Cris Tales

Het komt niet vaak voor, maar heel soms heb je zo’n game waardoor je compleet gepakt wordt vanaf het moment dat je het ziet. Cris Tales is zo’n game. Na de demo op Steam en wat extra gameplay op Gamescom weet ik het zeker: ik kan niet wachten op deze parel in wording.

In Cris Tales speel je Crisbell. Ze heeft de magische tijdreizende kikker Matias als sidekick. Dat tijdreizen is wat Cris Tales zo bijzonder maakt. In veel games heb je iets als een gimmick, maar dit spel brengt tijdreizen naar alles. Het verkennen, de quests, het vechten, zelfs de presentatie: alles laat je zien dat tijdreizen een belangrijke mechanic is in de game.

Alles in Cris Tales is met de hand getekend. Dat is te zien, het spel ziet er prachtig uit. Wat meteen opvalt is de driedeling op je scherm. Links is het verleden, het midden het heden en rechts zie je de toekomst. Als je dus loopt zie je steeds de wereld in drie tijden. Crisbell is altijd in het heden, maar Matias kan door de tijden heen reizen. Hij kan in de panels links of rechts verschijnen. Hier komt meteen al wat detail om de hoek kijken. Als Matias in het linkerpaneel is, dan is hij een kikkervisje, als hij rechts te zien is, dan is hij een oude kikker. Tijdreizen is niet alleen grafisch. Zelfs de stem van Matias verandert als hij in een ander paneel is.

Cris Tales (Foto: Modus Games)

Het visuele effect heb je dus ook als je als Crisbell loopt. Als ze naar rechts loopt dan zie je eerst een oud vervallen huis, als ze in het midden loopt zie je een normaal huis en als ze verder loopt dan is links het huis nog in aanbouw. Het werkt op heel veel, zelfs NPC’s hebben dit effect. En hiermee spelen de makers tijdens quests.

In de demo krijg je een quest met gevolgen. Twee huizen staan in de toekomst op instorten. Crisbell constateert houtrot en krijgt van een NPC een zaad dat moet groeien tot een boom. Als je dat zaadje in het verleden geplant hebt, dan hangt er in de toekomst fruit aan die boom. Met dat speciale fruit kun je een speciaal drankje maken dat houtrot tegengaat. En daar komt de keuze om de hoek: met dat drankje heb je genoeg om één huis te redden. Welk huis ga je redden? Jouw keuze heeft gevolgen in de toekomst. Red je de apotheek waardoor een dorp medicijnen kan blijven krijgen. Of red je het huis van de alleenstaande moeder met een kind die ook nog zwanger is van de tweede?

Cris Tales (Foto: Modus Games)

Het vechten in Cris Tales is op het eerste gezicht vrij standaard JRPG. Bovenaan het scherm zie je wie er wanneer aanvallen. Als een teamlid aan de beurt is dan kan deze standaard aanvallen, gebruik maken van speciale skills, een komende aanval afschermen of items gebruiken. Elk personage dat bij je avontuur aansluit heeft weer unieke vaardigheden. Niets bijzonders, we hebben het allemaal wel ooit gezien.

Waar het vechten interessant wordt is weer het tijdreizen. Tijdens het vechten wordt het scherm namelijk op dezelfde manier verdeeld met de drie panelen. Als een vijand aan de linkerkant staat en hij ziet er supersterk uit, dan kan Crisbell in haar beurt deze verplaatsen naar het rechterpaneel. Dan wordt het opeens een oude vechtersbaas. Waarschijnlijk is hij dan makkelijker te verslaan. Vice versa kan het ook, staat er een sterke vijand aan de rechterkant, dan kan ze die naar het verleden sturen. Dan is deze jonger, dus waarschijnlijk wel sneller, maar heeft deze misschien allerlei sterke skills nog niet geleerd. Je moet wel oppassen, want soms maak je een vijand per ongeluk sterker. Een oude knar kan misschien wel heel ervaren zijn en daardoor sterke magische spreuken kennen.

Cris Tales (Foto: Modus Games)

Het tijdreizen tijdens het vechten blijft niet bij een verjongings- of verouderingskuur. In een boss-fight heeft de vijand een enorm schild en weert alles af. Insert tijdreizen. Gebruik een waterspreuk in het verleden en laat Crisbell de tijd manipuleren om zo het schild weg te laten roesten. Er zijn vele manieren te ontdekken, en dat maakt de gevechten zo Cris Tales interessant.

Cris Tales is nu al een van mijn meest gewilde games voor de komende tijd. De presentatie, de quests, de gevechten, ik kijk nu al uit naar alle details en oplossingen die de makers bedacht hebben. Er is een demo op Steam zodat je zelf kunt zien hoe tof deze game kan worden. Cris Tales komt ergens volgend jaar uit op pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.