Dead Rising 3

Capcom Vancouver leek het spoor volledig bijster. Het spel werd op de E3 geïntroduceerd als een serieuze, grijze, zombiegame. Meer Walking Dead dan, wat het voorheen was, Shawn of the Dead. De mankini's en driewielers waren nergens te bekennen. Capcom deed echter inspiratie op van alle 180's van Microsoft, en liet op de gamescom een totaal ander gezicht van Dead Rising 3 zien.

De demo begon met onze protagonist Nick Ramos, die op een verhoging staat. Overal om hem heen zijn zombies en het einde lijkt dan ook in zicht. Ramos besluit echter naar beneden te rennen, het eerste wapen in zijn buurt te pakken en de eerste paar zombies de schedel in te slaan. Al gauw worden meer wapens gevonden, variërend van honkbalknuppels tot pistolen.

Dit zijn echter te 'normale' wapens voor Dead Rising 3 en de ontwikkelaar die de demo speelde besloot al snel om zelf een wapen in elkaar te knutselen. Een knuppel gecombineerd met enkele spijkers werd een nieuw superwapen. Hiermee konden de eerste zombies makkelijk van ons afgehouden worden.

Het werd snel duidelijk dat ook de wapenmods niet te serieus genomen moeten worden. Een setje handschoenen werd gecombineerd met enkele lopen en de Edwards Gunnerhands werd geboren. Zelfs voedsel kon gecombineerd worden: een blikje vlees werd samen met wat sterke drank gecombineerd en plotsklaps konden we vuurspuwen. Daar hadden de zombies niet van terug.

Dead Rising 3 - Lightsaber

Maar niet alleen wapens kunnen gecombineerd worden. We zagen tijdens de E3 al dat het rijden in voertuigen mogelijk was. Ook deze voertuigen kunnen aangepast worden. Een stoomwals werd samen met een Harley omgetoverd tot een plettend racemonster, die bovendien raketten kan afschieten. Kortom, typisch Dead Rising.

Later zagen we ook nog andere combinaties terugkomen. In het begin zal het customizen van voertuigen en wapens nog gelimiteerd zijn, maar volgens Capcom komen er meer combinaties naarmate je stijgt in level. Uiteindelijk is alles te combineren met alles. Daarbij kun je ook de gekste kostuums aantrekken, om de boel nog belachelijker te maken.

Ik vroeg na afloop aan een van de ontwikkelaars of deze knotsgekke demo een reactie was op het overvloed aan kritiek die ze na de E3-onthulling over zich heen kregen. "We hebben die controverse expres gecreëerd. We wisten dat fans zo zouden reageren. Dankzij de E3-demo hebben we veel meer aandacht gekregen. Bovendien wisten we ook dat we de kritiek op de GamesCom zouden weerleggen".

Of de controversiële onthulling van Dead Rising 3 echt zo'n uitgedacht plan was is moeilijk te geloven, maar het is ook zo dat de gekkigheid die ze hebben getoond niet in één dag gebouwd kan worden. Laten we het houden op een marketingtechnische blunder. Fans kunnen in ieder geval weer gerust ademhalen.

Dead Rising 3 is een exclusieve lanceertitel voor Xbox One. Volgens Capcom Vancouver is een PS4- of pc-versie niet aan de orde.
Dit artikel is mede-geschreven door Kn0x.