Biomutant

THQ Nordic deed erg geheimzinnig over deze presentatie, maar net voordat Gamescom begon lekte de naam dan toch uit: Biomutant. De mysterie er omheen was waarschijnlijk om hype te creëren, maar dat heeft Biomutant niet nodig. De eerste trailer deed ruim voldoende wat dat betreft.

Experiment 101, de studio achter Biomutant bestaat slechts kort, maar heeft veel veteranen in dienst. Ontwikkelaars die meewerkten aan Just Cause en Mad Max werken nu samen aan een post-apocalyptische openwereld actie-RPG met kung fu in de vorm van een fabel. Biomutant is een fabel en heeft dus sprekende dieren. Dit zijn geen volzinnen in het Engels of een gesproken taal, maar de dieren begrijpen elkaar wel. De enige die spreekt in de game is de verteller, die alles aan de speler interpreteert wat de dieren willen overbrengen. Ook geeft hij door of jij of je tegenstander een lage gezondheid hebt en wat er belangrijk is om te weten in je directe omgeving. Het systeem is te vergelijken met de verteller in Bastion. Net als in die game komt de verteller zelf ook in Biomutant voor, maar dan alleen op het eind.

Verhaal
De wereld in Biomutant is aan het afsterven en de game draait om de natuurramp en de nasleep ervan. Overal borrelt dodelijke olie naar de oppervlakte en deze besmet de wereld. Er is vier vierkante kilometer aan openwereld om te ontdekken, zowel boven- als ondergronds. Je bent een klein mormel, dus het komt nog een stuk groter over. Je hebt een robot-krekel die je overal in de wereld volgt en je helpt met hints op de lastige momenten. In de trailer kom je reeds een grote wolf tegen. Hij is de enige vleeseter die is overgebleven op de planeet. Alle andere zoogdieren die je tegenkomt zijn dus herbivoren. De diepere betekenis hierachter en wat dit met jou te maken heeft, moet je zelf ontdekken in het verhaal. De wolf kom je in ieder geval nog vaak tegen.

Biomutant - Wereld

Er is een gigantische Levensboom in de wereld met vijf wortels die verspreidt zijn over de wereld. Het is aan jou of jij de boom wilt genezen of niet. Als je de boom geneest, dan heeft de wereld een kans om te overleven. Dus als jij 30% van de boom kan genezen, dan betekent dit ook een 30% kans dat de wereld beter wordt. Als jij allemaal juiste keuzes maakt en het spel speelt als een heilig boontje, dan kun je de boom genezen voor de volle honderd procent en daarmee de wereld redden. Mocht je willen spelen als Damian, de zoon van satan, dan kan dat ook. BioMutant heeft een karma-systeem dat draait om Yin en Yang. De keuzes die je maakt in gesprekken en in je daden hebben direct invloed op jouw karma. Het systeem is als het ware een oosterse variant van het ‘alignment systeem’ van Dungeons & Dragons dat games zoals Pathfinder: Kingmaker en Torment: Tides of Numenera gebruiken.

Biomutant - Paddestoel

Personalisatie
De hoofdpersoon is een BioMutant, maar dat is dus geen specifiek dier. Het is gebaseerd op een kat, de neus van een boston terriër en meer verschillende invloeden. De gelijkenis met Rocket van Guardians of the Galaxy wordt ook niet ontkend. Je kan je hoofdpersoon helemaal tweaken hoe jij wil dat deze eruit ziet. Vloekende kleuren, langharige vacht, rare oren, het staat je vrij. Je hebt erg veel mogelijkheden om je uiterlijk aan te passen, maar sommige keuzes hebben consequenties. Als je jezelf erg groot maakt, dan heb je meer gezondheid, maar je bent ook wat langzamer. Een interessante en nuttige mengeling van uiterlijk en statistieken.

Biomutant - Vliegen

Stammenstrijd
Er zijn zes stammen in de wereld en hun leiders zijn geen van alleen helemaal goed of slecht. Jij bent dat evenmin. Alle leiders hebben een andere karma-balans, die je soms ook kunt beïnvloeden. Je kan ervoor kiezen om een leider met bedenkelijke ethische waarden te helpen alle anderen te verslaan. Dit maakt jou dan slecht en de wereld gaat eraan, maar jij hebt wel eventjes je zin. Je kan ook een leider met goede bedoelingen bijstaan en er voor zorgen dat alle stammen met elkaar vriendjes worden. Ten slotte kun je ook gaan voor de optie die velen aanspreekt, maar vaak afwezig is in games: je vermoordt alle leiders en wordt zelf de grote baas. Dan heb je weer de keuze of je voor het goede of het kwade kiest in je beleid.

Biomutant - Boot 

Karma-systeem
Aan het begin van de demo wordt je meteen gevraagd hoe je zelf denkt te willen spelen: lief of stout. Je hoeft niet meteen een keuze te maken, maar alle beetjes helpen. Als je voor de meeste slechte persoon ooit wil gaan, dan is dit kleine puntje richting satan een leuk begin. Je kan door andere keuzes te maken uiteindelijk op een positieve balans uitkomen, maar dat is je eigen verantwoordelijkheid. Je hoeveelheid karma heeft een directe invloed op hoe NPC’s op je reageren en welke dialoogopties je hebt. Een slecht persoon neemt sneller een even slecht persoon in vertrouwen, dan een heilig boontje. Keuzes gedurende de dialogen zelf kunnen ook van invloed zijn op je karma, zodat opties die eerst niet zichtbaar waren opeens wel tevoorschijn komen.

