Exoprimal

Het was 1999 toen Capcom scoorde met survival-horrorgame Dino Crisis voor de PlayStation en de Dreamcast. Helaas ligt er nog geen moderne opvolger van die franchise in het verschiet, maar het Japanse gamebedrijf laat met Exoprimal opnieuw zijn voorliefde voor dinosaurussen zien, ditmaal in de vorm van een third-person multiplayer horde-shooter.

Wat we hier voorgeschoteld krijgen is een PvPvE survivalgame. Twee teams van vijf spelers in verschillende hypermoderne 'exosuits' nemen het tegen elkaar op, hoewel de grootste vijand voor beide zijden de oneindige stroom aan prehistorische monsters is, die uit een soort interdimensionale draakolken lijken te sijpelen. Jij moet met je team een reeks aan objectives zien te voltooien voordat de tegenpartij de kans krijgt hetzelfde te doen. Hoewel je dus primair bezig moet zijn met het voltooien van opdrachten word je continu overspoeld door golven van agressieve dinosauriërs.

De exosuits zijn afgestemd op de drie classes binnen de game: support, assault en tank. Binnen deze classes heb je keuze uit in totaal tien verschillende suits om ook binnen de classes nog de nodige variatie te kunnen bieden. Spelers kunnen binnen hun gekozen class/suit weer de nodige vaardigheden vrijspelen op basis van experience.

Exoprimal draait uitermate goed. De uit de kluiten gewassen mechs zien er zeer gedetailleerd uit en ook omgevingen, vijanden en effecten zoals explosies zijn grafisch prima. Het is niet de mooiste game van de laatste paar jaar maar het feit dat het heerlijk soepeltjes loopt (strakke 60fps op Series X) maakt een boel goed. Na een wat ongelukkige, buggy tutorial en character creator word je in het diepe gesmeten en begint de fun.

Een gekeuzen class/mech suit staat niet vast voor de rest van de ronde, spelers kunnen op ieder willekeurig moment wisselen van pantser om zich aan te passen aan de situatie van dat moment. Het overhoop schieten van bosjes raptors vergt bijvoorbeeld een wat andere aanpak dan een Tyrannosaurus die opeens ten tonele komt. Wel is het zinvol om je omgeving even goed te bekijken voordat je je mech suit verlaat, want als squishy human ben je 'nakend' natuurlijk uiterst fragiel. Het knokken in een mech suit van Exoprimal voelt ook echt krachtig, vooral in de assault/tank class mechs waan je jezelf al gauw oppermachtig, totdat er een dino verschijnt die juist weer boven jou en je teamgenoten uittorend...

Het werken als een team wordt echt aangemoedigd, getuige ook het feit dat je zaken als healing beacons, buffs, schilden en dergelijke tools tot je beschikking krijgt. Wat alleen niet helpt is als je met willekeurige andere spelers bent, je voortdurend iedereen 'on the fly' van class zal zien veranderen. Dat helpt niet echt om de team-synergie goed te houden. Andere mecs beschikken weer over de mogelijkheid om te vliegen of om raketbarrages af te vuren.

De gamemodus die we voorgeschoteld kregen betrof Dino Survival, wat in feite een race is tussen twee teams om te kijken wie het snelst zoveel mogelijk dinosaurussen kunnen reduceren tot bloederige hoopjes. Het team dat hiermee het snelste is zal een voorsprong krijgen op de versus-objectives die daarna volgen. Het is eigenlijk continu een hectische bende waarbij er voortdurend actie op het scherm is, met hele korte rustmomentjes tussendoor waarna de pleuris al heel snel opnieuw uitbreekt. Exoprimal zal waarschijnlijk geen GOTY-awards in de wacht slepen maar is toch verrassend vermakelijk en voelt op dit moment al behoorlijk gepolijst, met name omdat de game zo lekker draait en de mechs echt machtig aanvoelen. Exoprimal komt later dit jaar uit en zal ook vanaf dag 1 op Game Pass beschikbaar zijn. Mijn advies is om als Game Pass houder de game sowieso even uit te proberen.