The Last Tinker: City of Colors

Redactie

De hoogtijdagen van 3D-platformers lijken al even achter de rug. Na Ratchet and Clank en Jak and Daxter zijn er nog maar weinige games in dit genre uitgekomen die een even onuitwisbare indruk achterlieten. The Last Tinker innoveert niet, maar probeert eerder terug te keren naar deze periode.

Het verhaal zal in ieder geval geen potten breken. The Last Tinker draait om de apenjongen Koru. Hij krijgt de opdracht om het leven weer op orde te brengen, aangezien er nu chaos heerst. In de wereld van Koru draait alles om kleuren, maar door het gebrek aan orde verliest de wereld zijn diversiteit aan kleuren. Het is dus aan Koru om alle kleuren weer te verenigen.

De demo speelde zich af aan het begin van de game, dus veel was hier nog niet van te merken, maar in het uiteindelijke spel zullen de kleuren je ook krachten bezorgen. Nu dienen ze voorlopig alleen nog als aanduiding van persoonlijkheden. Vijanden zijn bijvoorbeeld rood, sombere personages zijn blauw, enzovoort. Als hiermee origineel wordt omgesprongen, kan het zeker een pluspunt zijn voor de definitieve versie, mede omdat de wereld werkelijk lijkt te leven.

The Last Tinker 1

Tinkertown, het dorpje waarin Koru woont, is vrij te verkennen. Al snel merk je echter dat de focus van de game niet op exploratie, maar op het platformen ligt. Aanvankelijk biedt dit niet veel moeilijkheden. Door het indrukken van de spatiebalk springt Koru automatisch over kloven en klimt hij op lianen. Het simpelweg volgen van het vooropgestelde pad is genoeg om de opdrachten tot een goed einde te brengen. 

Tussen de platformstukken gooit The Last Tinker ook enkele vijanden op je af. Ook deze gevechten zijn nu nog te gemakkelijk. De linkermuisknop inrammen volstaat om je te ontdoen van het gespuis. Maar ook hier geldt dat dit het begin van de game was, dus dit kan zeker nog veranderen naarmate het spel vordert.

The Last Tinker 2

In een missie uit de demo krijgt Koru ook de opdracht met Biggs samen te werken. Biggs is een paddenstoel op mensenmaat en kan specifieke ‘paddenstoelenvelden’ bemesten door erover te wandelen. Aangezien Koru hem steeds naar zich kan roepen, word het een spel van obstakels ontwijken en Biggs langs vijanden loodsen. De ontwikkelaar bevestigde al dat dit nog verder uitgewerkt wordt in latere levels.

Als The Last Tinker genoeg aandacht besteedt aan het uitwerken van de spelmechanismen, heeft het zeker de potentie om een uitstekende platformer te worden. Maar als het de hele game lang hetzelfde niveau aanhoudt zoals in de demo, zal het eerder een game voor de kleinsten onder ons worden.