Fallout 76: Alles wat we tot nu toe weten

Met Fallout 76 sleept Bethesda na The Elder Scrolls Online ook het Fallout-merk naar de schijnbaar onvermijdelijke multiplayerwereld. Veel gamers zijn niet bepaald te spreken over deze keuze en zouden het liefst gewoon een fonkelnieuwe Fallout in hun eentje en op hun dooie gemakje zelf willen verkennen, zonder een constant loerend gevaar in de vorm van andere spelers die hen het leven zuur kunnen maken. Behalve het online-aspect zijn er nog meer features die niet iedereen van harte verwelkomt, maar er zijn ook positieve reacties. Wij zetten in ieder geval alvast alle informatie op een rijtje die tot nu toe bekend is gemaakt.

Bethesda pakte behoorlijk groot uit tijdens E3 dit jaar. Een officiële aankondiging voor The Elder Scrolls VI, voor het eerst in vele jaren een compleet nieuwe IP genaamd Starfield en natuurlijk Fallout 76. Fallout 76 is een prequel die zich afspeelt in het jaar 2102, 25 jaar na de verwoestende nucleaire oorlog waardoor het grootste deel van de planeet werd vernietigd en overlevenden naar de welbekende atoombunkers moesten vluchten. Even voor het perspectief, de allereerste Fallout speelde zich af in 2161, Fallout 3 in 2277 en Fallout 4 in 2287. 

De opzet van Fallout 76 is als volgt: de speler is een bewoner Vault 76, een 'prestigeuze' atoomkelder in West Virginia waar alleen Amerika's slimste geesten en knapste koppen mogen verblijven. Op een zekere dag genaamd 'reclamation day' verlaat de speler de schuilkelder in het kader van een vooropgezet plan door overlevenden om de planeet zogezegd te herkoloniseren. Spelers kunnen vervolgens op eigen houtje of samen met maximaal drie andere overlevenden de uitgestrekte spelwereld verkennen. De kaart van West Virginia in Fallout 76 is grofweg vier keer zo groot als die van de Commonwealth in Fallout 4, die al best omvangrijk was. Net als eerdere delen zijn echte bezienswaardigheden nagemaakt in de game, zoals de West Virginia State Capitol, The Greenbrier, Camden Park en Woodburn Circle.

Behalve locaties zijn ook talloze nieuwe schepsels ontworpen die geïnspireerd zijn door folklore uit West Virginia, zoals de 'Mothman' en Het Monster van Flatwoods. Er zijn geen 'feral' ghouls meer aanwezig maar in plaats daarvan is er nu een ander soort georganiseerde horde genaamd The Scorched. Het zijn evengoed langzaam wegrottende mensen maar ze zijn nog niet zo ver heen als we gewend zijn van de ghouls uit eerdere Fallout-iteraties. Zo weten ze bijvoorbeeld nog wel hoe ze vuurwapens moeten gebruiken. Lead artist bij Bethesda, Nate Purkeypile, noemt The Scorched 'in essentie de nieuwe raiders'.

Wat we gewend zijn van eerdere Fallout-games uit de koker van Bethesda is dat het grootste gedeelte van de narrative wordt verzorgd door NPC's, de welbekende non-playable characters die je tijdens je avonturen tegenkomt en de speler voorzien van quests, achtergrondverhalen, geruchten, informatie over locaties en ga zo maar door. In Fallout 76 zijn deze volledig in de ban gedaan; alle (menselijke) figuren die je in het spel tegenkomt zijn andere spelers. Je zal je informatie ditmaal moeten halen uit onder andere robots (waarschijnlijk de welbekende Mr. Handy's, Mr. Gutsy's en dergelijke), door gevonden holotapes af te spelen, door terminals te hacken die her en der verspreid zijn en via zogenaamde 'environmental storytelling' waarbij spelers fragmenten van de narrative bij elkaar moeten sprokkelen op specifieke locaties om vervolgens zelf de verschillende puzzelstukjes naast elkaar te leggen. Het is nogal een ommezwaai en persoonlijk heb ik mij verbaasd over deze keuze, want wat is er mis met een paar NPC's in een MMO, al is het maar om bepaalde locaties te voorzien van wat levendigheid? 

