F1 2016

Erwin Bell

F1 2016 draait op dezelfde engine als F1 2015. Aangezien de laatste nogal veel bugs kende, wekt dit niet direct vertrouwen. Daar tegenover staat dat het team intussen de engine heeft kunnen verbeteren, veel problemen zijn dan ook verholpen. Wij hebben de PS4-versie van F1 2016 zelf mogen ervaren en het gaf inderdaad weinig problemen. Niet alleen zijn er bugs aangepakt maar ook de physics en het schademodel zijn aangepast. Zo kunnen er nu veel kleinere stukjes van je auto afvliegen en geven de kerbs en barrières een realistischer effect op je bolide.

Screenshot F1 2016

Strikter dan realiteit
Een van de klachten van voorgaande edities was dat het spel veel strikter was dan de realiteit. Als je buiten de baan kwam, werd je ronde al afgekeurd, zelfs als je er geen voordeel bij had. Ook waren straffen vaak erger dan de realiteit zoals diskwalificatie bij het buiten de baan komen. De manier waarop het spel met de regels omgaat is dan ook herzien. Het spel laat nu meer toe en houdt er rekening mee of dat je er voordeel bij had. Wanneer je een bocht langzaam afsnijdt, wordt dit dus geaccepteerd in tegenstelling tot eerdere versies van het spel. Soms is F1 2016 zelfs minder strikt dan de realiteit, zo kan je iemand ongestraft à la Rosberg dwingen om een bocht pas buiten de baan te nemen. Maar de meeste overtredingen moeten nu een zelfde straf opleveren als in realiteit, waarbij het spel waarschijnlijk consistenter is dan de raceleiding...

Carrière
De carrière-modus is terug in F1 2016 en diepgaander dan ooit tevoren. Tien seizoenen lang krijg je de tijd om jezelf te bewijzen. De moeilijkheidsgraad wordt bepaald door het team waar je jezelf bij voegt. Als je in een Mercedes gaat rijden zal je steeds korte termijndoelstellingen krijgen welke je vrij simpel kan behalen zoals bijvoorbeeld het winnen van een grand prix. Start je bij bijvoorbeeld Manor, krijg je lange termijndoelstellingen zoals voortgang boeken over enkele seizoenen. Niet alleen de positie van het team staat op het spel in F1 2016, ook je eigen positie staat op het spel. In F1 2016 kan je namelijk van positie verschoven worden zoals de wisseling tussen Max Verstappen en Daniil Kvyat. Start je dus in een topteam, en denk je het makkelijk te hebben, kan je er maar beter voor zorgen dat je ook een toppositie behaalt, anders wordt het spel snel een tikje moeilijker. Naast de career mode kent het spel een quick race mode en een time trial mode. De classics van F1 2013 zitten er niet in.

Vrije trainingen
De vrije trainingen zijn in F1 2016 een stuk belangrijker gemaakt. Dit was een modus die door veel spelers overgeslagen werd in voorgaande edities. Met de vrije trainingen kan je nu ontwikkelingspunten verdienen welke besteed kunnen worden aan de ontwikkeling van de auto. Jij bepaalt of de punten besteed worden aan bijvoorbeeld de aerodynamica of aan de motor. De vrije trainingen kennen hierin verschillende opdrachten zoals de baan leren kennen, een kwalificatieronde simuleren of een zogenaamde 'long run' maken.

Screenshot F1 2016

Formation lap
Sommigen vragen zich af wie er om deze functie gevraagd heeft maar als F1-fanaat roep ik: "EINDELIJK!!!" F1 2016 introduceert voor het eerst de opwarmronde. Hierbij warm je dus de banden en remmen op zodat zij op de optimale race-temperatuur komen. Dit is een belangrijk aspect voor de start van de race en daarom mijn inziens belangrijk om te kunnen ervaren. Helaas wordt het mooiste van de opwarmronde door de computer overgenomen. Wanneer je door de laatste bocht komt, neemt de computer de besturing van je over om je op de juiste plaats op de grid te plaatsen. Terwijl juist dit moment, waarbij je langzaam naar je positie rijdt, de zorg voor je auto even wegvalt want alles is opgewarmd en je jezelf in opperste concentratie brengt voor de o zo belangrijke start van de race, volgens mij majestieus moet zijn om te ervaren. De uitleg van de spelontwerper die we spraken was duidelijk; in multiplayer zouden mensen op een andere plek dan die van henzelf kunnen gaan staan wat dan vervolgens opgelost moet worden. In singleplayer zou mijns inziens dit simpelweg net zo streng afgestraft moeten worden als de realiteit: diskwalificatie.

