Worms W.M.D.

Nathan (Noppie2000)

Wie Worms zegt, volgt dit vaker wel dan niet op met Armageddon. Voor vele fans is Worms Armageddon nog altijd de ultieme Worms-ervaring en zeker het niveau waarop een Worms zich moet bevinden. Jaren is dat niet gelukt.

Worms W.M.D. Logo

Om dan hier te melden dat Worms W.M.D. erg in de buurt komt van Armageddon is dan ook het grootste compliment dat er is. Het begint al bij het uiterlijk. In plaats van geforceerd proberen alles 3D te maken met strakke graphics, is het geheel versimpeld. Simpele 2D-art (retestrak wel) met schilderijachtige levels en achtergronden. Veteranen van Worms kunnen zich klaarmaken voor een nostalgietrip van jewelste.

Ook door de gameplay voel je meteen een klik met het spel. Iedereen weet wel hoe Worms in de beginselen werkt, maar het zijn de gevorderde tactieken die het echt uitdagend maken. Met een ninjatouw vliegen naar de andere kant van de map of een perfect schot met de bazooka maken door de kogel te laten draaien met de wind. Heerlijk. Skills die in 1999 en de jaren daarna zijn opgebouwd in Armageddon komen hier weer helemaal op zijn plek.

Worms W.M.D. in gebouw

Uiteraard heeft de game ook nieuwe elementen. Zo zijn er nu gebouwen in de levels te vinden. Jazeker, gebouwen. Het leuke hieraan is dat je er daadwerkelijk naar binnen kunt. Alleen wanneer je binnenin een gebouw bent, kun je zien wat er zich afspeelt in dat gebouw. Voor de buitenwereld is al deze informatie afgesloten. Er kunnen heilige handgranaten en superschapen worden gelanceerd daarbinnen, maar als jij niet ook binnen bent zul je dit nooit weten (tot je ineens wormen ziet wegvliegen, natuurlijk). Het biedt een nieuwe dimensie (een soort level in een level) en daarmee ook tactiek met zich mee. Het maakt het ook nog moeilijker, want het binnenste is vaak niet erg groot met een aantal muren, waardoor sommige wapens lastiger zijn om effectief te gebruiken.

Over wapens gesproken, een goede mix van oude wapens en nieuwe wapens maakt een totaal van meer dan tachtig wapens waarmee je wormen massaal kan afslachten. Of je nu simpele granaten en de bazooka gebruikt of het nieuwe ongewenste kado'tje (nee, niet van lolsmurf?) of één van de nieuwe turrets in het spel, het voelt nog altijd heerlijk om kleine wormen te doden. De turrets zijn wel even wennen, aangezien deze (uiteraard) stilstaan op de map en dus weinig meer met platformen en positionering te maken hebben. Ook zijn er voertuigen toegevoegd, zoals een helikopter en een tank, waar je even aan moet wennen voor het een plaatsje heeft gekregen binnen de game.

worms w.m.d. helikopter

Wat me in het geheel nog wel het blijst maakte zijn de wormpjes zelf. Hun design is weer ouderwets fantastisch en uitgebreid aan te passen. Vooral spelen met hun spelletjes is leuk. Wanneer je een schot mist en je hoort vervolgens een worm in ongegeneerde Bobb Ross-stijl zeggen: 'there are no mistakes, just happy accidents,' dan schiet ik bijna in de tranen van het lachen. Ik ben benieuwd naar de volledige launch, zodat ik alle aanpassingsmogelijkheden eens uitgebreid kan bewonderen.


Het is alleen jammer dat mijn testperiode vroegtijdig werd afgesloten. Iets met een patch en daarna doorstartproblemen (het hoofdmenu is nooit meer bereikt). Ik hoop maar dat dit geen voorbode is voor toekomstige patches, want met de rest zit het vooralsnog dik in orde. Mijn enthousiasme is na jaren op een laag niveau in ieder geval weer flink aangewakkerd. Worms W.M.D.  wordt gelanceerd op 23 augustus voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.