Civilization VI

Erwin Bell

2K is duidelijk aan het opbouwen naar de lancering van het langverwachte Civilization VI. En als jarenlange fans kijken we er op de games-redactie ook erg naar uit.

Civilization VI kent een aantal bekende mechanieken maar introduceert ook nieuwe. Werd het in Civilization V onmogelijk om een groot leger op elkaar te stapelen en moest je de eenheden dus verspreiden, nu krijgen de steden een behandeling die daar veel op lijkt. Je beschaving gaat leren van haar ervaringen en er is een nieuwe manier om te winnen.

De stad spreidt zich uit
Dat een stad hiervoor altijd uit een enkel vlak bestond, hoe groot het ook was, was eigenlijk altijd wat vreemd, Civilization VI maakt een einde aan die situatie. Je kan verschillende districten neerzetten met ieder hun eigen specialismen. Zo zijn er bijvoorbeeld de campus, het wetenschapsdistrict waar je bibliotheek gebouwd zal worden, en het legerkamp waar je barakken zich zullen bevinden. De plaatsing van de districten rondom je stad is belangrijk: net als je stadcentrum profiteert van een goede omgeving, werkt dat bij districten ook zo. Zo werken aangrenzenden bergen positief voor de campus en het religieuze district, welke laat je er gebruik van maken? De eigenschappen van deze districten zijn ook belangrijk voor je wereldwonderen, die ook ieder een heel vlak innemen en soms beperkt zijn tot het type vlak.
Civilization VIZo kan je Oxford University alleen naast een campus zetten, en de piramides alleen in de woestijn of op een riviervlakte. Als je dus van plan bent om Oxford University te bouwen, dan zal je een vlak vrij moeten houden naast de campus. De vlakken kunnen nog steeds verbeterd worden middels bijvoorbeeld boerderijen, hierdoor zijn er dus meerdere keuzes te maken. Hou je het vlak naast de campus vrij? Bouw je er een ander district? Bouw je een verbetering? Een district kan niet gesloopt worden, een verbetering wel. Dus eventueel kan je ervoor kiezen een vlak een tijdelijke verbetering te geven tot je Oxford University neer wilt zetten. Het aantal districten wordt beperkt door de grootte van je stad: wordt je stad groter, dan kan je meer districten plaatsen. Duitsland kan een extra district bouwen ten opzichte van andere. Er zijn 12 types districten, waaronder er ook specifiek voor een bepaalde beschaving zijn. Zo is het industriële district 'Hansa' exclusief voor de Duitsers, en ook wereldwonderen kunnen exclusief voor beschavingen zijn. De volgorde waarin je steden benoemd worden volgt niet meer de volgorde van de grootte van de echte steden maar is nu willekeurig.

Civilization VI

Al doende leert men
In Civilization VI leert je beschaving van haar ervaringen. Mocht een stad zich aan zee bevinden, dan heeft je beschaving sneller het zeilen onder de knie: het kost je dus minder tijd om dat te onderzoeken. Ga je veel gevechten aan, dan zal je beschaving zich sneller op het militaire vlak ontwikkelen: verbeter je een vlak met een Quarry, dan heb je direct 50% van de masonry-technologie te pakken. De keuzes die je maakt, hebben op deze manier nog meer invloed dan voorheen. Dit heeft ook invloed op je mogelijkheden om bepaald beleid te voeren. Zo zorgen meer gevechten voor meer culture voor militair beleid. Dit betekent ook dat de omgeving van je steden meer invloed heeft op je ontwikkeling dan voorheen.

Civilization VI

Toch weer stapelen
Hoewel militaire units in Civilization V niet meer op elkaar gestapeld konden worden, komt het stapelen in beperkte vorm terug. Wanneer je ver genoeg ontwikkeld bent, kan je twee of drie van dezelfde eenheden bij elkaar voegen om een wat sterkere unit te maken. Dit is om te voorkomen dat het speelbord vol komt te staan met eenheden. Daarnaast zijn sommige eenheden, zoals bijvoorbeeld een siege tower, ondersteuningseenheden die je kan combineren met een normale militaire eenheid. Ook is het mogelijk een formatie te creëren, hiermee kan je bijvoorbeeld een settler en een militaire unit aan elkaar koppelen zodat ze altijd samen onderweg zijn en je niet meer handmatig de bescherming van de settler hoeft te regelen.

Civilization VI

Gevaarlijke vrouw in aantocht
Een nieuwe beschaving is speelbaar in Civilization VI: de Scythians met als leidster Tomyris. De Scythians zijn qua oorlogsvoering vergelijkbaar met Montezuma's Azteken, alleen is Tomyris niet zo agressief. Ze houdt haar gevechten en oorlogen eervol: verras je haar met een plotselinge oorlogsverklaring, dan zal je dat weten ook. De Scythians hebben vooral vroeg in het spel grote voordelen wanneer oorlogsvoering nog vrij primitief is. Zonder paarden als bron gevonden te hebben, kunnen ze een boogschutter te paard produceren. Daarnaast krijgen ze bij de productie van die unit, er twee tegelijk in plaats van een. 

Civilization VIOverheersing op de ouderwetse manier
In het eindspel is er een extra overwinning bij gekomen. Het begint met het bouwen van de heilige plaats, het religieuze district. Je verzamelt geloof om dat vervolgens te besteden aan de  basisprincipes voor een religie. Wanneer je daar genoeg van hebt, verschijnt er een grote profeet waarmee je een wereldreligie kunt vestigen. Je kan kiezen tussen verschillende standaardreligieën of zelf bepalen welke voordelen steden die de religie volgen, krijgen. Vervolgens ga je de religie verspreiden door missionarissen en apostelen. Wanneer de door jou gevestigde wereldreligie door het merendeel van de steden in de wereld belijd wordt, win je de religieuze overwinning.

Civilization VI komt op 21 oktober uit.