Diluvion

PoeHao

Rondreizen in een duikboot met je crew op zoek naar een geheimzinnige schat middenin een overstroomde wereld vol gevaren. Dat is het verhaal van Diluvion in een notendop. De trailer van Diluvion gaf een goede indruk waar de game om draait. Toch maakte de Gamescom-presentatie net wat meer duidelijk.

De achtergrond
De mensheid leefde erop los en voor straf hebben de goden de wereld onder water gezet. Het grote verschil tussen de situatie waar Noach met zijn Ark in zat en deze, is het ondoordringbare plakkaat ijs dat de mensen afsluit van de buitenlucht. Eén van de goden kreeg medelijden met de mensen en liet een schat achter ergens op de planeet. Niemand weet of dit echt waar is of een mythe, maar er zijn genoeg gelukszoekers die het willen vinden. Ook al is het niet bekend hoe het eruit ziet, of waar het zich bevindt, een schat is per definitie waardevol. Jij bent kapitein van een duikboot en natuurlijk wil jij de schat ontdekken. Je stelt een crew samen en gaat op onderzoek uit.

 

Je personeel heeft ieder een eigen beroep, een eigen persoonlijkheid en een mening. Je crew ontwikkelt zich niet en wordt dus niet steeds beter in hun werk. Je kan slecht personeel ontslaan en betere mensen aannemen, als je deze tegenkomt en ze kunt betalen. De twee bestaansmiddelen waar je het meest mee worstelt, zijn lucht en eten. Hoe meer personeel je hebt, hoe meer lucht en eten er wordt verbruikt. Je kan uiteraard maar een beperkte hoeveelheid eten meenemen. Elke keer als je aanlegt bij een stad of een haven, dan wordt je lucht automatisch en gratis bijgevuld. Het lijkt erg makkelijk om een gebied uit te kammen en op het laatste moment aan te leggen bij een haven, maar zo eenvoudig wordt het je niet gemaakt.

Diluvion - Je bemanning

Echt navigeren
Om je echt het gevoel te geven van het navigeren onder water, heb je een kaart die alleen de ontdekte landschapskenmerken weergeeft. Je moet dus zelf bepalen waar je bent ten opzichte van deze punten. Gelukkig heb je ook een kompas om je te helpen. Je kunt ook op scholen vissen letten en deze volgen. Vissen zwemmen vaak naar een nuttige plek. Of deze plek ook lucht heeft, merk je snel genoeg. Om te weten wat er bij jou in de buurt is, kun je sonar gebruiken. Door een geluid te produceren en de weerkaatsing te registreren kun je je een idee maken van je omgeving. Zo ontdek je scheepswrakken, landschapskenmerken, zeemonsters en concurrenten. Mocht je om een of andere reden overlijden dan kom je terug bij de laatste plek waar je was aangemeerd.

3D en 2D
Manoeuvreren in de zee doe je uiteraard in 3D. Als je iets niet kan vinden dan is het wel handig om lager en hoger ook een kijkje te nemen. Zodra je in een object wilt kijken, zoals je eigen schip of een gezonken krat, dan verandert het beeld in een 2D-weergave. Zo kun je snel zien waar je het beste je personeel neer kunt zetten en hoeveel ruimte je nog hebt om spulletjes op te bergen.

Diluvion - Pingggg...

Dieselpunk
Het niveau en de stijl van de techniek in Diluvion lijkt op een geavanceerde vorm van Steampunk. Ontwikkelaar Arachnid Games prefereert daarom de term Dieselpunk. Je kunt je duikboten aanpassen met betere wapens, pompen, navigatiesystemen et cetera. Er zijn in totaal negen modellen duikboten, maar niet getreurd: je mag er meerdere tegelijk in je bezit hebben. Diluvion heeft geen levelcap dus je kunt aardig wat spulletjes om je heen verzamelen.

Je eigen thuisbasis
Eén van de zij-missies levert je een eigen thuisbasis op. Het is dus niet nodig om er eentje te hebben, maar wel erg handig. Hier kun je namelijk boventallig personeel onderbrengen dat je tijdelijk niet kunt gebruiken. Ook kun je hier je andere duikboten afmeren. Je kunt je thuisbasis ook verder upgraden, zodat er ook handelaren zich daar huisvesten en dat jij een betere reputatie krijgt.

Diluvion - Piraten zijn irritant

Lineair met vrijheid
Diluvion heeft een lineair verhaal, dat je niet hoeft te volgen. Mocht je echt alleen voor het verhaal gaan en dus geen thuisbasis bouwen, dan kun je de game in zeven tot negen uur uitspelen. Als je alles wilt vrijspelen, dan is een geoefende gamer in 15 uur klaar. Het niet volgen van het verhaal levert ook meer loot op en een hogere reputatie.

Loot binnenslepen
Als je jouw duikboot ergens wilt aanleggen, dan is er een quick time event om ervoor te zorgen dat je afmeerlijn (touw) niet breekt. Je moet dus niet te hard trekken aan de afmeerlijn. Afmeren gebruik je bij steden, havens en schepen. De loot die je onderweg kunt tegenkomen wordt procedureel gegenereerd. Hoe meer je afwijkt van het verhaal en haar routes, hoe leuker de loot die je kunt vinden. Zelf de wereld ontdekken kan dus erg lonend zijn.

Diluvion - Trekken aan de afmeerlijn

Liever niet vechten
Het systeem in Diluvion ontmoedigt gewelddadige confrontaties. Als je met andere schepen in gevecht gaat, dan is er weinig mee te winnen. Je kunt het verslagen personeel in dienst nemen en de lading meekapen, maar doorgaans ben je meer kwijt aan de reparaties om te kunnen spreken van enige winst. Een carrière als piraat zit er dus niet in.

Conclusie
Diluvion is een hele aansprekende game die je meteen zelf wilt ontdekken. Het is een adventure RPG met management-elementen, een sterke verhalende basis en een nadruk op ontdekken. Wat mij wel zorgen baart is de korte speelduur en of het wel zo leuk is Diluvion een tweede keer te spelen. Maar dat ik Diluvion ga spelen, dat staat vast.

Diluvion komt deze herfst uit op pc en Mac.