Transport Fever

PoeHao

Eerlijk gezegd zag ik de presentatie van Transport Fever helemaal niet zitten. Ik heb het niet zo met management games, want het lijkt te veel op werken. Gelukkig zitten er meer strategie-elementen in de game dan de trailer je laat vermoeden.

Jij bent de directeur van een transportbedrijf en je moet ervoor zorgen dat jouw bedrijf kan overleven en uitbreiden, door een zo goed en efficiënt mogelijk transportsysteem op te zetten. Het leuke aan Transport Fever is dat je elke periode tussen 1850 en 2000 kunt kiezen om in te bouwen. Door de jaren heen speel je steeds meer voertuigen vrij die ieder uiteraard hun eigen technische minimumeisen hebben voordat ze kunnen rijden. Maar je moet ook rekening houden met de politiek en de milieumaatregelen. Dat jij een mooi arsenaal aan stoomtreinen hebt, betekent niet dat deze in 1970 nog overal mogen rijden. Naast het verzorgen van transport bouw je ook industrieën op en geef je vorm aan wijken en stadscentra.

 

Spelmodi
Transport Fever heeft twee spelmodi: de campagnes en endless game. De campagnes zijn vastgestelde maps met missies. Hier leer je het spel mee kennen. Je kunt meewerken aan het Panamakanaal of bijvoorbeeld een Alpenroute aanleggen. De campagnes spelen allemaal in Noord- en Zuid-Amerika en Europa. Als je in endless game wilt spelen dan heb je veel meer vrijheid. Hier kun je zelfs je eigen Google Maps hoogtekaart invoeren om in rond te struinen. Je kunt jouw eigen map zo groot maken als je wilt (en je pc aankan).

Belangrijke keuzes
Jouw interacties met je omgeving zijn erg belangrijk. In het Wilde Westen kom je bijvoorbeeld een Indianenstam tegen. Zij vragen of jij jouw transportactiviteiten wilt verplaatsen van hun terrein af en een (dure) omweg wilt maken. Als je hen negeert en er gewoon doorheen dendert, dan scheelt je dat veel geld en maak je een mooie winst. Maar als je vriendelijk bent en kiest voor de omweg, dan kunnen zij je later op een mooie goudader wijzen wat weer een goldrush veroorzaakt. Dit soort keuzes geven Transport Fever meer body en inhoud.

Transport Fever - Even wachten

Management
Natuurlijk draait Transport Fever om geld verdienen en winstgevend blijven. Dat kun je doen door plekken met elkaar te verbinden die daar iets aan hebben. Wat je ook moet verzorgen zijn het vervoer voor grondstoffen om meer voertuigen te kunnen maken en brandstof om te kunnen vervoeren. Daarnaast let je op de omgeving. Veel kaarten hebben hoogteverschillen, rivieren en bergen. Kies je voor een tunnel of ga je om een berg heen? Ga je onder de rivier door of met een brug naar de overkant? Hoe hoog wordt de brug, want je schepen moeten ook erlangs kunnen, of kies je toch voor een ophaalbrug? Je kan ieder voertuig en persoon volgen, als je daar behoefte aan hebt. Ook kun je de tijd versnellen of langzamer laten gaan. Ten slotte bepaal jij ook waar welke industrie zich ontwikkelt en welke gebouwen er komen.

Bouwen is simpel
Urban Games hebben een hele intuïtieve manier ontwikkeld om snel en eenvoudig wegen en rails aan te leggen. Met een haal van een muis leg je de meest complexe structuren aan. Door het volgen van de tutorial en de eerste campagnes wordt de interface aan je uitgelegd. Je kunt makkelijk spoorlijnen aanleggen en ik moet zeggen: dankzij Transport Fever begrijp ik eindelijk de noodzaak van het rangeren van treinen. Eén van de zaken die niet zo realistisch zijn, is de lengte van de landingsbanen van de vliegtuigen. Deze zijn expres korter dan ze in werkelijkheid zijn, omdat ze anders te veel ruimte innemen op de kaart.

Transport Fever - Infrastructuur

Creëer vraag met je aanbod
Je kunt als je wilt ook inzoomen op de individuele personen en zo zien wat hun reisbehoeften zijn. Het is niet de bedoeling dat jij aan hun wensen tegemoet komt, maar meer dat jij hun behoeften creëert. Al iemand graag gaat winkelen in de buurt, dan kun je hen overhalen in een andere stad te gaan winkelen door een goedkope buslijn aan te leggen met een halte in de buurt van hun huis. Er is een apart AI ontworpen om alle mensen in Transport Fever aan te sturen.

Ondersteuning voor mods
Er zitten heel veel details in Transport Fever. Ontwikkelaar Urban Games heeft alle voertuigen zo natuurgetrouw als mogelijk weergegeven zonder patenten te schenden. In totaal zijn er op het moment 170 verschillende voertuigen, maar bij release kun je mods van andere gamers downloaden via de Steam Workshop. De mods beperken zich niet tot voertuigen, je kunt namelijk ook stations, lading, AI, gebouwen, campagnes, missies en grafische effecten modden.

Transport Fever - Overzicht

Conclusie
Transport Fever is meer dan alleen transport management. Je verzorgt ook een complete infrastructuur, zoals in een strategiegame, maar dan zonder de beperking van zeshoekige tegels. De mogelijkheid om je eigen kaarten te gebruiken en mods te implementeren geven je een ongekende vrijheid. Ik ben blij verrast met de diepgang en tegelijk de simpele besturing. Transport Fever kan echt een groot succes worden, zolang er een gedreven community is. De fans zijn reeds bezig mods te ontwikkelen, dus dat ziet er goed uit.

Transport Fever komt deze herfst uit voor pc, Mac en Linux.