The Eternal Cylinder

De meeste AAA-games volgen tegenwoordig allemaal braaf het vaste recept: een game met een solide multiplayer, "live services" en vooral een verhaal dat veilig en voorspelbaar is. Maar wat is de game die alles dat veilig is uit het raam gooit en gaat voor het vreemde en mysterieuze met een artstijl die er bij past? Dan krijg je The Eternal Cylinder. Puddington had een afspraak met publisher Good Sheperd Entertainment op Gamescom en ging aan de slag met de pre-alpha versie van The Eternal Cylinder.

Eternalcylinder1

The Eternal Cylinder gaat over de Trebhums, kleine kubusachtige wezentjes die van vorm kunnen veranderen door mutaties. Je komt als een kleine Trebhum uit een ei en komt erachter dat de wereld totaal niet is zoals je verwacht had: je bent klein, alleen en als overmaat van rampt rolt er een gigantische cylinder achter je aan. Niemand weet waar die vandaan komt maar duidelijk is dat je moet maken dat je wegkomt, je Trebhum-populatie moet ontwikkelen en vooral de Cylinder voor moet blijven als je wilt overleven.

De game wordt door ACE Team omschreven als een survivalgame, maar ook niet echt een survivalgame. De eerste vergelijking die ik zelf zou maken is Spore vanwege de gelijkenissen met de wezentjes, maar zelfs dat kan je niet echt zeggen. Daarentegen draait The Eternal Cylinder wel zeker om overleven; je vindt andere Treblums en je moet bepaalde dingen opzuigen om te kunnen muteren en zo puzzels op te lossen. Door het opzuigen van bijvoorbeeld een trompletplant krijgt mijn Trebhum een trompetachtige snuit, waarmee je een vijand wakker moet tetteren om zo verder te kunnen komen.

ACE Team liet na afloop in de debugsessie een hele lijst met mutaties zien die allemaal in de game gaan terugkomen – van handen in plaats van de ogen, een vacht tegen de kou tot een lichaam in allerlei geometrische vormen die je kan bedenken. Mutaties kunnen ook permanent gemaakt worden door middel van een mutation tree, waardoor je Trebhum zich naar de bovenkant van de voedselketen kan werken.

EC2

The Eternal Cylinder kan het best worden omschreven als raar; van de wereld tot aan de Trebhums zelfs, van de cylinder die achter je aanrolt en de dienaren van die Cylinder; het maakt allemaal een surrealistische, Salvador Dali-achtige indruk. De eerste dienaar van de Cylinder die ik tegenkwam was iets dat leek op een kruising tussen een beest en de koplampen van een auto – het voelde vreemd en een beetje angstaanjagend, maar bovenal gevaarlijk. Zoals je verwacht van de dienaren van een gigantische cylinder die alles achter je verplettert.

Het matcht goed met het idee dat de Trebhums ontwaken uit een lange slaap en zich in een compleet andere wereld bevinden (met de suggestie dat ze eerst een behoorlijk gevorderde beschaving waren). Het knappe van The Eternal Cylinder is dat de game ondanks dat het lijkt dat er geen richting zit in deze vreemde wereld je wel naar het goede pad wordt geduwd. Bakens van licht geven aan waar je ongeveer moet zijn en de cylinder stopt op geplande momenten, waardoor spelers zich niet al te opgejaagd voelen.

Mysterie samen met jezelf vechten naar de top lijken de hoofdthemas te gaan worden in The Eternal Cylinder: het is nog te vroeg om te zeggen hoe de game er echt in detail uit gaat zien, maar de vraag waar die gigantische moordmachine achter je vandaan komt, hoe die dienaren van de cylinder er zo raar uitzien, op welke wereld je terecht bent gekomen en hoe de Trebhum-beschaving zo afgegleden kan zijn is wel intrigerend. Voor degenen die van het ontdekken van het vreemde en onbekende houden is The Eternal Cylinder een game om in de gaten te houden.

The Eternal Cylinder komt in 2020 uit voor pc en consoles. In het geval van pc komt de game eerst exclusief naar de epic games store.