Marvel's Spider-Man

Pheno

De films van Marvel worden door de fans verslonden, het is dan ook duidelijk dat ze daar niet veel fout kunnen doen. De videogames zijn daarentegen een stuk middelmatiger, op een paar games na speelt Marvel daar niet echt mee. Je zou verwachten dat met zoveel superhelden er wel iets fatsoenlijks uit die koker moet kunnen komen, maar blijkbaar is dat erg lastig. Het tegenovergestelde geldt voor Warner Bros. Zij weten hoe ze het DC Universum kunnen gebruiken in videogames, maar met hun huidige DC-universum kunnen ze de juiste snaar bij fans nog niet raken. Marvel lijkt nu ook te begrijpen dat 'even' een game maken toch meer tijd en vooral meer geld kost. Er komt een Avenger-game van Crystal Dynamics (bekend van de Tomb Raider reboot), maar daar is het nog erg stil. Veel dichter bij release is Marvel's Spider-Man van Sony en Insomniac Games. Wij mochten op elf hoog aan de slag met de webslingerende held.

Mijn eerste geruststelling wanneer ik de Marvel's Spider-Man start: het is geen Origins-verhaal. Dus geen spinnenbeet, geen 'with great power comes great responsibility'-toespraak, geen moord op oom Ben omdat Peter Parker als newbie Spider-Man geen web uitstak. Nee, deze game heeft een compleet nieuw verhaal. Spider-Man is in zijn prime, op zijn sterkst, in deze periode waarin de game zich afspeelt. Hij is zelfverzekerd na jaren de held leren uithangen, en voelt zich topfit. Het spel begint wanneer Fisk, een van zijn vele vijanden, opgepakt kan worden nu er genoeg bewijs is van zijn criminele praktijken. Dat laat Peter Parker zich geen twee keer zeggen en al slingerend gaat hij naar het torenhoge Fisk-gebouw.

Marvel's Spider-Man - Web slinging (Foto: Sony)

Een van de belangrijkste dingen die je in een game met Spider-Man moet hebben is een simpele manier om door de stad te slingeren. Als je dat niet goed doet dan kun je net zo goed stoppen. Nu heeft Insomniac Games al met hun eerdere XBox-game Sunset Overdrive een soepele ervaring gemaakt om door een omgeving te sliden, rennen en weet ik wat meer. Die ervaring hebben ze gebruikt in deze Spider-Man-game. Het slingeren is zo simpel als 'gebruik de schouderknop van de controller'. Je heoft niet te mikken op kleefpunten en je mag de knop zelfs ingedrukt houden en het web zoekt zelf wel een punt om vast te kleven. Je kunt nog veel meer truukjes doen, zoals een webboost in de lucht, waardoor je wat naar voren schiet om misschien net wel bij een volgend kleefpunt te komen. Ben je toch eens op de grond dan is het met een sprong en R2, opgelost en slinger je zo weer door de stad. Wil je eens een andere start, dan ren je een muur op en springt op het hoogste punt waardoor je flink vooruit komt, klaar om weer een kleefpunt te pakken. Dat gaat allemaal soepel, in een paar minuten heb je door hoe het werkt en slinger je moeiteloos naar twee virtuele kilometers verderop in de stad.

Over de stad gesproken, het New York van Marvel's Spider-Man is groot en bestaat uit verschillende districten. Er is ook veel detail te zien. Ben je dicht bij de grond dan hoor je mensen je toeroepen. Of ze duiken weg als je iets te enthousiast rakelings over ze heen slingert. Ik speelde op een PlayStation 4 Pro en de stad ziet er daarop druk uit. Auto's, mensen op straat, het is er allemaal. Nu ben ik zelf nooit in New York geweest, maar volgens Insomniac zou je dingen moeten herkennen als 'twee straten verderop zou je bekend gebouw X moeten tegen komen'. Natuurlijk zijn de iconische bezienswaardigheden ook te zien. Ook andere Marvel-elementen zijn er te spotten. Stark Tower van Tony Stark/Iron Man en de Sanctum Sanctorum van Doctor Strange zijn bijvoorbeeld te bezichtigen. Vrij vroeg in het spel mag je de wel bestaande Empire State al op klauteren. Daar leer je ook dat je landmarks mag fotograferen om extra ervaringspunten te krijgen.

Marvel's Spider-Man - Fighting in air (Foto: Sony)

De RPG-elementen van Marvel's Spider-Man zijn vrij standaard. Je hebt drie skill-trees, ieder een specialisatie. Zo kun je je web en mêlee-aanvallen sterker maken in gevechten, maar ook je bewegingen waaronder het reizen door de stad verbeteren. Volgens Insomniac om je eigen speelstijl aan Spider-Man te plakken. Maar omdat je alles kunt behalen is dat onzin, je moet alleen kiezen wat je het eerst gaat upgraden. Door allerlei opdrachten te doen ga je level up, en krijg je meer levensmeter of meer kracht. En natuurlijk een skillpoint om te vergeven. Als je random misdaad in de buurt oplost krijg je nog crime-punten, ook weer goed voor upgrades aan skills en pak. Want Spider-Man kan allerlei varianten van zijn kostuum maken, ieder weer met een eigen bonus-skill. Een van de pakken die je kunt maken in het begin van het spel geeft de mogelijkheid de focus-meter tijdelijk snel te laten regenereren.