Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ is bijna af. Ik was al blij met de staat waarin het vechtspel was op gamescom. Arc System Works, bekend van andere 2D-fighters zoals BlazBlue Guilty Gear, legt de laatste hand aan de personages, de spelmodi en de gameplay. In Parijs mochten we heel uitgebreid kennismaken met de laatste build van de game. Alles zat er in, van tutorials, local multiplayer, verhaalmodus en arcademodus. Mijn indruk? Dit is de natte droom van elke Dragon Ball-fan.

Veel Dragon Ball(Z)-games volgen het verhaal van de serie. Dragon Ball Xenoverse stapte daar al vanaf en gelukkig doet Dragon Ball FighterZ dat ook. Inclusief fantastisch gemaakte cutscenes, zodat je het idee hebt een nieuwe saga te spelen. Zelfs de stemacteurs van zowel de Japanse als de Amerikaanse versies van de anime werken hieraan mee. Android 16 is terug uit de dood. Hij was ooit geprogrammeerd om Goku te vermoorden, dus heel veel goeds is hij niet van plan. Ondertussen worden er overal klonen van onze helden gesignaleerd die er een puinhoop van maken. Tijd voor Goku en co om de klonen te vernietigen en achter de oorzaak van dit alles te komen. Met Cell, Frieza en Kid Buu als teruggekeerde vijanden wordt dat een flinke kluif.

Dragon Ball FighterZ - Goku (Foto: Bandai Namco)

Dragon Ball FighterZ werkt met een tagteam-systeem, vergelijkbaar met dat van Marvel vs Capcom. Je kiest drie personages, iemand ramt op de "boeien welke omgeving"-knop en dan is het zaak alle drie de personages van de tegenstander een pak slaag te geven. Je kunt je personages tijdelijk even laten meehelpen of ze compleet inwisselen omdat ze bijvoorbeeld de aangewezen persoon zijn voor de tegenstander die op dat moment actief is. Ieder personage speelt anders en heeft een reden om in je tagteam te kunnen zitten. Zelfs Krillin is erg nuttig te noemen. Hij is misschien niet zo sterk, maar hij gooit Senzu Beans buiten het scherm naar zijn wel actieve teamgenoot. Hiermee geeft hij weer een stukje levensmeter terug, dat het verschil tussen winst of verlies kan betekenen.

Elk personage heeft een Ki-meter. Dit is een meter die wat gevuld wordt als je aanvallen doet, of goed verdedigt. Deze meter kan tot zeven keer gevuld worden. Je kunt deze meter ook zelf snel laten vullen door een toetsencombinatie ingedrukt te houden. Dat betekent wel dat je stilstaat en niet kunt verdedigen, dus bedenk wel dat er een risico aan zit in dit supersnelle vechtspel. Wat kun je met die Ki? Een Dragon Rush is een makkelijk uit te voeren combo die een ki-bar kost. Een Dragon Meteor aanval kost drie meters, maar dan krijg je ook een over-the-topshow. Als je bepaalde acties tijdens een gevecht doet kun je een Dramatic Production vrijspelen. Je ziet dan een bekende scene uit de serie. De eisen hebben te maken met wie er in beide teams zit en welke aanvallen of genadeslag die je doet. En wederom, ook die scenes zien er erg top uit.

Dragon Ball FighterZ - Goku Black fighting (Foto: Bandai Namco)

Nu was de vorige build in Keulen al aardig compleet, maar nu waren al eerder aangekondigde personages zoals Kid Buu en Nappa beschikbaar. Nog beter, de personages uit Dragon Ball Super namelijk Beerus, Hit en Goku Black kon je ook kiezen. Dat die drie sterk zijn is een understatement. Beerus is technisch superieur. Hij heeft een speciale super-aanval met de naam 'God of Destruction's Judgement'. Het is net zo indrukwekkend op het scherm als in naam. Een andere techniek is 'Sphere of Destruction'. Je legt een energiebal neer, of laat het zweven in het level. Als een tegenstander in de val trapt dan hij of zij tijdelijk niet bewegen. En dat is funest in een snel spel als Dragon Ball FighterZ. Hit uit Dragon Ball Super is juist erg snel. Hij kan de tijd even stoppen en is zelf erg snel, ook als het gaat om counteren van een tegenaanval. Goku Black is domweg sterk. Omdat hij eigenlijk Zamasu is, zie je die vorm ook af en toe. Wanneer Goku een Kamehameha tovert, dan houdt Zamasu de tegenstander vast. Samen kunnen ze een Spirit Ball gooien. Dat gaat niet zo traag als in het originele DBZ gelukkig. Er is overigens nog een personage niet aangekondigd laat Bandai Namco weten.

