Toekomst van StarCraft

Pheno

Blizzard is nog steeds bezig met het ondersteunen van StarCraft: Legacy of the Void. Dat is mooi, maar wat kunnen we verwachten naast patches die de balans in multiplayer verbeteren?

Er komen meer helden voor coop-missies. Er zijn er nu vijf voor zes missies, maar die getallen gaan dus nog de hoogte in. Alarak is de komende held uit het Protoss-kamp. Hij klinkt al enorm sterk. Dat komt door een nieuwe unit die speciaal voor hem gemaakt is, de Supplicant. Dit zijn minions die achter hem aan lopen. Ze doen niet veel schade, hebben weinig bereik en kunnen alleen grondtroepen aanvallen. Voor gevechten zijn ze dus niet nuttig, maar wel als support. Als Alarak bijna dood is, dan offert een van deze minions zich op om hem te genezen. Daar zit geen cooldown op. Daarnaast heeft Alarak speciale vaardigheden die je bij het levelen van deze commander vrij speelt. Met bijvoorbeeld 'Empower Me' doet Alarak meer schade aan vijanden, hoe meer vriendelijke units om hem heen zijn, hoe meer schade hij doet.

Maar vooral zijn Ascendant-unit is supersterk. Deze gebruikt psionische krachten en vooral zijn orb doet enorme damage als je meer perks hebt vrijgespeeld, bijvoorbeeld Power Overwhelming. Het feit dat Alarak ook nog een MotherShip kan oproepen voor enorme damage in een basis maakt dat hij alsnog een geduchte tegenstander is. Wel moet je hem enorm in de gaten houden. Als Supplicants op zijn zal hij gerust een Ascendant opofferen. Dat is dan een hele dure opoffering, want deze gasten kunnen enorm uithalen.

Op Gamescom is er ook een nieuwe missie voor co-op in StarCraft 2 bekendgemaakt. Het heet 'mist opportunities'. Egon Stetmann, uit StarCraft 2 is terug. Hij is ietwat veranderd door een te lange blootstelling aan gas dat hij aan het onderzoeken is. Het is een escortmissie. In de missie zijn er robots die het gas vervoeren en je moet deze robots beschermen. Net als alle eerdere co-op missies is deze gratis. Blizzard wil meer van dit soort gratis missies gaan aanbieden.

StarCraft 2 @gamescom (Foto: Blizzard)

Er zijn al een tijdje Weekly Challenges. Missies krijgen dan een twist zoals grond die af en toe bevriest of dat er juist vuur uit de grond gespuwd wordt. Of andere irritante effecten zoals lukraak vallende kernbommen. Daarom heten het ook Challenges natuurlijk. In een komende patch kun je je eigen Challenges spelen, maar dan heet het Custom Mutations. Als je een missie opzet, kun je tot tien aparte effecten aanzetten. Handig als je een Challenge gemist hebt en toch de missie wil ervaren. Of als je denkt enorm goed te zijn kun je het jezelf enorm lastig maken.

Om mensen meer overzicht te geven van hun rewards, zoals portraits, decals, animations, skins, enozvoort worden deze nu in een nieuwe tab geplaatst in het hoofdmenu. Deze tab heet Collections. Het fijne ervan is dat je niet alleen ziet wat je wel hebt, maar ook wat je niet hebt en hoe je dit kunt unlocken. Voor Blizzard zelf schept dit de mogelijkheid om ook betaalde skins toe te voegen. Maar ze beginnen met Announcer packs. Eindelijk kun je de stem die jou tijdens het spelen dingen laat opmerken over allerlei zaken zelf aanpassen. De bedoeling is dat er tien op release te koop zijn. Misschien dat er enkele gratis zijn, maar precieze aantallen kon Blizzard nog niet geven. Je kunt mixen en matchen, dus als je vecht-gerelateerde dingen door de een wil laten verkondigen en je resource-gerelateerde door een andere: het kan.

StarCraft 2 @gamescom (Foto: Blizzard)

En natuurlijk zijn er de veranderingen in multiplayer. Maar dat kan Blizzard zelf veel beter uitleggen, met geanimeerde plaatjes en uitgebreide tekst kun je hier alle veranderingen en gevolgen daarvan zelf zien en lezen. De executive producer sluit mooi af met de wens van zijn team: StarCraft 2 moet niet de populairste eSport-titel worden, maar wel de beste. En daar werken ze dan ook aan.