Cities: Skylines - Green Cities

Het begint een traditie te worden dat wanneer Gamescom aan de gang is, Cities: Skylines een uitbreiding gaat krijgen - en ook deze Gamescom werden we niet teleurgesteld. En alle boomknuffelaars en Groenlinks-stemmers onder ons kunnen eindelijk hun hart ophalen, want de nieuwste uitbreiding van Cities: Skylines brengt het nodige groen en eco-vriendelijke naar de stad.

GreenCities1

Het meest terugkerende thema in Green Cities is dat alle toevoegingen zowel met voor- als nadelen zullen komen, waardoor het niet in elke situatie beter is om voor het groene alternatief te gaan. Neem als voorbeeld de nieuwe zone voor residential, waarbij huizen gebouwd worden die zelfvoorzienend zijn. De voordelen zijn dat de huizen minder energie verbruiken (en dus minder belastend zijn voor je elektriciteitsnetwerk) en ook minder afval zullen produceren, omdat ze recyclen. Aan de andere kant zullen ze, omdat ze minder gebruik maken van de diensten die je aanbiedt, minder belasting opbrengen - niet echt geschikt wanneer je krap bij kas zit dus.

Hoe dan ook, Green Cities komt met een hele rits nieuwe assets om te laten zien dat een gebouw eco-vriendelijk is, waaronder de huizen voorzien van zonnepanelen en meer gerecycled hout dan de plaatselijke Marqt. Het is leuk om weer eens wat groen te zien tussen al het grijs waar we Cities: Skylines nu van kennen - zeker de grotere gebouwen zijn fantastisch om te zien met onder andere verticale tuinen.

GreenCities2

 Over de Marqt gesproken, ook commercial en offices krijgen een nieuwe vorm van bebouwing. Bij commercial kan je nu kiezen voor winkels die handelen in biologische middelen uit de regio, waardoor er minder trucks nodig zijn om die producten aan te voeren (en er dus minder files zijn op de weg). Kantoorzones kun je nu laten specialiseren in IT, waarbij je je eigen Silicon Valley kan creëren waar nerds in zitzakken de nieuwste hippe app creëren terwijl ze fidget spinners op hun grote teen laten draaien. Dat heeft duidelijke voordelen - eerder genoemde nerds brengen veel belastinggeld in het laatje  - maar aan de andere kant zijn kantoren gespecialiseerd in IT echte elektriciteitsslurpers. Zorg er maar voor dat je voldoende huizen hebt die zelfvoorzienend zijn.

Verder zijn er veel nieuwe toevoegingen op energie- en vervuilinggebied. Je kunt er nu ook voor kiezen om je stad van energie te zien met de geothermal plant of de imposante zonnetoren, maar je kan er ook voor kiezen om energie te winnen uit water met de Ocean Thermal Energy Conversion Plant. Nu we het toch over water hebben: Green Cities komt ook met handige manieren om het probleem van het poepbruine water op te lossen. Je kan er voor kiezen om de uitmondingen van je riolering te laten vervangen door milieuvriendelijke exemplaren of door een drijvende garbage collector te plaatsen in het water, waardoor ook langzaamaan het bruine water vervangen zal worden voor de blauwe kleur die het ooit was. En om daar slim gebruik van te maken komt Green Cities ook nu met drijvende gebouwen zoals een café dat verbonden is met het vasteland via een pier. Mensen die fan zijn van mods kunnen bovendien hun hart ophalen, want modders kunnen ook straks hun eigen drijvende gebouwen maken.

Naast elektriciteit en riolering heeft ook gezondheidszorg een nieuw gebouw gekregen, het publieke zwembad, dat de gezondheid in een wijk verhoogt waardoor inwoners minder vaak naar de dokter hoeven. Voor vuilnis is er nu het recycling center, dat net zoals de vuilnisbelt vuilnis ophaalt - maar dit zorgt voor minder vervuiling en bovendien wordt het afval omgezet in goederen, die weer gebruikt kunnen worden door lokale winkels. Daarnaast zijn er ook weer een rits nieuwe monumenten, waaronder een bijenboerderij en een gigantisch centraal park.

GreenCities3

Ook Green Cities krijgt gratis content voor alle spelers zoals gebruikelijk is voor Paradox-games, en deze gratis patch zal zich voornamelijk richten op vervoer. Bij de gratis patch doen de elektrische auto's hun intrede inclusief parkeerplaats, en is het noise-poullution systeem aangepast: vroeger werd noise pollution bepaald aan de hand van de grote van de weg, maar nu krijgt elk voertuig zijn eigen noise pollution (waarbij elektrische auto's uiteraard minder overlast veroorzaken). Om er voor te zorgen dat je inwoners elektrische auto's ook gebruiken zijn er twee nieuwe policies - eentje waarbij je traditionele voertuigen uit de straten verbant, en een andere waarbij je het gebruik van elektrische auto's stimuleert. Voor betalende spelers zijn er ook nog biofuel-bussen, die een milieuvriendelijk alternatief vormen op het origineel.

Green Cities komt met veel nieuwe toevoegingen die niet wereldschokkend nieuwe mechanics toevoegen, maar desondanks een leuke toevoeging is voor de mensen die wat variatie willen in de stad. De assets (vooral voor de grote gebouwen) zijn een lust voor het oog en er zijn veel nieuwe service buildings die een goed alternatief bieden voor mensen die compleet groen willen gaan met hun stad - als ze het kunnen veroorloven.

Green Cities komt dit jaar nog uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.