Een erfenis uit de voorlaatste Fallout krijgt een prominente rol in Fallout 76: het bouwen van bases/settlements. Overal op de map kan gebouwd worden en de bouwwerken worden in gebruikersprofielen opgeslagen zodat deze bewaard worden als de speler offline gaat. Het bouwen wordt gedaan met behulp van de Construction and Assembly Mobile Platform (CAMP). Dit is een mobiele variant van de Workshop zoals we die kennen uit Fallout 4 en kan dus op ieder gewenst moment aangeslingerd worden om een nieuw thuis te creëren, alleen of samen met je vrienden.

Zodra je eenmaal een leuke lap grond hebt gevonden en je de eerste paar plaggenhutjes overeind hebt getrokken zal je de aandacht trekken van de lokale gemuteerde fauna. Behalve periodieke aanvallen van uit de kluiten gewassen ongedierte kun je ook belegerd worden door andere spelers of teams en dus is het zaak om je basis uit te rusten met een fatsoenlijke verdedigingslinie waarin je vallen kunt leggen en verschillende soorten geschut kunt neerbouwen. Behalve basisvoorzieningen zoals muren, onderdak en een cooking pot kunnen settlements ook uitgerust worden met handelsposten om handel te kunnen drijven met andere spelers.

De creatie van je personage geschiedt weer via het vertrouwde SPECIAL-systeem. Spelers kunnen bijvoorbeeld inzetten op Endurance om beter om te gaan met stralingsziekte, op Strength om hardere klappen uit te kunnen delen, of op Luck om meer en betere loot te vinden. Allemaal best herkenbaar, maar nieuw in Fallout 76 zijn de perk cards. Je kunt je personage uitrusten met bepaalde perk cards om unieke voordelen mee te winnen. Door het uitvoeren van verschillende taken ontvang je XP waarmee je je personage kunt levelen en bij ieder level ontvang je een perk point dat je kunt investeren in één van de zeven SPECIAL-onderdelen. Per SPECIAL-categorie krijg je vervolgens drie perk cards voorgeschoteld waar je uit kunt kiezen, die ieder hun eigen unieke voordeel of nieuwe vaardigheid vertegenwoordigen. Uiteraard heb je maar een beperkt aantal perk card slots dus je zal keuzes moeten maken in welke perks het beste aansluiten bij je speelstijl.

Het perk card systeem gaat nog wat dieper, want iedere perk card heeft weer verschillende niveaus c.q. verdiepingen. Heb je bijvoorbeeld geïnvesteerd in een hacking perk die je meer kans van slagen geeft in het hacken van een terminal, dan kun je deze perk card uitdiepen in drie verschillende niveaus, waarbij opvolgende niveaus behalve een verhoogd slagingspercentage ook de lock-out tijd verkorten (zodat je bij een gefaalde poging dus sneller opnieuw een hackpoging kunt wagen). Wat de perk cards met name interessant maakt is de mogelijkheid om on-the-fly te wisselen van cards, om je speelstijl ad hoc aan te passen op de situatie. Een leuke bijkomstigheid is dat de cards ook uitgewisseld kunnen worden met teamgenoten en zelfs verhandeld kunnen worden met andere spelers. Het biedt een boel mogelijkheden om zo efficiënt mogelijk een team van specialisten samen te stellen.

Een andere opmerkelijke feature in Fallout 76 is de komst van mutations. Zodra je een bepaalde dosis straling in je donder hebt zitten dan vinden er mutaties plaats in je lichaam, die ook je uiterlijk kunnen veranderen. Deze mutaties werken op dezelfde manier als de traits in eerdere Fallout-games, en zijn vergelijkbaar met de quirks in Wasteland 2. Kortweg houdt het in dat mutations positieve en negatieve effecten hebben. Het zijn dus voordeeltjes met een keerzijde. Volgens een ontwikkelaar bij Bethesda is het prima mogelijk om de mutaties te (laten) genezen, alleen kunnen ze in sommige situaties juist een extra edge bieden.