De start
De uitdagingen blijven komen in F1 2016, bij de start moet je ook gebruik maken van je koppeling om een goede start te kunnen hebben. Waar de meeste race-fanaten een pedalenset met koppeling hebben, moeten de meeste van ons het met twee pedalen of een controller doen. Codemasters heeft dit erg goed opgelost door je de knop voor het opschakelen te laten indrukken naar de eerste versnelling waarbij je de knop ingedrukt moet houden. Hou het gas ingedrukt, wanneer de rode lichten uitgaan laat je de schakelknop los, en weg ben je.

Screenshot F1 2016

Safety car
Vanaf dit jaar zijn zowel de normale safety car als de virtual safety car in het spel terug te vinden. Wanneer iemand crasht zal deze dus de baan op komen. Wanneer je een ronde achterstand hebt, zou F1 2016 net als de realiteit, het toe moeten laten dat je de safety car inhaalt en weer in dezelfde ronde als de leider in de wedstrijd terecht komt. De safety car zal regelmatig nodig zijn want F1 2016 is lastiger in zijn besturing dan zijn voorgangers wanneer alle hulp uitstaat.

Besturing
Daar waar ik in de voorgaande edities de auto prima op de baan wist te houden met het neerzetten van een snelle ronde, had ik daar in F1 2016 veel moeite mee. Er is veel overlegd met verschillende formule 1 rijders om ervoor te zorgen dat het spel zo dicht mogelijk bij de realiteit komt qua besturing. Zo is er overlegd met onder andere Hamilton en Ricciardo, en de game designer verantwoordelijk voor de besturing, is zelf een formule 4 coureur geweest. Voor ieder raceweekend moet je een keuze maken; welke bandensamenstellingen je wil gebruiken, welke ook invloed hebben op de besturing van je bolide. Tijdens de trainingen, kwalificatie en de race zal je daadwerkelijk het slijten van de banden opmerken. Zeker wanneer je een concurrent of een barrière aanraakt heb je grote kans dat je een paar rondes later een klapband te verwerken krijgt. In de regen rijden zal ook lastiger zijn dan in voorgaande versies, en zoals de regels sinds enkele weken voorschrijven, zal de safety car niet helpen bij de start.

Screenshot F1 2016

Geen VR
Doordat Dirt: Rally kortgeleden middels een patch virtual reality mogelijkheden kreeg, werd er uitgekeken naar of F1 2016 ook virtual reality zou hebben. Ondanks het race-genre zich uitstekend leent voor virtual reality, heeft Codemasters dit niet toegevoegd aan F1 2016.

Veranderingen
Naast dat er flink aan de engine gewerkt is, zijn er natuurlijk ook wat inhoudelijke veranderingen dit seizoen. Zo maakt het circuit van Baku zijn opwachting en is Hockenheim terug van weggeweest. Ook is er een nieuw team die de strijd aangaat; Haas F1. Dit nieuwe team zorgt ervoor dat het totaal aantal rijders op de grid nu op 22 staat. Om de veranderende situaties in het echt door te kunnen voeren, zullen er minstens twee patches voor het spel komen. Mocht Verstappen dit jaar dus nog een motor krijgen die evenveel of meer kracht geeft dan de Mercedessen, zal dit doorgevoerd worden in een patch. Hetzelfde geldt voor veranderende regels, om daarmee echt bij te blijven kunnen ze tegenwoordig wel iedere week een patch uitbrengen. De regels die aangebracht worden zijn definitief, er is geen mogelijkheid om regels aan of uit te schakelen om terug te gaan naar voorgaande regelgeving. Dit komt door de limieten van de licentie, met andere woorden: Formule One World Championship LTD laat dat niet toe.

Multiplayer
Doordat het veld nu bestaat uit 22 rijders, komt dat ook in multiplayer terug en kunnen dus tot 22 spelers het in een grand prix tegen elkaar opnemen. De verschillende platformen kennen allemaal hun eigen manier van geschikte games in multiplayer vinden. Hierdoor valt er vooralsnog niet te zeggen of 'hopping sessions' weer in het spel zitten zodat je kunt racen terwijl je wacht. Offline is er geen mogelijkheid voor multiplayer, er is dus geen 'split screen'-modus.

Screenshot F1 2016

We kijken ernaar uit
De verbeteringen die Codemasters aangebracht heeft zijn er veel, zowel technisch als op het gebied van speelbaarheid. Waar de vorige edities nog flinke teleurstellingen boden, zijn wij voorzichtig optimistisch en denken dat F1 2016 voor veel plezier gaat zorgen. Een carrière van 10 seizoenen is echter wat weinig voor een formule 1-coureur wanneer we het hebben over de wereldkampioenen. Eigenlijk zegt Codemasters hiermee: "Wereldkampioen worden? Dat lukt je toch niet!" We zullen het maar beschouwen als een uitdaging. Of deze hands-on een goede voorstelling van het volledige spel is, gaan we in de review zien.

F1 2016 zal op 19 augustus uitkomen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.