Mu Legend

PoeHao

Enkele weken terug was de weggeefactie en de gesloten bèta van MU Legend. Hier een kleine terugblik over de ervaringen met MU Legend met beelden van mijn streams.

Het spel begint uiteraard met het kiezen van een klasse. Hier wordt reeds aangegeven wat de soorten build zijn die je kunt maken met iedere klasse. Er worden kort twee eindstadia weergegeven. Natuurlijk kun je ook een hybride vorm maken, maar je hebt meteen een goed idee wat de mogelijkheden zijn. Dan ga je verder met het creëren van je personage. Je hebt (nog) niet zoveel opties om je personage aan te passen. De klassen zijn bijvoorbeeld 'gender locked', dat betekent dat bijvoorbeeld een War Mage altijd een man is en een Whisperer altijd een vrouw. Je kan wel kiezen of je een mens bent of een elf.

Mu Legend - Personage maken

Vervolgens begint er een geniale intro met een opzet dat volgens mij iedere MMORPG na moet volgen. Je krijgt de keuze tussen één van de twee eindstadia van je gekozen klasse. Vervolgens speel je een lineair stuk verhaal met je personage als level 100. Je hebt dus meteen de beschikking over al je ultieme vermogens, zes vleugels en absurd veel kracht. Zo kun je dus testen of deze build echt iets voor jou is. Zo niet, dan kun je een ander eindpad activeren en dat testen of meteen een andere klasse kiezen. Dit was voor mij ideaal. De Whisperer-klasse leek mij leuk, maar ik heb mijn personage meteen in de intro al achtergelaten. Dat scheelt heel veel frustratie. Aan het eind van de intro verliest jouw kant van het conflict. Je wordt jaren terug het verleden in geslingerd om een ander einde te bewerkstelligen. Je snapt het al: nu ben jij weer een zwakkeling van level 1, maar helaas ben je door het proces je geheugen kwijt.

Mu Legend - Slagveld als slachtveld

Natuurlijk kun je het verhaal doorprikken met logische argumenten als "waarom ben je jouw krachten kwijt?", "is er geen jonge versie van jou in de wereld?" en "wie zegt dat jouw kant gelijk heeft?", maar dat terzijde. MU Legend gaat niet om een steengoed verhaal, een uitgebreide MMORPG of een diepgaande ervaring. MU Legend draait volledig om een relaxte laagdrempelige online hack 'n' slash-ervaring voor beginners en ervaren gamers. Je kunt namelijk met behulp van de spatiebalk door de dialogen heengaan. Met dezelfde spatiebalk activeer je hendels, neem je spullen aan en loop je automatisch naar interessante zaken. Er is een mini-kaartje, dat je ook kunt uitvergroten. Een klik hierop laat je personage grotendeels ongehinderd naar die plek lopen. Op deze manier kun je redelijk snel een hoop quests achter elkaar doen.

De bèta was in het begin erg buggy. Het spel crashte vaak, quests liepen niet lekker, het beeld haperde en servers trokken het niet goed. Dit zorgde ervoor dat veel spelers afhaakten, zodat er eindelijk relaxt gespeeld kon worden. Dit, of uitgever Webzen heeft een extra blik servers opengetrokken. In ieder geval was het na vier dagen huilen heel fijn genieten. Alles was netjes naar het Engels vertaald, alle spelmechanieken werkten en gedurende de bèta werd de kwaliteit zichtbaar beter.

 

Na de intro kom je in een gebied waar je kennismaakt met de lore en de spelmechanieken. Je krijgt leuke hoeveelheden xp voor het craften van je eerste wapen. Vlot in het verhaal kun je jouw eerste rijdier kiezen: een paard of een groot eng beest. Daarna kun je ook je eerste set vleugels vrijspelen. Deze vleugels zijn voornamelijk esthetisch, want je zweeft slechts mee boven de grond. Je kunt dus niet over bergen heen vliegen. Omdat je gewoon op de kaart kun aanklikken waar je heen wilt heb ik mijn rijdier zelden gebruikt. Deze loopt wel iets sneller, maar vecht toch niet mee. De meerwaarde is voor mij net als de vleugels minimaal.

Het verhaal in het begin en de quests zijn erg simplistisch. Hier komt het eerste kritiekpunt dat ik heb met de bèta-versie: er valt behoorlijk weinig loot voor een hack 'n' slash-game. Daarnaast lijkt de meeste loot erg op elkaar. Na een dungeon leeggehakt te hebben had ik 2 identieke schoenen en 3 dezelfde handschoenen. Jammer. Hier wordt waarschijnlijk iets aan gedaan in de volgende bèta, want ik ben niet de enige die hierover heeft geklaagd. De quests zijn vaak "maak vijf van dit dood", "praat met deze en gene", "zet het knopje uit", maar dit saaie gedeelte verandert grotendeels zodra je het eerste gebied verlaat met een luchtschip. Dan wordt MU Legend echt leuk, want het verhaal wordt interessanter, de loot wordt leuker en de omgevingen zijn boeiender.

Mu Legend - Groepsfoto

Het starten van een guild is duur, zoals we gewend zijn. Ik heb geen gebruik van enige guild gemaakt, maar ben solo door het verhaal heen gesprint. Dat is heel erg goed te doen. In het begin kun je doodgaan in een dungeon, maar als je er genoeg pakt dan ben je sterk (en tactisch) genoeg om ze allemaal aan te kunnen. Craften kan lastig zijn, maar door onnodige zaken te ontmantelen kom je een heel eind. Je hebt een behoorlijke grote rugzak om van alles mee te nemen. Denk aan je standaardrugzak, maar dan met nog twee tabbladen. Deze ruimte heb je vanaf het begin en dat is een feestje. Ten slotte heb je een huisdier dat met je mee reist. Deze kan je een boost geven, zodat je sterker bent, of echt actief meevechten. Door huisdieren sterker te maken en op te offeren kun je andere dieren weer een boost geven. Het is een interessant systeem, waarbij de mogelijkheid om je eigen naam aan je dieren te geven voor mij het leukste was. Mocht je dat ook leuk vinden: je kunt zelfs wapens een eigen naam geven.

MU Legend is een lekker wegspelend spel. Ik merkte pas hoe leuk ik het vond, tot de bèta opeens afgelopen was. Het vergt niet al te veel concentratie, maar verschaft wel genoeg plezier om er steeds mee door te gaan. Ideaal om te spelen tijdens lange telefoongesprekken met je tante of met halve oogjes voor het slapengaan. Het is een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld Path of Exile, maar het heeft ook veel meer MMO-elementen. Ik kijk reikhalzend uit naar de volgende bèta. Het is nog niet bekend wanneer deze komt, maar ik heb er absoluut zin in. Ik ben ook benieuwd of Webzen Mu Legend moeilijker gaat maken of juist toegankelijk houdt voor iedereen. Ik hoop het laatste, want op dit moment is Mu Legend dé ideale manier om iemand over te halen een MMORPG te gaan spelen.

Mu Legend - Klassen