Anno 1800

De Anno-serie is een serie games die bij de meeste mensen wel een belletje doet rinkelen. De real-time strategy-game kwam voor het eerst in 1998 uit en heeft daarna nog veel goede opvolgers gehad. Nu is het de beurt aan Anno 1800.

Anno 1800

Anno 1800 is gemaakt door Blue Byte. Deze studio werkte voor het eerst mee aan de franchise met Anno 1404 en is vooral bekend van The Settlers serie. Het thema in de nieuwe game is Industrialisatie, naast dat dit het thema is van het spel heeft het ook grote invloed op de gameplay. Net als Anno 2205 zal ook Anno 1800 multiplayer zijn. Wij bij FOK! mochten alvast aan de slag met een preview van de bèta.

Anno 1800

Je begint met het kiezen van een karakter. Nog niet alle karakters waren beschikbaar in deze build, maar je hebt de keuze uit meer dan 20 personages. Vervolgens kies je een logo en een mooie naam en kun je kiezen uit drie moeilijkheidsgraden. Hoe moeilijker, hoe minder grondstoffen, geld en ruimte je hebt. Tijdens het spelen valt direct op hoeveel het op Anno 1404 lijkt, en dat vind ik persoonlijk een goed teken. Ik vond Anno 2070 en 2205 de mindere van de serie. Uiteraard is dat persoonlijk, maar met het teruggaan naar waar de serie voor mij persoonlijk het beste was is top. Toch merk je ook de grote verschillen en de hoeveelheid keuzes die je hebt en hoe je de balans moet vinden tussen werk en bewoners. Je moet nu goed zorgen dat je genoeg bewoners hebt voor de banen die er zijn, maar ook moeten er genoeg banen zijn, anders krijg je een overschot en dat merk je aan je inkomen. Het is in het begin even goed puzzelen hoe dit precies in elkaar zit, maar al snel merk je dat dit voor meer diepgang in het geheel zorgt.

Anno 1800

De vele nieuwbouw-opties maken het allemaal net weer even anders ten opzichte van zijn voorgangers, maar de basis is het nog steeds hetzelfde. Om bepaalde dingen te kunnen maken zal je op expeditie moeten naar de nieuwe wereld. Dit is wel anders en een stuk leuker om te doen. Je moet een schip rantsoen meegeven om de lange reis te kunnen maken. Daarna kom je aan in de nieuwe wereld en kun je aan de slag. Zorg ervoor dat je zodra je een goed lopende stad hebt ook de handel tussen je steden op gang komt. Hiermee kun je de oude wereld voorzien van nieuwe grondstoffen. Na het zoeken naar een nieuwe wereld kun je op zoek naar speciale dieren of andere schatten. Hiervoor is het bijvoorbeeld handig om een priester aan boord te hebben om de piraten te overtuigen je met rust te laten. Tijdens de expedities krijg je af en toe de melding dat je iets moet doen. Hier moet je een keuze maken om het moraal van de expeditie niet te veel te laten zakken, anders is de expeditie voorbij en ga je naar huis met niks.

Anno 1800

Het is in mijn optiek 12 jaar geleden dat de laatste goede Anno-game uitkwam. Met Anno 1800 gaat Ubisoft weer die kant op. Ik heb genoten van de bèta en er al flink wat uren in zitten. Als een spel tegen je zegt na zes uur spelen dat het misschien tijd is om wat te gaan eten weet je dat je plezier aan het beleven bent en dat is wat je wilt met games. Ze hebben de goede dingen uit Anno 1404 gebruikt en dit aangevuld met nieuwe opties om het spel wat uitgebreider te maken. De combinatie tussen een citybuilder- en een strategy-game komt hiermee goed uit de verf. Ik kan in ieder geval niet wachten tot het spel uitkomt, want als fan van de Anno-serie gaat dit weer heel veel uren speelplezier opleveren.