Code Vein

Code Vein zou eigenlijk vorig jaar al zijn uitgekomen, maar na tig trailers waarin nieuwe klassen en krachten te zien waren werd het stil. De game werd uitgesteld tot ergens in 2019. We mochten onlangs hands-on met de game om te zien of de extra tijd zijn Souls-vruchten afwerpt.

In Code Vein is de wereld weer eens compleet naar de klote na een ramp. Dit keer weten we niet wat er aan de hand is en hoe de wereld zo geworden is. Jij speelt een Revenant, een mens dat een soort vampier is geworden. Je krijgt een raar visioen waarin een vrouw je uitlegt dat jij de verkorene bent. Eenmaal wakker leer je een meisje kennen dat eenzelfde visioen heeft gehad, alleen kreeg zij te horen dat ze jou, de uitverkorene, moet helpen. Meteen daarna word je gevangen genomen. Je komt in een kamp waar Revenants als slaven erop uit worden gestuurd om bloedvruchten van speciale bomen te verzamelen. Je wordt gedwongen dit te doen, anders zal het meisje nooit vrij komen. De wereld is ondertussen een gevaarlijke plek geworden door de Lost, dat zijn Revenants die te veel bloed gedronken hebben en compleet doorgedraaid zijn. Tijd om moed en bloed te verzamelen en achter de waarheid van de wereld en jouw rol daarin te komen.

Code Vein - Scene (Foto: Bandai Namco)

Revenants dragen meestal een enorm wapen bij zich en hebben een speciale gift, de Blood Gift. Zo’n gift geeft je toegang tot wat spreuken en vaardigheden die bloed kosten. Dat bloed steel je van vijanden. En natuurlijk is er een beperkte stamina-meter, zodat je niet continu kan rennen, wegduiken en meer. Er zijn ook bepaalde save-points in het spel, die erg lijken op de Bonfires. Tot nu toe erg ‘Souls’, geef wat mechanieken een andere naam, maar het blijven de features die een Souls-game heeft. Code Vein heeft wel wat verschillen: de Blood Codes en een buddy-systeem.

Jij bent namelijk de uitverkorene en je kunt elke Blood Gift krijgen, als je maar de juiste Blood Code vindt. In de tutorial krijg je al een paar codes, zoals de ranger. Sommige Codes zijn te vinden in een level, andere moet je verdienen door het verslaan van bazen. Zo versla ik de eerste baas en krijg ik van hem een Beserk Code. Je kunt een Blood Code op jezelf toepassen en jezelf daardoor een compleet andere speelstijl aanmeten. Het toffe eraan: dat kan tijdens het spelen. Je kiest geen klasse waar je het hele spel mee zou moeten doen: je bent alle klassen, je kiest wanneer je welke wil zijn. En niet zoals in een Souls-game door met een NPC te praten, maar gewoon in een menu.

Code Vein - Fight (Foto: Bandai Namco)

Zo is er de Fighter-klasse. Je krijgt als vechtersbaas meer strength waardoor je zwaardere wapens kunt dragen. Je Blood Gifts helpen je met damage-output op korte afstand. Wel zijn de acties wat traag, er zit dus zeker een keerzijde aan deze speelstijl. Als Hunter ben je wat fragieler en kun je die bijlen en dergelijke niet dragen. Wel kun je van afstand vijanden neerkrijgen, al duurt dat wel langer. Als vijanden te dichtbij komen heb je vaak een probleem en wordt het tactisch terugtrekken. Er zijn er nog veel meer Blood Codes en dat maakt dat de speelstijl van Code Vein zeker niet eentonig hoeft te zijn.

De makers gebruiken de extra ontwikkeltijd die Code Vein heeft gekregen om het spel verder uit te breiden met meer Gifts die op elkaar werken om zo een betere balans te krijgen. Zo is er de Gift Phantom Assault. Hiermee teleporteer je jezelf meteen naar de vijand waarna je met andere close-combat Gifts rake klappen kan uitdelen. De makers zijn vooral bezig om meer soorten builds mogelijk te maken. Builds die je meteen uitproberen: met een druk op de knop verander je van wandelende tank in een hit-and-vanish ninja.

Code Vein - Boss (Foto: Bandai Namco)

Het eerste uurtje van Code Vein is nog niet moeilijk genoeg om de pluspunten van dat wisselen in te zien. Maar na de ‘officiële’ demo met de tutorial en de eerste missie was er een tweede te spelen. Daarin kwamen er al meteen flink wat grotere monsters op je pad, zijn er valstrikken waar je opeens te maken krijgt met zes tegenstanders die plots verschijnen en niet een, maar twee eindbazen om mee te gaan dansen tot de dood er op volgt. Dan is het uitproberen van wat wel werkt en wat niet wel handig. Ga je toch dood, dan ligt er een gedeelte van je experience points op de plek des onheils. Ga je die weer op halen, of kies je eieren voor je geld?

De tweede unieke feature ten opzichte van Soul-games is het buddy-systeem. Je kunt, het hoeft niet, het spel met een AI of met een tweede speler helemaal doorspelen. Wil je solo dan is dat net zo goed mogelijk. De buddy is er vooral om nieuwkomers van onvergeeflijke games wat tegemoet te komen. Dat is ook handig, want je buddy kan je reviven. Als hij het overleeft wat jou dood heeft gemaakt. Als je allebei dood bent dan heb je in ieder geval een hulpje om je weer te helpen als extra motivatie. Onderweg naar de plek waar je dood bent gegaan kun je ondertussen bedenken hoe je het nu gaat aanpakken. En een ander voordeeltje van een buddy: je leert wat meer over de wereld en de buddies door de gesprekken en quests die je tegenkomt.

Code Vein - Fight (Foto: Bandai Namco)
Code Vein - Fight (Foto: Bandai Namco)

De moeilijkheidsgraad van Code Vein is zeker in het eerste uurtje niet belachelijk lastig. De buddy wijst je op items die je mist, en helpt je met vechten. Er was nog wel een bug: mijn buddy gaf aan even bij te moeten komen, wat later in het verhaal terug komt. Later ging ik dood, maar ik moest de hele weg opnieuw lopen zonder buddy. Want ja, die zat nog bij te komen ergens in het midden van het level. Ondertussen mocht ik mijn fouten dus overdenken en koos ik een andere weg om achter vijanden te komen zodat ik ze verraste in plaats van andersom.

Code Vein is overduidelijk geïnspireerd door Dark Souls en consorten. Eigenlijk is het Dark Souls in anime-stijl. Er zijn een paar verschillen. Er wordt een verhaal verteld, en er zijn veel meer personages waarmee je allerlei relaties opbouwt. Het te allen tijde kunnen wisselen van klasse en build is wat het grootste verschil is. Erg fijn, want zo kun je een probleem op meerdere manieren aanpakken als je eerste idee niet werkte. Voor wat minder hardcore spelers is er het buddy-systeem, zodat je er niet alleen voor staat. Tenminste, als je de tegengekomen bug niet meerekent in deze vroege versie. Code Vein komt ergens dit jaar uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.