Shadows: Awakening

PoeHao

Eén van de veelbelovende games die ik ontdekte op Gamescom 2017 is Shadows: Awakening. De isometrische real time tactical combat RPG speelt zich tegelijkertijd af in twee verschillende werelden en zit vol puzzels, belangrijke keuzes en geweld. Zo zien we het graag.

Het kan weleens tegenzitten in het leven en dat heeft ontwikkelaar Games Farm ondervonden. 12 jaar geleden verscheen eerste deel Kult: Heretic Kingdoms en dat deed het prima. Het vervolg Shadows: Heretic Kingdoms kwam uit in 2014 en dat was de eerste helft van het verhaal. Het was de bedoeling dat het tweede deel meteen volgde, maar uitgever bitComposer Interactive had een surseance van betaling, zoals het zo mooi heet. Het resultaat was een onaf verhaal en een grote groep teleurgestelde fans. Gelukkig zit het ook weleens mee. Games Farm zit nu bij uitgever Kalypso Media, die ook de rechten bezit van alle games. Games Farm kan nu dus de game maken die ze voor ogen hadden: Shadows: Awakening is dus de gepimpte versie van Shadows: Heretic Kingdoms draait nu op Unity met betere graphics en een compleet en uitgediept verhaal. Iedereen die Shadows: Heretic Kingdoms reeds bezit krijgt Shadows: Awakening gratis.

Shadows: Awakening - Portaal

Je speelt als een bijzondere demon, een zogenaamde Devourer. Deze kunnen zielen consumeren en daarmee ook de herinneringen en persoonlijkheid van de ziel krijgen. Dit geeft hen de mogelijkheid om als die ziel te functioneren in ‘onze wereld’ en als demon in de schaduwwereld. Er is een verschuiving van balans in de beide werelden en jij kunt bepalen welke kant gaat winnen. Daarnaast hebben alle zielen die je consumeert ook hun eigen verhaal. Zo is er een held die vergiftigd is door zijn eigen zoon. Natuurlijk heeft hij behoefte aan ‘een goed gesprek’ met zijn kroost om erachter te komen waarom hij dood moest. Hij wordt ook herkend door de mensen van zijn stad en dat levert weer leuke dialogen op, die wel degelijk invloed hebben op het spel. Er zijn in totaal 15 verschillende zielen die je kunt verorberen, maar slechts 11 kun je daadwerkelijk opeten. Door de keuzes die je maakt kom je de vier anderen niet tegen.

Shadows: Awakening - Grote vogel

Helaas had ik slechts tien minuten om rond te rennen in de vroege alfa-versie van Shadows: Awakening. Wat ik zag was in ieder geval dik in orde. Met een druk op de knop wissel je van personage. Zo eenvoudig als het gaat bij de Lego-games, gaat het ook hier. Alle zielen hebben hun eigen pantser, actieve en passieve vaardigheden. Je kan ook pantser en wapens craften. Om sommige puzzels op te lossen, moet je wisselen van aardse ziel voor bepaalde handelingen of juist als demon in de schaduwwereld aan de slag. Je kan ook midden in een gevecht wisselen en dat is ook nodig om als demon je zielen weer tot leven te wekken, om een andere vaardigheid te gebruiken in combinatie met je vorige of om hard weg te kunnen rennen.

Shadows: Awakening - Vuurtje erbij

De keuzes in de gesprekken die je voert hebben consequenties op het directe verhaal en op het einde. Op het moment zijn er reeds vier eindes ontwikkeld, maar er komen meer variëteiten. Alle teksten zijn ingesproken door stemacteurs en er is al meer dan 20 uur aan dialoog opgenomen. Hoe mensen op je reageren hangt ook af met welke ziel je tegen ze praat. Dit is belangrijk voor alle zijmissies om uit te vinden hoe de zielen gestorven zijn. De zielen praten ook met elkaar en dat gaat niet altijd even vriendelijk.

Shadows: Awakening - Bandieten

Ik stortte mijzelf in een gevecht, waarbij ik meteen teveel vijanden aantrok. Het was een chaotische bende en ik wisselde steeds van personage om uit mijn zelfgemaakte put van misère te komen. Mijn prinses Evia slachtte op koninklijke wijze, maar mijn barbaar Kalig bleek een zwakkeling die wel schade kon uitdelen, maar niet incasseren. Met mijn demon kun je bij een altaar je gevallen vechters weer tot leven wekken (als je een drankje ervoor hebt).

De uiteindelijke game heeft meer dan 40 uur aan speeltijd, maar door de vele doorslaggevende keuzes is het makkelijk meerdere keren te spelen. Er komt helaas geen multiplayer. Shadows: Awakening komt in de zomer van 2018 uit op pc (Windows), PlayStation 4 en Xbox One.

Shadows: Awakening - Poster