In de verhaalmodus van Dragon Ball FighterZ heb je verschillende opties. Allereerst zijn er drie verhaallijnen: de Saiyans, de bad guys en de Androids. Je krijgt per hoofdstuk een aantal missies. Per missie is er een plattegrond. Hierop zie je punten die je kunt bezoeken die verbonden zijn met een lijn. Nu kun je de kortste route kiezen naar de baas van die missie, maar een omweg maken heeft zo zijn voordelen. Allereerst krijg je daardoor meer ervaringspunten. Nog belangrijker, in sommige optionele locaties kun je een teamgenoot bevrijden. In de missie die ik deed begon ik met Goku en Krillin en moest ik tegen Cell. Met z'n tweeen is het vast te doen, maar met Yamcha of Tien erbij wordt het nog ietsje makkelijker. Wel jammer dat de moeilijkheidsgraad niet aan te passen was, want de klonen in de levels en Cell zelf waren niet veel soeps. De cutscenes voor en na de missie zijn echt van een hoog niveau te noemen. Je kijkt gewoon naar een aflevering in HD. De knokpartijen zelf zijn enorm scherp en helder, vol met over-the-top explosies en andere lichtshows. Ja, je kunt mensen door bergen of gebouwen heen rammen om daarna daar weer verder te gaan. Als je dat doet bij een genadeslag krijg je een destructive ending te zien. Alleen is het niet geschikt voor mensen met epilepsie zeg maar, net zoals de serie zelf.

Dragon Ball FighterZ - Story Map (Foto: Bandai Namco)

Dragon Ball FighterZ heeft een arcademodus. Daarin kies je een van de paden om naar het einde te komen. Elk pad is iets lastiger. Natuurlijk moest ik weer voor 'hard' kiezen, zeker na dat eitje in de verhaalmodus. Na vier rondes met in ieder geval een stuk meer tegenstand kwam ik een team met Hit tegen. Dat was, uh, pijnlijk te noemen. Die gast is bizar snel. Voordat ik eens tegen een menselijke tegenstander ging vechten wilde ik nog de tutorials doorlopen. Die duren in totaal nog geen uurtje, maar de lessen geven je wel houvast en daarom is het zeker aan te bevelen ze eens te doen. Zo leerde ik dat Senron de draak op te roepen is als je de zeven dragon balls hebt verzameld. Elke dragon ball is te krijgen door een combo te maken met een bepaald aantal hits. Of je doet de simpel uit te voeren zwakke combo, die speelt het vanzelf allemaal vrij. Let wel op, vrijgespeelde ballen komen beschikbaar voor beide spelers. Dus je kunt wel zes ballen verzamelen, maar als de tegenstander de zevende verzamelt dan heeft hij er ook zeven. Dan nog, het gaat erom wie het snelst de juiste toetsencombinatie doet om Senron op te roepen. Als je dat lukt dan krijg je een paar opties: een gevallen teamlid uit je tagteam weer levend maken, bij je huidige actieve personage leven laten regenereren tijdens het spelen, meteen een volle levensmeter of een instant superaanval tot je beschikking hebben. Dit is zo'n mechanisme waardoor iemand weer compleet terug in de wedstrijd kan komen, als die het slim speelt.

Dragon Ball FighterZ - Senron (Foto: Bandai Namco)

Dragon Ball FighterZ is een goed gevulde game door niet alleen een verhaalmodus, maar ook arcade, local en online battles en de al in een eerdere preview besproken Party Mode. Het is niet alleen leuk om te spelen, maar ook om naar te kijken. De pers deed onderling een toernooi tegen de avond, zodat we ook het local multiplayer eens konden ervaren. De uren vlogen voorbij, en omdat iedereen begreep wat er allemaal gebeurde was het ook hartstikke spannend om naar te kijken als je er uit lag. Snelle gevechten, een epileptische lichtshow, personages die door bergen heen vliegen en over-the-top destructive endings. Zo dicht bij een interactieve DragonBall-game zijn we nog ooit geweest. Ik kan in ieder geval niet wachten om hiermee aan de slag te kunnen. Toch zal ik nog even geduld moeten hebben, want de volgende saga van Dragon Ball begint pas 26 januari. Niet op Crunchyroll maar op je pc, Xbox One of PlayStation 4.