Assassin's Creed Odyssey

Een nieuw jaar, een nieuwe Assassin's Creed. Hoewel Ubisoft heeft beloofd het rustiger aan te doen met de serie wat betreft de jaarlijkse releases, krijgen we in oktober nog één deel voordat de serie op hiatus gaat voor 2019: Assassin's Creed Odyssey, waarin de spelers het oude Griekenland mogen gaan verkennen. Puddington speelde bij de booth van Ubisoft de demo van Assassin's Creed Odyssey.

Odyssey1

De demo van Assassin's Creed Odyssey begint met een quest die je accepteert op het eiland Lesbos, waarbij je het meisje Bryce helpt om haar geliefde Ligeia terug te vinden in de Petrified Valley. Tijdens de demo werd ik al gewaarschuwd dat dit geen makkelijke playthrough was, en na een aantal minuten spelen bleek dat de developers gelijk hadden: zeker voor iemand die al een tijdje geen Assassin's Creed meer heeft gespeeld was de combat zo moeilijk dat de game af en toe Dark Souls-esk aanvoelde.

Net zoals voorganger Origins voelt Assassin's Creed Odyssey meer aan als een traditionele RPG, met een levelsysteem en abilities die je zelf kan kiezen, dan als een action RPG zoals het geval was bij de Ezio-saga. In tegenstelling tot de abilities van Origins zijn die van Odyssey meer actief van aard, en zul je er regelmatig gebruik van maken tijdens de combat. Je hebt twee wielen - een voor ranged, een voor melee - met elk ruimte voor vier abilities.  Voorbeelden zijn onder andere de spartan kick waarmee je à la 300 je vijanden terug schopt en flaming attacks, waarmee je aanvallen extra fire damage doen. Misschien wat over the top voor een serie zoals Assassin's Creed, maar hiermee lijkt Ubisoft aan te geven vol te gaan voor de "klassieke" aanpak van een RPG.

Die klassieke aanpak lijkt ook terug te komen met eindbazen. In het geval van Assassin's Creed Origins reisde ik met Kassandra en Bryce af naar de Petrified Valley, waaraan je al aan de naam kan vermoeden wie de eindbaas is: Medusa, de gorgon uit de Griekse mythes die mensen met haar blik in steen kon veranderen. Dat Medusa een eindbaas was kwam voor mij als een verrassing - ik ken Assassin's Creed vooral als een serie waarin redelijk trouw wordt gebleven aan de bestaande geschiedenis, en een mythisch wezen als Medusa voelt dan als een vreemde eend in de bijt.

Odyssey2

Dat wil niet zeggen dat ik me niet vermaakt heb in mijn strijd tegen Medusa, want het gevecht was intens en het kostte me meerdere pogingen voordat ik eindelijk een beetje grip op het gevecht kreeg. Vandaar ook de vergelijking met Dark Souls: de abilities zijn voorspelbaar, maar maak je één misstap dan kan je helemaal opnieuw beginnen.

Assassin's Creed draait voor mij nog altijd om de stealth (om dan vervolgens ontdekt te worden en dan nog iedereen af te slachten), en ook bij Odyssey zijn er opties om problemen op te lossen vanuit een hoekje dan als Rambo een kamp binnen te stormen. Voordat je de Petrified Valley kan betreden, moet je eerst de sleutel voor de deur stelen bij een kamp van de Sisters of Artemis, en het loont om dan door het kamp heen te sluipen dan gelijk je zwaard te trekken. Toch kan ik niet denken dat omdat Odyssey zo'n radicaal andere aanpak heeft ten opzichte van de voorgaande games dat stealth voor deze game op een lager pitje staat: het is zeker niet meer de Assassin's Creed die ik gewend ben.

Dat gezegd hebbende, ik vond de demo van Odyssey erg leuk, en hoewel het maar een klein stukje was van de uiteindelijke game belooft Odyssey wel een prachtige wereld met vele uren speelplezier. Gezien de positieve reacties op Origins lijkt Ubisoft de smaak te pakken te hebben met het design van Odyssey, en schuwt niet om daarvoor een aantal heilige huisjes om te schoppen.

Is het radicaal? Ergens wel, maar aan de andere kant kan je met Odyssey ook alle vakjes afvinken met wat mensen zoeken in een traditionele RPG: een eindeloze speelwereld met veel NPCs en sidequests, en een indrukwekkende talent tree die je helemaal kan aanpassen aan je eigen speelstijl. Odyssey breekt met de speelstijl van zijn voorgangers, maar is in veel opzichten - net zoals de wereld waarin het zich afspeelt - een klassieker.

Assassin's Creed Odyssey komt op 5 oktober uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.