Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory

Pheno

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory speelt zich in dezelfde wereld af als Digimon Story: Cyber Sleuth. In dit 'vervolg' leren we wat er allemaal op de achtergrond gebeurde in het originele verhaal. We spelen met het hoofdpersonage Keisuke Amazawa. In het Japanse Shibuya in een nabije toekomst kunnen mensen Cyberspace Eden, een nieuwe vorm van internet, betreden. Je stapt namelijk fysiek het internet in. Het account van Keisuke is gestolen door een hacker. Hij wordt beschuldigd van een misdaad die hij niet gedaan heeft, maar iemand anders die zijn identiteit gestolen heeft. Radeloos voegt hij zich bij de hackersgroep Hudie om de echte dader te gaan vinden. Hij krijgt ook hulp van DIgimon, die in Eden zijn te bevrienden. Je komt zeker bekenden uit het originele Cyber Sleuth tegen, alleen leer je meer van ze.

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory - VR Glasses (Foto: Bandai Namco)

Ondertussen is er een nieuwe Digimon verschenen in Eden. Deze Arukadhimon groeit en evolueert door de emoties van mensen en digimon. Deze kwade Digimon zorgt voor angst, meer haat en meer ruzies tussen mensen. Naast Keisuke is er ook nog de hoofdpersonage Yuuko Kamishiro, de dochter van de stichter van Cyberspace Eden. De man heeft zelfmoord gepleegd, of zo lijkt het. Ze vertrouwt de zelfmoord en de gebeurtenissen met Arukadhimon niet en gaat zelf op onderzoek uit. Ze voegt zich ook bij de Hudie-hackergroep. Door middel van het vinden van hacker's memoriestukken zul je de waarheid ontdekken. Deze stukken vind je in het hoofdverhaal, maar ook in zijmissies. De hacker's memories bevatten informatie en andere data om er achter te komen wie waar achter zit.

Bij het spelen van Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory viel het meteen op dat het wel erg op Digimon Story: Cyber Sleuth lijkt. Je ziet heel veel locaties zoals het DigiLab en DigiFarm terug. Cyberspace Eden is ook erg bekend, met dezelfde saai uitziende wereld. De echte wereld ziet er aardiger uit, het doet me denken aan Persona, maar dan minder gedetailleerd. Wat meer details, variatie of een upgrade van de digitale wereld had gemogen. Je ziet ook veel bekende Digimon terug, maar de makers hebben er 73 toegevoegd. Dat brengt het totaal aantal Digimon in het spel op 320 stuks. Of dat helpt is maar de vraag, want uiteindelijk verandert er weinig aan de gameplay, je hebt alleen wat meer keuze uit vechtersbazen.

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory - Real World (Foto: Bandai Namco)

De gameplay is ook erg herkenbaar. In Cyberspace Eden loop je door een doolhof. Door objecten te inspecteren of Hacking Skills te gebruiken open je nieuwe doorgangen of los je missies op. Digimon kunnen je uit het niets aanvallen, waarna het gevechtsscherm verschijnt. Dat is net zoals het origineel erg duidelijk en werkt prima, maar ook hier had een likje verf het een frisser gevoel kunnen geven. Via dat menu laat je je Digimon aanvallen, verdedigen, een speciale kracht gebruiken of een item laten gebruiken. Aan de rechterkant zie je een smalle verticale strook waarin de volgorde van de aanvallende beesten staat. Allemaal al bekend van het vorige deel, niets nieuws onder de zon.

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory - Battle (Foto: Bandai Namco)

Toch is er nog wat nieuws te ontdekken. Hackgroepen strijden onderling om gebieden. Deze Dominion Battles vinden plaats op een soort schaakbord van kubussen waarvan sommige hoger gelegen zijn. Per beurt mag je of tot twee zetten doen op gelijkvloerse kubussen, of maar een zet als je naar een hoger of lager gelegen kubus gaat. Het vakje waar je op komt is voor je team en levert je een punt op. Er zijn ook vakjes die je vijf of zelfs tien punten geven. Kom je op een vakje van de tegenstander, dan komt er een Digimon-gevecht tussen beiden. De winnaar claimt het vakje, de verliezer wordt teruggezet naar het beginpunt. Het team dat als eerst dertig punten heeft, wint.

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory - Dominion (Foto: Bandai Namco)

De Dominion Battles leveren in ieder geval wat broodnodige variatie op, want voor de rest is Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory erg deja-vu. In een interview lezen we ook waarom: om een compleet nieuw spel te maken zou het vier tot vijf jaar duren. Dat is te lang voor een serie als Digimon, de interesse zou snel inkakken. Dus deze game is een tussendoortje en krijgen we een andere blik op het verhaal van het origineel. Er komt nog een compleet nieuwe Digimon Story aan, maar die gaat nog wel een jaartje of twee, drie duren. Toch voelt het wat raar aan om hiervoor een volle prijs te moeten betalen, als er zoveel uit de vorige versie gepakt is. De gevechten werken nog steeds goed, maar uiteindelijk blijft het heel veel recyclen. Digimon Story: Cyber Sleuth Hacker’s Memory komt 19 januari uit op PlayStation 4 en PlayStation Vita.