Puppeteer

Pheno

Een game als toneelstuk, je moet je hoofd er wel de hele tijd bijhouden om verder te kunnen geraken.

Header

In Puppeteer steelt de Moon Bear King zielen van kinderen om in poppen voort te leven. Deze poppen worden wachters in zijn kasteel. Op een nacht wordt de ziel van Kutaro gestolen. Zo belandt zijn ziel ook in een pop. De koning wordt boos op hem en bijt zijn hoofd eraf. Hij komt Ying Yang, een zwevende kat, tegen. De vage kat diende ooit de goede maankoningin die verdwenen is. Samen met hem, de dochter van de zonnekoning en een heks die uit is op macht, gaat hij op zoek naar zijn hoofd en naar een manier om thuis te komen.

Het eerste wat je doet is je systeem op Engels zetten, want ja, de bekende Nederlandse stemmen zijn er weer en het klinkt alsof je een kinderspel speelt. Waarom er wordt gedacht dat Nederlanders allemaal op het niveautje Sesamstraat aangesproken wensen te worden blijft een raadsel.  Gelukkig is het een minpunt dat opgelost kan worden zonder patch, dus we beginnen vol goede moed met de eerste akte van het toneelstuk.

Puppeteer

In de wereld van de Puppeteer zijn veel verschillende hoofdjes te vinden, zodat je niet als een kip zonder kop rond rent. Elk van deze hoofdjes geeft je een speciale kracht. Dat klinkt tof, maar valt in de praktijk tegen omdat die kracht niets doet tegen vijanden, of jou bijvoorbeeld een betere sprongkracht geeft. Het is een soort taunt, meer niet. Alleen is het wel zo dat op bepaalde plekken een specifieke hoofdenactie een geheim of anders onbegaanbare weg duidelijk maakt. Maar ook in gevechten met bazen kan het nuttig zijn. Zo verdwijnen er in het gevecht met een reusachtige kikker platformen. Als je op tijd met je kikkerhoofd op je romp de desbetreffende actie van dat hoofd gebruikt, dan verschijnen er kikkers die jou boven het vergiftigde water vasthouden.

Puppeteer

Je hebt echt meer dan honderd hoofdjes te verzamelen, maar je mag er tijdens je avontuur maar drie bij je houden. Het wordt dus kiezen als je een vierde hoofd tegenkomt, een van de andere drie moet je dan opofferen. En dat is soms best irritant, want even later kom je op een plek waar je net dat ene opgeofferde hoofd nodig hebt om een geheim te vinden. Een gevalletje pech. Er zijn enkele hoofden in Puppeteer die je altijd bij je hebt, namelijk de gevonden heldenhoofden. De bijbehorende acties helpen je namelijk wel in de gevechten en elke actie heeft een andere knop op de gamepad.

Een magisch schild zorgt voor extra verdediging. Als je op tijd deze activeert, dan vangt deze de meeste soorten klappen wel op. Projectielen weerkaatsen en worden opeens gevaarlijk voor de tegenstander. Maar je moet opletten, want na elke klap wordt de magie zwakker. Na drie klappen is je schild weg en moet deze weer opladen. Dan heb je nog bommen die je kunt gooien. Een grappig effect wanneer je deze naar een vijand gooit en ze er zenuwachtig mee beginnen te gooien voordat ie ontploft. De trekhaak gaat meer kopzorgen geven, want hierdoor worden de platformpuzzels een stuk uitdagender.

Puppeteer

Grafisch is Puppeteer erg knap gemaakt. Omdat alles een toneelstuk is, kijk je naar een podium. De werelden zijn opgedeeld in verschillende omgevingen, elk weer even mooi in elkaar gezet. De details maken het geheel af. Radertjes die onderin zorgen dat het podium beweegt, maar ook de 3D-stukken, waar het lijkt alsof er iets van achter het podium op je afkomt zijn schitterend. De stijl van de poppen vind ik prachtig en de duidelijke Japanse invloeden bij de golven op zee, maar ook de kersenbloesem, de taiko drums  en vele mythes die uitgebeeld worden zorgen dat ik verliefd op de setting word.

Puppeteer

Het vechten doe je in Puppeteer met een schaar. Deze magische schaar kan de zielen van de bewakers bevrijden en terugsturen naar hun eigenaar. Maar ook de puzzels en platforming gebruiken de schaar veelvuldig. Alles wat zweeft kan in geknipt worden, waardoor je verder in de lucht voortbeweegt. Dit levert heel dynamische platforming op, bijvoorbeeld als je door een stroom blaadjes die door de wind wordt meegevoerd moet knippen.

Het lastige is dat je een tweede personage, Ying Yang of later de zonnedochter, ook bestuurt. Zij zweven over het scherm en kunnen objecten laten bewegen om items, hoofden of andere slachtoffers van de slechte koning te vinden. Met PlayStation Move wordt die kronkel in je hoofd wat verbeterd, want dan bestuur je Kutaro met de navigator en de zwevende metgezel met de Move. Een probleem is dan het springen met Kutaro, want die knop zit erg ongelukkig op de navigator. Als de knoppenlayout gedeeltelijk naar de Move-controller kan ben ik blij, dan kan ik tenminste nog een aanloopje nemen.

Puppeteer is een surrealistische game. Hier zit liefde in voor toneel, games en Japanse folklore. Er wordt ook grappig omgesprongen met het toneelspelen en het virtuele publiek. Er is ondersteuning voor PlayStation Move, dat op bovenstaande puntje na prima werkt, eigenlijk beter dan de gamepad. Het besturen van twee personages is namelijk soms even schakelen in je hoofd en als elke Move-controller een van de twee personages voorstelt is dat gemakkelijker. Het spel komt 11 september uit voor PlayStation 3.