Biomutant - Vechten

Vechten
Biomutant is gemaakt voor controllers. De welbekende vier knoppen bij je rechterduim zijn alles wat je nodig hebt in een gevecht. De hoofdpersoon kan vloeiend overschakelen van kung fu moves naar schieten en weer terug. Om dit voor elkaar te krijgen, gebruik je in Biomutant niet de rechtertrigger om te schieten, maar de Y. Zwaardaanvallen doe je met X en als je de rechterbutton indrukt, dan verander je het type aanval dat je doet. Je kunt ook vechten terwijl je springt, wat weer extra moves oplevert. Het is de bedoeling dat het er altijd uitziet als een Hong Kong actiefilm van John Woo (de man achter The Killer en Face/Off). Je kan ook een meer terughoudende speelstijl met dekking zoeken gebruiken, zoals in andere games, maar daar is Biomutant niet voor ontworpen. Er is auto-aim gecombineerd met een ‘soft lock’- systeem. Je kan dus snel van doelwit veranderen met een tik tegen de rechterstick. Daarnaast heb je vaardigheden die horen bij mutaties. Je kan vier mutaties tegelijk actief hebben, maar je kan deze keuzes te allen tijde veranderen. Welke mutaties je ontdekt en toepast, is natuurlijk aan jou. Als de vijand goed is geraakt, dan zijn ze wat langzamer. Je ziet dan gele vogeltjes rond hun hoofd vliegen. Dit geeft je de mogelijkheid om een vernietigende ego- en oogstrelende aanval in te zetten.

Biomutant - Mech

Vaardigheden
Als je een level omhoog gaat, dan kun je bepaalde attributen, zoals gezondheid of kracht sterker maken. Je kan er ook voor kiezen om juist een extra vaardigheid te leren, zoals een kung fu-trap. Sommige vaardigheden kun je alleen leren van een meester die je kunt tegenkomen in de wereld. Iedere stam heeft ten minste één meester. De meester van de vogelstam kan je bijvoorbeeld ‘kippen-kung fu’ leren.

Modules
Je kan speciale modules vinden in de wereld, waarmee je jouw wapens een boost kunt geven. Zo kan je een knuppel uitrusten met elektriciteit of je kogels een elektrische lading geven. Er is een heel scala aan variëteiten, waaronder radioactiviteit, virussen en meer gezellige modificaties. Je kan de modules ook sterker maken en ze zelfs combineren. Er is een virus dat je slachtoffers laat kotsen, wat altijd een grafisch genot is om te aanschouwen.

Biomutant - Tegenstanders

Mutaties
We zijn nu bij het gedeelte waar de naam Biomutant een stuk duidelijker wordt. Er zijn twee soorten mutaties: fysieke en mentale. De mentale mutaties geven je krachten als ‘telekinese’, ‘gewichtsloosheid’, ‘stralen die schieten uit je ogen’ en ‘motten uit je mond die vijanden gek maken’. Deze psy-mutaties zijn te vinden in geheime bunkers, waar je jezelf kunt blootstellen aan radioactiviteit. De fysieke zijn de zogenaamde biomutaties, die je lichaam er anders uit laten zien. Voorbeeld: een grote rare staart, waarmee je snel kunt ronddraaien en tegenstanders in een straal om je heen kunt raken. Een fysieke mutatie te krijgen is enerzijds makkelijker en meteen ook lastiger. Op bepaalde plekken waar olie naar de oppervlakte komt, zijn er ook bio-creeps. Deze creeps hebben helaas een besmettelijke ziekte. Als jij deze ziekte ook krijgt, dan wordt je steeds zwakker. Zonder medicijn heb je dus een probleem. Let op: je kunt terwijl je ziek bent ook andere NPC’s besmetten. Zo kun je per ongeluk belangrijke personen laten sterven in de game. Met het juiste medicijn kun je hen op tijd genezen, maar dan moet je dat medicijn wel snel bij de hand hebben. Als je de creeps verslaat, dan krijg je een mogelijke mutatie. Je kan deze mutaties toepassen op jezelf. De ontwikkelaars hinten dat er nog meer soorten mutaties zijn, maar meer konden we niet ontlokken.

Biomutant - Cerberus

Loot
Overal is er loot te vinden, zoals onderdelen, wapens en pantser. De wereld heeft verschillende gebieden en in een koude zone is het verstandig om warm aangekleed te zijn. Ook zijn er gebieden met veel gas, waar een gasmasker zeker geen sinecure is. De onderdelen die je vindt, kun je gebruiken om mee te craften. Je kan bijvoorbeeld een pistool verbouwen tot een vuurwapen dat je met twee handen moet vasthouden. Gecombineerd met het modulesysteem geeft dit de gamer erg veel opties. Daarnaast heb je een onbeperkte inventaris, dus hoef je geen lastige keuzes te maken.

Tegenstanders
Er zijn verschillende typen tegenstanders. Hun basismodel staat vast, maar wat ze dragen en welke wapens ze hanteren wordt willekeurig gegenereerd. Je kijkt dus niet steeds tegen dezelfde koppen aan. Sommige vijanden dragen pantser en anderen hebben een schild, wat ze lastiger maakt om te verslaan. De vijanden schalen een beetje mee met jou, zodat een gevecht altijd uitdagend is.

Biomutant is een behoorlijk uitgebreide game, zoals je merkt. Ik heb niet eens alles beschreven, want je kunt ook een voertuig en een mech vrijspelen, er is een snelreis-systeem, er zijn verschillende mini-bazen en nog een hoop meer. In ieder geval heb je nu een indruk wat je mag verwachten. Het kost je ten minste tien uur om Biomutant uit te spelen, maar zoals je ziet is er genoeg reden om het meer dan één keer te spelen. Biomutant komt in 2018 uit voor pc (Windows), PlayStation 4 en Xbox One.

Biomutant - Klaar voor actie