Pokémon Trading Card Game: Sun & Moon-Team Up

The Pokémon Company International heeft een nieuwe uitbreiding bekendgemaakt voor de Pokémon Trading Card Game, genaamd Sun & Moon-Team Up. Deze uitbreiding bevat Tag Team Pokémon-GX-kaarten met gekoppelde en verbeterde Pokémon. De Tag Team Pokémon-GX zijn aangekondigd op het Pokémon wereldkampioenschap 2018. Ze vormen een nieuw spel-element met een hoge risicofactor.

Deze nieuwste uitbreiding wordt op 1 februari wereldwijd gelanceerd en beschikt over dynamische gevechtsteams zoals Pikachu & Zekrom-GX, extra Pokémon-GX zoals Lycanroc-GX, Hoopa-GX en Cobalion-GX en nog veel meer. Sun & Moon-Team Up bevat meer dan 180 kaarten, zes nieuwe Tag Team Pokémon-GX, zes extra Pokémon-GX, vier Prism Star-kaarten en meer dan 25 Trainer-kaarten.

Om wat meer te weten te komen over de Tag Team Pokémon-GX was er een Q&A met Mr. Atsushi Nagashima, de game director van de Pokémon Trading Card Game. Hij werkt al sinds 2003 mee aan het kaartspel, en sinds 2006 heeft hij een belangrijkere rol gespeeld in het ontwerpen van de de gameplay. De laatste vraag wordt beantwoord door Arita-san. Hij is een illustrator van de Pokémon Trading Card Game.

Pokemon Trading Card - Atsushi Nagashima (Foto: Pokemon Company) Pokemon Trading Card - Arita (Foto: Pokemon Company)
Atsushi Nagashima                                                                                   Arita 

Wat is Tag Team Pokémon-GX en hoe werkt deze nieuwe functie?
Nagashima: Pokémon-GX werden geïntroduceerd in de Pokémon TCG: Sun & Moon-uitbreiding en zijn sindsdien erg populair. Ze hebben speciale GX-aanvallen die extreem krachtig zijn, maar een speler kan slechts één GX-aanval per game gebruiken.

Tag Team Pokémon-GX vertegenwoordigen een krachtige versie waarin twee Pokémon-GX samenkomen om een team te vormen en samen te strijden.

Hoe zal een Tag Team Pokémon-GX kaart het spel beïnvloeden?
Nagashima: Het grootste effect op de gameplay-omgeving zullen de nieuwe Tag Team GX-aanvallen zijn. Deze aanvallen hebben de kracht om snel de Pokémon van je tegenstander te verslaan en de controle over het spel te krijgen, maar het is uiterst belangrijk voor de speler om het juiste moment te kiezen om ze te gebruiken en hoe ze moeten spelen tot dat beslissende moment. Het nadeel van deze Tag Team Pokémon-GX is dat je tegenstander drie Prize-kaarten mag pakken als hij erin slaagt er één te verslaan. Dit maakt normale Pokémon-GX en niet-GX Pokémon nog belangrijker dan voorheen en zal veel meer Pokémon een kans geven om te schitteren in de strijd.

Pokemon Trading Card - Tag Team GX Celebi-Venusaur (Foto: Pokemon Company) Pokemon Trading Card - Tag Team GX Magikarp-Wailord (Foto: Pokemon Company)

Zijn ze niet te krachtig? Hoe heb je ervoor gezorgd dat een potje niet te snel eindigt?
Nagashima: Ze zijn buitengewoon krachtig, maar omdat je tegenstander drie Prize-kaarten kan pakken als ze erin slagen om er een te verslaan, hoeven ze slechts twee Tag Team Pokémon-GX knock-out te doen om het spel te winnen, dus spelers moeten voorzichtig bij het gebruik ervan.

