Kerbal Space Program 2

Tijdens Gamescom werd Kerbal Space Program 2 aangekondigd, waarbij publisher Private Division heeft gekozen om Squad in te ruilen voor de nieuwe ontwikkelaar Star Theory. De trailer belooft ons in ieder geval een hoop blije Kerbals die dromen van een avontuur in de ruimte, maar ook een hoop spectaculaire crashes die eindigen in geroosterde Kerbals. Of Kerbals die geplet worden onder een gigantische satellietschotel omdat de basis uiteenvalt. In ieder geval sterven ze met een glimlach op hun gezicht. Puddington woonde een presentatie van Star Theory bij op Gamescom en kreeg daar ook de eerste pre-alpha gameplay te zien.

KSP1

Waar we in de eerste Kerbal Space Program ons vooral focusten op het bereiken van de Mun (de maan in Kerbal), dromen de Kerbals over meer nu hun eerste missie zo’n succes geworden is. Welke planeten en stelsel liggen nu ook in ons bereik? En is het mogelijk om een basis op te zetten op Mun?

Daar haken de twee nieuwe toevoegingen aan Kerbal Space Program 2 op in: in de trailer en presentatie zien we dat de kerbals nu basissen kunnen opzetten op Mun, en ook in de banen rond planeten. Het duurt even voor je een basis hebt opgezet (waarschijnlijk met een hoop crashes en gedoe, zoals gebruikelijk bij Kerbal Space Program) maar daarna kun je je basis gebruiken om het ultieme schip te maken om de ruimte te verkennen: interstellar spaceships. Met deze gigantische bouwwerken kun je het Kerbal-sterrenstelsel verlaten om nieuwe planeten te gaan ontdekken. Het werd tijdens de presentatie niet duidelijk of deze planeten gerandomiseerd zijn, maar in ieder geval lijkt er voldoende eindcontent voor de fanatieke speler te zijn om de hele ruimte naar de hand van de Kerbals te zetten.

Daarvoor heb je nieuwe technologische snufjes nodig, waaronder nieuwe soorten brandstof die je eerst moet vrijspelen. Net zoals bij het vorige deel heeft star theory zijn research gedaan naar hoe de zwaartekracht werkt en wat “realistisch” is in een game zoals Kerbal Space Program (zover er van realisme te spreken is met hyperactieve Kerbals die ruimteschepen laten exploderen). De eerste nieuwe brandstof is nuclear propulsion – met kleine mini-explosies die vergelijkbaar zijn met kernreactoren kun je je Kerbals straks naar de sterren en daarvoorbij schieten.

KSP2

Vanuit persoonlijke ervaring weet ik dat Kerbal Space Program nogal een heftige leercurve heeft, en Star Theory probeert met deel 2 alles wat toegankelijker te maken door onder andere een nieuwe tutorial, een verbeterde UI en de toevoeging van 2D view, waarbij je op een simpele blueprint achtergrond alle onderdelen perfect aan elkaar kan sleutelen in plaats van dat je moeilijk moet doen in 3D. De UI heeft ook een opfrisser gekregen met onder andere een radar die de positie van je schip laat zien, en dat heel veel acties die eerst verborgen waren onder hotkeys nu klikbaar zijn op je scherm. Ook kun je nu onderdelen filteren en als favoriet markeren wanneer je je raketten bouwt.

Net zoals bij het eerste deel keert de mod support bij Kerbal Space Program 2 terug waarbij mensen hun creaties kunnen delen, en ook zal dit deel voor de eerste keer multiplayer bevatten. Hoe dit eruit gaat zien – bijvoorbeeld kijken wie het snelste naar de maan kan komen of samen aan raketten knutselen – is nog niet gezegd.

We hebben er nog niet veel van gezien, maar de fans van Kerbal Space Program kunnen vast hun geluk niet op met zijn opvolger. Er is meer te doen, nieuwe materialen om mee te spelen en ook keert de vertrouwde mod support terug. Voor de nieuwe spelers moet de game met een nieuwe tutorial een stuk toegankelijker worden. We moeten nog even wachten tot 2020, maar als iemand die het origineel helemaal geweldig vond kan ik niet wachten wat Kerbal Space Program 2 gaat brengen.

Kerbal Space Program 2 komt in 2020 eerst naar pc, de consoleversies volgen later.