wist jij trouwens dat de drumroll in het refrein van 'Rio' oorspronkelijk van het nummer 'Quiet Life' van de band Japan is? Of wist je dat de breakdown in het nummer ook helemaal niet van Duran Duran is, maar van de band Roxy Music met het nummer 'Street Life'? naast deze (on)zinnige informatie en een complete schets van de band voor, tijdens en na het maken van Rio zijn er ook vele foto's te bewonderen en kun je door middel van de afgedrukte lyrics alle tracks naar hartenlust meebrullen.

Ook monsterhit 'Hungry Like The Wolf' is in zowel de originele UK-versie als in een US-mix te horen. Toch wel een van de bekendste hits van Duran Duran, meen ik zo. Wat wel opvalt aan de US-mix is dat er bijna een halve minuut meer aan is geplakt. Dit verschil zit 'm in een extra muzikaal intermezzo en er is een langere fade out aan het einde van de track. Zowel qua geluid als kwaliteit komen beide versies zeer overeen. Het aparte, laten we zeggen 'Tetris-geluidje', is in de US-versie wel een stuk minder dan in de UK, maar dit is een van de weinige verschillen tussen beiden versies.

Disc 2 is ook zeer interessant. Hier kun je ongeveer 70 minuten luisteren naar verschillende Duran Duran-nummers, maar dan net even anders. Naast verschillende remixes van onder andere de nummers 'New Religion' (Carnival remix), 'Hungry Like The Wolf' en 'My Own Way' (beide 'Night version', waar veel meer instrumentale stukken in zitten) zijn er ook B-sides en speciale uitgaven van tracks te horen. Denk bijvoorbeeld aan de eerdere versie van de bekende track 'The Chauffeur' of een speciale live-versie van het nummer 'Careless Memories', wat oorspronkelijk op het eerste selftitled album van de band staat. Ook bevat dit tweede schijfje een viertal demo's, die allemaal in augustus 1981 opgenomen zijn; driekwart jaar vóór de release van het album Rio. Zo hoor je nog een kale versie van 'Last Chance On The Stairway', wat erg leuk is om te horen.

Dit album is een must voor de muziekverzamelaar. Duran Duran heeft toch een grote naam gemaakt in de muziekgeschiedenis, waarvan dit tweede album van de vijf Britten het ware debuut was. Na een reeks van twaalf cd's zijn ze nu bezig met plaat nummer dertien. Ik ben zeer benieuwd of ze daarmee terug kunnen gaan naar de kwaliteit en de originaliteit die in Rio zat, aangezien ze wel hebben gezegd terug te gaan naar de roots van de band. Of de samenwerking met Mark Ronson goed uit zal pakken, dat is alleen maar hopen.

Tracklist:

Disc 1:
1. Rio