Hoe denk je dat Tag Team Pokémon-GX de bouw van het dek zal beïnvloeden?
Nagashima: Hoewel Tag Team Pokémon-GX extreem krachtige aanvallen hebben, vereisen deze aanvallen ook veel energie om te gebruiken. Dit betekent dat spelers Trainer-kaarten moeten gebruiken om de typen die ze gebruiken in hun decks te ondersteunen, en ook Pokémon ondersteunen die hun Tag Team Pokémon-GX een boost geven.

De tegenstander wint ook als ze slechts twee Tag Team Pokémon-GX knock-out krijgen, dus spelers zullen moeten nadenken over hoe ze normale Pokémon-GX en niet-GX Pokémon kunnen invoegen in hun strategieën. Met de introductie van Tag Team Pokémon-GX zullen de subaanvallers van een deck en de individuele speelvaardigheid van de speler nog belangrijker worden.

Hoe zeldzaam zal Tag Team Pokémon-GX zijn?
Nagashima: Ik denk dat ze ongeveer net zo gewild worden als normale Pokémon-GX. Zelfs als een speler slechts één Tag Team Pokémon-GX trekt, kunnen ze het hun deck centreren om deze kaart.

Over welk duo ben je het meest enthousiast, en welke is het krachtigst?
Nagashima: Ik houd echt van Pikachu & Zekrom-GX. We hebben echt veel tijd besteed aan het maken van deze kaart en dat deze past in een deck waarvan we dachten dat spelers er omheen zouden bouwen. Ik denk ook dat Magikarp & Wailord-GX veel aandacht zullen krijgen, niet alleen vanwege de illustratie, maar het is ook een heel interessante kaart.

Elk Tag Team Pokémon-GX heeft zijn eigen sterke punten, dus het is moeilijk te zeggen welke de krachtigste is. Ik hoop dat iedereen een eigen favoriet zal vinden.

Pokemon Trading Card - Tag Team GX Latias-Latios (Foto: Pokemon Company) Pokemon Trading Card - Tag Team GX Eevee-Snorlax (Foto: Pokemon Company)

Zijn er voorgestelde paren die te krachtig zouden zijn geweest?
Nagashima: combinaties met Arceus. We konden gewoon geen partner bedenken die geschikt was voor de Pokémon die volgens de legende de wereld heeft gevormd. Ik wil echter nog steeds proberen om een goede partner te vinden voor Arceus!

Hoe moeilijk was het voor de kunstenaars om de kaarten met twee Pokémon te ontwerpen?
Arita: Mijn doel met de illustraties was om de kunst op de kaart eruit te laten zien alsof de twee Pokémon in het Tag Team werden weergegeven als twee gelijken die hun tegenstander tegenover zich hadden staan.

De illustraties op de Tag Team Pokémon-GX bedekken over het algemeen de hele voorkant van de kaart, maar we moesten nog steeds zorgen dat de tekstelementen de onderste helft van de kaart bedekken. Met deze beperking was het vooral een uitdaging om de Pokémon op gelijken te laten lijken wanneer er een groot verschil was in hun grootte. Zelfs op momenten dat ik dacht dat ik het had, zag het er niet goed uit toen we de illustratie in het kader plaatsten en de tekstelementen toevoegden.

Een andere uitdaging was dat de positie van de blauwe balk voor de GX-aanval verschilt tussen de kaarten, dus moest ik de poses van de Pokémon aanpassen om het algehele beeld niet te strak te laten aanvoelen en ook creatief te worden met kleurgebruik om de indruk te wekken dat de afbeelding door gaat aan de onderkant van het kader. Soms voeg ik zelfs speciale effecten toe.

Over het algemeen moest ik aanpassen en bewerken, zodat de illustraties er goed uitzien in de context van andere kaartelementen; soms zagen de illustraties er vreemd uit bij de kaartframe en tekstelementen.

Met de Tag Team Pokémon-GX moest ik meer dan ooit in overweging nemen hoe de kaart eruitziet in zijn uiteindelijke gedrukte staat. Elke kaart heeft waarschijnlijk twee keer de tijd en energie van het maken van een reguliere kaart gekost.