World of Final Fantasy

Pheno

As er een game de award van meest schattig uitziende spel moet winnen dan is het wel World of Final Fantasy. Heel veel bekende personages uit Final Fantasy die als chibi-figuurtjes rondrennen in deze game is het meest schattige wat ik ooit heb gezien. We mochten op Gamescom niemand minder dan Hiroki Chiba, de director van de game, aan de tand voelen. Chiba werkt al een lange tijd bij Square en heeft gewerkt aan Chrono Trigger en Final Fantasy VII. Daarin heeft hij vooral aan de Golden Saucer gewerkt, het amusementspark in die game. Pas later ging hij aan wat donkere games werken zoals Dirge of Cerberus - Final Fantasy VII en Final Fantasy Type-0 . Maar nu mag hij weer eens iets vrolijks maken en daar is hij dan ook helemaal los in gegaan.

De hoofdrolspelers van World of Final Fantasy zijn de tweelingbroers Reynn en zus Lann. Ze worden wakker in een dorpje dat Nine Wood Hills heet. Ze hebben last van geheugenverlies en herinneren zich niets meer. Ze komen Enna Kros tegen, een mysterieuze vrouw die zichzelf heeft uitgeroepen tot godin. Zij vertelt de tweeling dat ze naar de wereld van Grimoire moeten, om achter de geheimen van hun geheugenverlies en hun verdwenen ouders te komen. Als ze door het portaal naar de wereld van Grimoire zijn gegaan, zien ze dat iedereen erg klein is, en dat zij zelf kunnen veranderen van groot naar klein. Met hun navigator Tama, het blije witte zwevende beestje beginnen ze hun avontuur waarbij ze allerlei oude bekende Final Fantasy-personages op hun pad tegen komen.

World of Final Fantasy-preview (Foto: Square Enix)

Sommigen van die bekenden zijn alleen op te roepen als een soort summons, ze zijn dus niet speelbaar. Vechten doe je dus met Reynn en Lann. Maar je hebt hulp, want dit is Pokémon meets Final Fantasy. In Grimoire zijn er meer dan tweehonderd monsters te vangen. Heb je er een te pakken dan vechten ze met je mee op wel erg vreemde wijze. Als jij groot bent, dan zullen de kleine monsters op de hoofden van Reynn en Lann staan. Gaan die twee in chibi-grootte, dan kunnen zij juist weer op de grotere monsters rijden. Het ziet er echt raar uit, maar er zit wel meer diepgang in dan je misschien verwacht.

Je mag maar twee monsters op elk personage zetten. Je mag zelf kiezen uit je gevangen monsters welke je wil hebben. Je kunt ook zelf kleiner worden en bijvoorbeeld op een behemoth of chocobo gaan zitten. Door te stapelen combineer je de krachten van de betreffende monsters. Dus als je zelf een level 2 fire-spreuk hebt, en een monster op je zet met nog een level 1 fire-spreuk, dan heb je de level 3-variant tot je beschikking. Je kunt juist ook kiezen om niet te stapelen, zodat je in plaats van een krachtigere aanval elk van de drie teamleden een aanval laat doen. Het stapelen heeft naast meer aanvalskracht ook een negatief effect. Als jij een monster stapelt dat bijvoorbeeld extra schade krijgt door vuur, zal de hele stapel kwetsbaar zijn tegen vuur.

World of Final Fantasy-preview (Foto: Square Enix)

Er zijn twee manieren om te vechten in World of Final Fantasy. Er is een classic-modus en een simple-modus. Je kunt met een druk op de knop wisselen tussen deze twee modi. Classic is de typische Final Fantasy-stijl, waarin je in een menu kiest welke aanval of andere actie je jouw teamlid wil laten doen. Simple zorgt ervoor dat je acties aan knoppen kunt toewijzen. Op die manier heb je minder acties, maar kun je ze gemakkelijker gebruiken. Het Active Time Battle-systeem dat tijdens de gevechten werkt kan via het configuratiemenu aangepast worden. Je kunt wisselen tussen Wait en Active. Met Wait stopt alles op het scherm als je je actiemenu open hebt staan om rustig je keuze te kunnen maken. Als je kiest voor Active dan gaat alles ondertussen gewoon realtime door.

De monsters zijn een beetje zoals de Pokémon. Elk monster heeft een Mirage Board, waarin je vaardigheden vrijspeelt. Het lijkt nog het meest op de Sphere Grid van Final Fantasy X. Je moet zelf een pad op dat bord bewandelen om zo nieuwe acties te leren. Als je dan bedenkt dat elk monster zijn eigen bord heeft en er meer dan tweehonderd monsters zijn dan weet je genoeg: die platinum-trofee die daar aan zal hangen duurt lang, erg lang. Op ditzelfde bord heb je de mogelijkheid om een monster te evolueren. Belangrijk detail is dat je een monster ook terug kunt vormen. Mocht een monster dus evolueren tot een groter monster dan jezelf, maar je wil zorgen dat je het nog op je hoofd kunt stapelen, dan heb je de mogelijkheid ze terug te brengen in hun oorspronkelijke vorm. Dit zorgt dus voor nog meer strategische mogelijkheden. De evolutie zelf is een specifiek slot op het Mirage Board. Voordat je het kunt gebruiken moet je voldoen aan de vereisten. Deze zijn voor elk monster weer anders. En ja, je kunt je monster een eigen naam geven. Meerdere monsters van hetzelfde type vangen kan, maar de makers hebben er geen voordelen aan gegeven. Ze willen liever dat je een band vormt met elk monstertype dat je vangt.

World of Final Fantasy-preview (Foto: Square Enix)

Minigames horen bij Final Fantasy, dus ook in World of Final Fantasy zijn ze aanwezig. Sterker nog, er is een apart team bezig geweest met het ontwerpen en ontwikkelen van extra activiteiten. Tot nu toe hebben we alleen PlayStation 4-beelden gezien, maar de game komt ook uit op PlayStation Vita. Het spel wordt geport naar de handheld en daarbij hebben ze aan shaders en transparantie moeten tweaken om het op de handheld te laten werken. Natuurlijk is er hardwarematig nogal een verschil, dus er zullen gebieden zijn met wat minder gras en dergelijke, maar de gameplay is behouden gebleven. Meteen drukten de Japanners me een Vita in de hand om te laten zien dat die versie echt geen Minecraft-graphics had. Natuurlijk, de PlayStation 4-versie ziet er op het eerste oog al beter uit, maar op de handheld springt de vrolijke wereld van Grimoire nog steeds van het scherm. En dat maakt de keus weer wat lastiger, want onderweg gamen heeft ook wel wat. World of Final Fantasy komt 25 oktober uit op PlayStation 4 en PlayStation Vita.