Mafia II

Pheno
Mafia II Header

Bijna thuis. Eindelijk, verlof tijdens de oorlog. Ik zal vast weer terug moeten, maar eerst wil ik naar mijn moeder toe. De buurt waar ik ben opgegroeid ziet er verpauperd uit. Pamfletten over de oorlog overal aan de muur, nog steeds vliegen de bommenwerpers over de stad, op weg naar hun doel. Het sneeuwt zachtjes. Nog een blokje om en ik ben er. Uit een appartement klinkt 'Let it snow' uit een radio. Thuis!

Sfeer. Dat is waar Mafia II om draait. Er zijn meer van dit soort momenten in het spel, maar zo begonnen wij aan onze Mafia II-sessie in Breda, bij het hoofdkantoor van 2K. Na een korte introductie van het spel mochten we aan de gang. En als je zo aan een game kunt beginnen, als hierboven is beschreven, dan is de toon wel gezet.

Het spel speelt zich af tijdens de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. De mensen zijn de oorlog moe, Amerika zucht duidelijk onder deze periode. De sfeer in de stad Empire Bay is grauw en niet bepaald om over naar huis te schrijven. Jij bent Vita Scaletta en je komt terug van het front, je bent op verlof. Je pa is dood, je moeder en zus hebben het niet breed. Je moeder wil graag dat je gaat werken, om zo op een eerlijke manier de kost te verdienen. Maar jij wilt juist niet in dezelfde sleur van je vader terechtkomen; hard werken en weinig verdienen is niet jouw idee van een succesvol leven. En dan kom je jouw oude vriend tegen, die zorgt dat je verlof permanent geregeld is. Hij heeft duidelijk connecties. Hij stelt voor dat je bij hem blijft, en klusjes voor hem gaat opknappen. Tijdens het spel zul je steeds hoger in de organisatie komen om rijkdom en macht te krijgen.

Grafisch is het spel erg gedetailleerd. Ja, er zijn 'foutjes' te zien, maar de detaillering maakt dit ruimschoots goed. Kasten, vitrines en etalages zijn gevuld met allerlei spullen. Als je de auto parkeert voor een restaurant en je gaat naar binnen zie je de auto door het raam netjes op jouw manier geparkeerd staan. Er ligt sneeuw op de auto's die wat langer staan en als je met diezelfde auto gaat rijden zal het er langzaam afwaaien. De huizen, het interieur, aan alles kun je zien dat de ontwikkelaars hun huiswerk over de gekozen periode gemaakt hebben. Het verhaal is uitgesmeerd over de periode 1945 tot 1957, dus later zie je dat het Amerika weer voor de wind gaat en is de sfeer juist weer veel vrolijker en kleurrijker.

Mafia II

Natuurlijk moet de vergelijking met Grand Theft Auto worden gemaakt. Dat is een free roaming spel, waarin je dus kunt gaan en staan waar je wilt. Mafia II doet dat toch iets anders. De stad is al vanaf het begin geheel te bereiken, maar de ontwikkelaars willen wel dat je het verhaal blijft volgen, dus geheel free roaming en gaan doen wat je wilt zit er niet in.

Het verhaal is echt het belangrijkst volgens de ontwikkelaars, en dat is ook te merken in de details. De voice acting en dialogen zijn erg goed, je wordt meteen het verhaal ingezogen. Ook de missies zelf zijn gevarieerd, en in de missies zelf gebeurt ook van alles om het actievol te houden. Een auto stelen klinkt makkelijk, maar als je net bezig bent en de eigenaar van de auto komt net buiten en hij blijkt een bendelid te zijn, dan heb je opeens hele andere kopzorgen. Weg daar, in de gestolen auto, op de vlucht voor politie en een bende negers.

Wat ons brengt bij de auto's. Deze zijn een stuk mooier, tenminste, als je van klassiekers houdt. Een handige optie is om de begrenzer aan te zetten, zodat je, als het niet nodig is, niet te hard gaat rijden. Dat scheelt een boel politie op je hielen. Want je bent een maffialid en maffialeden willen juist low profile door het leven gaan. Dus geen Rambo-acties, al kan het wel, maar of het slim is, is een tweede. Ben je eenmaal gespot door de politie, dan is het vluchten geblazen. Je kenteken wordt opgeschreven en als ze je gezicht hebben gezien kun je ook niet meer veilig rondlopen als je de auto verlaat. Natuurlijk kun je de auto over laten spuiten, een ander kentekenplaat geven, nieuwe velgen op de banden zetten en een verbeterde motor regelen, zodat je weer rustig de straat op kunt. 

Mafia II

Zelf kun je ook andere kleding aantrekken en je weer gedragen, zodat de politie weer met hun normale patrouille verder gaat. Al deze aanpassingen en kleding kosten geld, die je verdient met je klusjes. Die variëren van het stelen van auto's, voor onderdelen voor de louche autohandelaar, tot het omleggen van andere mensen die de organisatie in de weg zitten. Van kruimeldief tot koele killer, er is van alles te doen.

Dan moeten we de muziek nog benadrukken. Bij veel spellen is de muziek maar een bijkomstigheid, maar in dit spel niet. Bekende nummers uit die tijd schallen uit je radio, met om het uur een nieuwsbericht, waar we zelfs de stand van zaken tijdens de oorlog in Nederland nog voorbij hoorden komen. Zelfs daar zitten de details in, erg goed bedacht!

Al met al hebben wij ons prima vermaakt met de preview van deze game. Lees het interview met Alex Cox, producer bij 2K games op de volgende pagina.