Dishonored: Death of the Outsider

Puddington

Dat ik bekend ben met Dishonored 2 is een understatement: ik ben momenteel bezig met mijn derde playthrough en het was dan ook niet verwonderlijk dat ik op Gamescom bij Bethesda mocht aankloppen om een uurtje aan de slag te mogen met Death of the Outsider, de standalone DLC voor Dishonored 2.

Deathoftheoutsider

Je speelt in Death of the Outsider met Billie Lurk, de voormalige rechterhand van de roemruchte moordenaar Daud terwijl je samen met hem aan een haast onmogelijke opdracht begint: de outsider doden. Dat Billie zelf speelbaar is een pluspunt  in mijn boek: Billie is een van mijn favoriete personages in de Dishonored-franchise. Tijdens de demo op Gamescom mochten we opnieuw door de straten van Karnaca sluipen, waarbij we de opdracht hadden om het mes te vinden waarmee de Outsider vele jaren geleden is vermoord. Dit mes is in het bezit van een aantal criminelen, en uiteraard is het weer de keus aan jou om te beslissen of je ze simpelweg de strot doorsnijdt of dat je ze op een andere manier een hak zet waardoor ze niet hoeven te sterven.

Net zoals Corvo en Emily in de hoofdgame komt Billie ook met haar eigen speciale krachten in Death of the Outsider. Haar eerste is Displace, een variant op Blink waarbij ze eerst een projectie van zichzelf ergens neerzet en vervolgens zichzelf daar naartoe kan verplaatsen. Haar tweede ability is Semblance waarbij ze de gedaante van een NPC kan aannemen om voorbij vijanden te sluipen, en haar laatste ability is Foresight, waarmee Billie de tijd stilzet en zich vrij kan bewegen door de gamewereld om zo haar omgeving te verkennen. Het mooie van die laatste is dat deze ook kan worden gebruikt in combinatie met Displace, waardoor je Displace op plekken kan zetten die je eerst niet kon bereiken.

Deathoftheoutsider2

In plaats van mana te gebruiken haalt Billie haar krachten direct uit de Void, waarna haar mana-meter (bij gebrek aan een beter woord) vanzelf opnieuw aangevuld wordt. Op zich een goede quality of life verbetering voor deze DLC, omdat het tempo niet constant uit het spel wordt gehaald omdat je op zoek moet naar Addermire Solutions om je mana-meter weer opnieuw aan te vullen.

Wat me minder aanspreekt is dat Death of the Outsider kapt met het chaos-mechanic dat we kennen uit de voorgaande delen en DLC. Of Billie nu mensen vermoordt of op een niet-dodelijke manier uitschakelt, het zal geen invloed hebben op het einde of de uiteindelijke gameplay. Dit is zonde, want het chaos-systeem is een van de features die Dishonored tot Dishonored maakt: hoewel Arkane heeft beloofd dat er gevolgen zullen zijn voor Billie's acties, was het chaos-systeem de voornaamste reden die me motiveerde om te sluipen en me weerhield om iedereen de strot door te snijden, zoals ik vaker doe met stealth-games.

Aan de andere kant heb je nu meer vrijheid wanneer het gaat om combat, en nog steeds zul je de situaties goed moeten inschatten of er niet teveel vijanden zijn voordat je iedereen te lijf gaat. Daarnaast past het ook bij het idee van Billie zelf: ze is een huurmoordenaar die slechts om weinig geeft, en het zal haar daardoor worst wezen wat er met haar vijanden gebeurt.

Deathoftheoutsider3

Wat in mijn ogen een van de beste dingen is die in Death of the Outsider worden toegevoegd zijn de contracts die Billie kan uitvoeren. De contracts die ik in de missie tegenkwam waren gevarieerd genoeg, van het kidnappen van een barkeep tot het in scene zetten van de zelfmoord van een mime. Een van mijn grootste gebreken met Dishonored is dat de sidequests altijd mager zijn geweest voor een game die ontdekken aanmoedigt, en met de contracts wordt dat probleem aangepakt. Daarnaast past het ook goed bij de fantasie dat Billie, ondanks alles wat ze heeft gemaakt, nog altijd een huurmoordenaar pur sang is.

Sinds de aankondiging van Death of the Outsider heb ik gespeculeerd dat je het eventuele einde van mijlenver kan zien aankomen - de Outsider wordt vermoord en ofwel Billie of Daud neemt zijn plaats in - maar hoewel dat einde wellicht cliché is laat het ook ruimte voor een eventueel derde deel van Dishonored. De verhaallijn van Emily en Corvo is nu zo goed als klaar na Dishonored 2 (wat ook bevestigd is door Lead Game Designer Dinga Bakaba), en met de dood van de oude Outsider en een eventuele opvolger zijn er genoeg nieuwe personages en mogelijkheden om de gebruikelijke setting van Dishonored ­- iemand start een complot tegen je en je zet alles op alles om je plek terug te winnen - niet al te saai te laten worden na drie delen. Hou er wel rekening mee dat dit allemaal speculatie is, maar dat dit einde in mijn ogen een van de mogelijkheden is.

Desondanks was mijn uurtje met Death of the Outsider voornamelijk positief. Er werd al van tevoren gewaarschuwd dat één uur met de game niet genoeg zou zijn om zowel de contracten als de eigenlijke missie uit te spelen, wat toch zeker een aantal uren speelplezier belooft. De contracten zijn een welkome toevoeging die ik lang bij Dishonored heb gemist en ook het verdwijnen van het mana-systeem is in mijn ogen een prima afwisseling. Ik ben minder enthousiast om het verdwijnen van het chaos-systeem, maar aan de andere kant had ik nu de vrijheid om te doen wat ik wilde wanneer het aankwam op combat. Verder is het gewoon Dishonored zoals we het kennen en waar we van houden: met meerdere manieren om een level uit te spelen, een rijke speelwereld die we kunnen verkennen en het idee dat je alles op alles moet zetten om met je doelwit af te rekenen.

Dishonored: Death of the Outsider komt uit op 15 september voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.