Bee Simulator

Een van de bij-zondere games op de releaselijst van Bigben Interactive moet Bee Simulator zijn. Er was een bij-lesje biologie in Parijs en wij waren daar natuurlijk bij.

Bee Simulator wordt gemaakt door de Poolse studio Varsav Game Studios. In Parijs was de bedenker zelf aanwezig om iedereen te woord te staan bij zijn demopod. In het spel ben je, hoe kan het ook anders, een bij. Je leeft je rustige bijenleven en zoemt wat rond, verzamelt stuifmeel en op die manier help je de bijenfamilie. Zo af en toe komen er wat natuurlijke vijanden die je moet verslaan, maar al snel komt de grootste vijand om de hoek kijken: de mens. Ze willen de boom waar het bijennest in gemaakt is omhakken. Je kunt ze voor één keer afhouden, maar ze komen terug. Tijd om de bijenheld van de dag te worden.

De gameplay van Bee Simulator is verrassend genoeg arcade. De titel is dan ook eigenlijk ooit de projectnaam van de ontwikkelaar geweest, maar toen media erover begonnen te schrijven werd het bekend met deze titel en ja, om de naam dan nog te veranderen is onhandig. Dus het spel gaat door het leven als Bee Simulator, maar het is een arcade-spel met educatieve trekjes. Dat educatieve is vooral te vinden in cut-scènes en laadschermen, de makers willen het niet forceren in de gameplay zelf. Toch leer je spelenderwijs wel wat meer. Je komt verschillende bijen tegen, zoals de honingbij en hommel. Maar je leert ook over bijrollen, zoals de koningin, darren en werkbijen.

Bee Simulator (Foto: Bigben Interactive)

In het begin van Bee Simulator ben je vooral bezig met pollen verzamelen en andere ‘missies’. Je vliegt als kleine bij door de grote-mensen-wereld. Er zijn allerlei bloemen waar je stuifmeel van kan verzamelen en zoals een echte bij verzamel je in een missie een soort bloem, aan gemengde honing doet een bij niet. Soms kom je een vijand tegen, bijvoorbeeld een wesp. Dan begint er een gevecht waarbij je goed moet kijken van welke kant de wesp aanvalt, zodat je op tijd kan blokken. Natuurlijk moet je zelf ook een aanval doen door vanuit één richting aan te vallen.

In de verhaalmodus van Bee Simulator vlieg je rond in Central Park in New York, inclusief de dierentuin. Tijdens het vliegen vind je andere minigames. Zo ligt er een andere bij op de grond. Eenmaal geland doet de bij alsof er niets aan de hand is en zegt dat we hem niet mogen volgen. Natuurlijk doen we dat wel en moeten we ondertussen zorgen dat we door ringen heen vliegen, een soort parkoers dus. Er zijn nog meer minigames te vinden, bijvoorbeeld wanneer je in een spinnenweb vliegt. Wil je het verhaal eens niet volgen dan is er nog de free flight-modus, zodat je lekker je eigen gang kan gaan.

Bee Simulator (Foto: Bigben Interactive)

De makers van Bee Simulator willen jong en oud erbij betrekken en hebben een kindermodus en een volwassen modus ingebouwd. Op kinderniveau worden bijvoorbeeld gevechten simpeler qua mechaniek en moeilijkheidsgraad. Het volgen van de bij krijgt op de volwassen modus nog een tijdslimiet. Ze willen zoveel mogelijk mensen bereiken om zo ook hun boodschap breder te verspreiden: de bij heeft het moeilijk en wij als mensen kunnen daar zeker nog helpen. Het spel leert je allerlei dingen over de bij: welke natuurlijke vijanden zijn er, hoe vinden bijen eigenlijk het juiste stuifmeel, dat soort dingen. Er zijn nu twee talen ondersteund, Pools en Engels, maar de maker zou graag nog meer vertalingen willen maken om zo een breder publiek, vooral onder kinderen, te bereiken.

Grafisch ziet het spel er erg leuk uit. Het is kleurrijk, alles in de wereld is veel groter en er zijn best veel details te vinden. Als je nog geen stuifmeel hebt vlieg je sneller. Heb je al wat verzameld, dan zie je dat niet alleen aan je bij, maar je vliegt ook langzamer. Het enige echt onrealistische is het feit dat je meerdere keren kunt steken, een echte bij gaat natuurlijk dood zonder angel. Voor ouder en kind is het leuk dat er splitscreen ondersteund wordt. Je vliegt dan niet rond in new York, maar in andere mappen om met z’n tweeën te spelen.

De maker kent natuurlijk het spel Flower en was onder de indruk van de muziek. Dat niveau wil hij ook in Bee Simulator. De muziek is gecomponeerd door Mikolai Stroinski, dezelfde man die de soundtrack van de Witcher heeft gemaakt. Het is opgenomen door een orkest van 48 muzikanten in een van de beste studio’s in Polen. Op dit moment is er 37 minuten aaneengesloten muziek opgenomen.

De bedenker van het spel legde het allemaal met passie uit, maar ging nog verder los toen hij hoorde dat ik Nederlander was. Hij had pas geleden de Keukenhof bezocht en zat al te denken aan extra content in het spel waarin we daar rond konden vliegen. Bijen komen al voor sinds de prehistorie, dus later zouden er nieuwe mappen kunnen komen waarin we in een compleet andere tijd onze bijenzaken doen. Er wordt ook gedacht om een gedeelte van de opbrengst te doneren aan een goede bijendoel, om zo verder een steentje bij te dragen aan het behoud van de echte bijenpopulatie. Aan ideeën geen gebrek dus. Bee Simulator komt eind 2019 uit voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Switch.