Titanfall 2

Puddington

Na twee jaar kunnen we eindelijk weer gigantische vechtrobots uit de lucht laten donderen en gebruiken om onze tegenstanders te vermorzelen: Titanfall is terug met een nieuw deel. Titanfall was zowel een kritisch als commercieel succes en is mede verantwoordelijk voor de populariteit voor fast-paced shooters vandaag de dag. De lat ligt dus erg hoog voor Respawn Entertainment. Puddington kon aan de slag met de hands-on demo op gamescom, en vergelijkt hoe Titanfall 2 zich verhoudt ten opzichte van zijn voorganger.

Titanfall21

Tijdens de hands-on speelde ik de bounty hunt mode, die het meest lijkt op attrition (de standaardmodus in Titanfall). De gameplay is ook in veel opzichten hetzelfde: je maait zowel NPC's als spelers neer om credits te verdienen, maar in tegenstelling tot attrition kunnen tegentanders ook je credits afpakken door je te doden. De enige manier om je punten veilig te stellen is door ze te dumpen in een kist, die op vaste intervallen op de map verschijnt.  Wanneer je jouw steentje hebt bijgedragen aan de vooruitgang van je team (en dus niet een X aantal minuten wacht), dan kun je een titan oproepen waarmee je je tegenstanders bij bosjes kan neermalen en de overwinning zeker kan stellen. Net zoals in het vorige deel verloopt de gameplay erg vlotjes (wat ik zelf altijd waardeer in shooters) en beweeg je je op een parkour-achtige manier over het slagveld waarbij je met het grootste gemak over verhogingen springt en over muren rent.

Maar bij Respawn Entertainment moeten ze hebben gedacht dat de spelers nog niet genoeg mobiliteit hadden, want er is een handige gadget in Titanfall 2 toegevoegd waarmee je nóg sneller van A naar B komt: de enterhaak. De enterhaak kun je zowel gebruiken op gebouwen als andere spelers waarna je jezelf vliegensvlug naar binnen hengelt, maar de echte kracht van de enterhaak schuilt in het feit dat je het ook kan gebruiken op titans. Wanneer je in Titanfall op de rug van een titan wilde springen om zo zijn energiecel ongedaan te maken, gebeurde het vaker dat de titan je al lang gezien en gedood had voordat je je doel had bereikt. In Titanfall 2 kun je met de enterhaak jezelf vliegensvlug aan de rug van een titan vastmaken, op zijn rug springen en zijn batterij proberen te slopen.

Titanfall22

Dat wil niet zeggen dat de titans nu wel heel erg makkelijk neergaan nu de batterijen er zo makkelijk uit te slopen zijn. In tegenstelling tot het eerste deel bevat een titan nu niet één enkele core, maar meerdere batterijen. Wanneer een speler een batterij uit een titan sloopt verliest deze een groot gedeelte van zijn health, maar kan nog blijven vechten.  De batterij die eruit wordt gehaald door de speler is ook niet compleet zonder nut: de speler krijgt de batterij in zijn inventory en kan deze vervolgens gebruiken op de titan van zijn eigen team, waardoor deze juist weer een health boost krijgt. Dit alles moet ervoor zorgen dat titans langer in het spel blijven en dus een groter verschil kunnen maken.

Naast dat de titans langer in het spel blijven, kunnen we nu ook met meer titan-modellen aan de slag. Er komen nu zes nieuwe titan-modellen die allemaal hun eigen wapen hebben, maar het grootste nadeel is is dat je nu je titan niet meer kan aanpassen, zoals ook al duidelijk werd tijdens de beta. Waarom hiervoor is gekozen weet ik niet, maar het aanpassen van je titans vond ik juist een van de leukere opties in de eerste Titanfall. Het gevoel dat ik nu krijg is dat we in het vervolg kwantiteit krijgen over kwaliteit wat betreft de titans, en dat is geen goed teken.

Titanfall23

Ik kon er niet mee aan de slag, maar Respawn Entertainment heeft bevestigd dat in tegenstelling tot het eerste deel Titanfall 2 wél een aparte campaign zal bevatten. In het verhaal speel je Jack Cooper (jeuh, generieke namen!) die een bond vormt met een achtergelaten titan met als merknaam BT7274. Het is mij de vraag hoe je een gigantische robot vol dood en verderf een persoonlijkheid kan geven, maar Respawn Entertainment luistert hiermee wel naar fans die de 'campaign' (die eigenlijk uit een paar missies bestond tijdens de multiplayer) in de eerste Titanfall erg matig vonden. Shooters staan alleen niet bekend om hun sterke verhaallijnen, dus ik ben al van tevoren een beetje sceptisch en het verhaal trekt me ook nog niet echt over de streep om de campaign te gaan spelen.

Samenvattend heb ik dus mijn twijfels over de singeplayer, maar gebaseerd op mijn hands-on kan ik zeggen dat Titanfall 2 vrijwel zeker gaat schitteren in de feature die er het meest toe doet, en dat is de multiplayer. De extra mobiliteit die je krijgt door de enterhaak opent een wereld aan mogelijkheden zoals het bereiken van hoge punten op gebouwen, het neertrappen van spelers en het bestijgen van een titan om die te saboteren.

Ook het batterij-systeem ben ik zeer over te spreken doordat gesaboteerde titans niet meer volledig afgeschreven zijn, en het nog eens extra loont voor een speler om een titan te saboteren omdat je de titans van je eigen team een health boost kan geven. Het grootste minpunt wat ik kan ontdekken is dat Titans niet meer aanpasbaar zijn, hoewel Respawn Entertainment dat een beetje probeert te compenseren door zes nieuwe titan-modellen toe te voegen. Dat neemt niet weg dat Titanfall 2 simpelweg dikke pret is en iedereen die van een snel potje schieten houdt zal zich waarschijnlijk prima met Titanfall 2 gaan vermaken.

Titanfall 2 komt op 28 oktober uit voor pc, Xbox One en PlayStation 4.