Pathfinder: Kingmaker

In juni berichtte ik reeds dat Pathfinder: Kingmaker het Kickstarter-doel had bereikt. Per toeval kwam ik bij Gamescom terecht in een presentatie voor deze game. Voor iedereen die ooit nog heeft kunnen genieten van de AD&D regels, die genoten heeft van de originele Neverwinter Nights of uren heeft gestopt in Baldur’s Gate is dit echt absoluut verplichte kost.

Chris Avellone
De legendarische Chris Avellone helpt mee met het ontwerpen van de game en het verhaal. Avellone is bekend van games als Planescape: Torment, Fallout 2, Knights of the Old Republic II, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Wasteland 2, Pillars of Eternity, FTL: Advanced Edition, Torment: Tides of Numenera, Prey en Divinity: Original Sin II. Er zit vast wel een spel bij waar je weleens van hebt gehoord.

Vrijheid
Het verhaal is erg belangrijk en er zijn veel verschillende manieren om je problemen op te lossen. In het bordspel is er een reus die zijn partner kwijt is. Doorgaans slacht je iedere reus af die je tegenkomt, maar deze is dus depressief, eenzaam en heeft een kater. Spelers hebben dan de mogelijkheid om voor de reus sterke drank te brouwen om hem een beetje op te beuren. (Dit geeft slechts aan hoeveel vrijheid Pathfinder geeft aan de spelers en het is dus niet de bedoeling dat je depressieve mensen verdovende middelen aanbiedt!) Pathfinder: Kingmaker wil deze mate van vrijheid overbrengen in de videogame. Pathfinder: Kingmaker wordt meer dan alleen een nabootsing van het bordspel. Dit komt grotendeels, omdat als je doodgaat met het bordspel, dat het voor jou afgelopen is. Vaak heb je niet de kans om jou rollenspelpersonage ver genoeg te ontwikkelen om alle vaardigheden vrij te spelen. Ook is het erg omslachtig om area-of-effect toverspreuken toe te passen in het bordspel, maar in een videogame is dat een eitje. De gameplay wordt real time met de mogelijkheid het spel te pauzeren.

Pathfinder: Kingmaker - Gevecht

Regels
Op dit moment zijn er 500 vaardigheden verdeeld over de verschillende klassen. Omdat het nogal overweldigend kan zijn, zijn er archetypes waar je uit kunt kiezen. Iedere keer als je een level omhoog gaat zijn er weer keuzes te maken. De game helpt je op verzoek met de beste keuze voor je personage, gebaseerd op je vorige keuzes. Daarnaast is het mogelijk om te spelen met de regels. Op een lage moeilijkheid zijn er simpele regels, in tegenstelling tot ‘friendly fire’ op hogere moeilijkheidsgraden. Ook kun je sommige regels uitzetten, zoals ‘attacks of opportunity’. Midden in een gevecht kun je er voor kiezen om de moeilijkheid aan te passen, mocht het te heet onder je voeten worden.

Pathfinder: Kingmaker - Kamp

Regeren
Je bent een baron met een rijk te besturen, mensen te controleren, intriges voor te zijn en in je vrije tijd bestrijd je monsters en bandieten. Je kan er ook voor kiezen om juist de bandieten vrij spel te geven. Omdat jij de spil in het web bent, krijg je geld (belasting) van de legale handel, maar ook jouw ‘rechtmatig’ deel van de zwarte markt. Veel verantwoordelijkheden en daarom heb je hulp om je heen. De demo die ik mocht spelen begint dan ook in het paleis. Ik krijg verontrustend nieuws te horen en mijn adviseurs geven hun mening hoe ik het beste kan handelen. Zo leer je meteen de karakters kennen van deze vertrouwelingen, of zijn het slechts slijmjurken die spioneren voor de vijand? Eén jonge adviseur vind ik ronduit brutaal, maar helaas gaf het spel mij niet de vrijheid deze meteen ter dood te veroordelen. Hoe ik reageer op mijn omgeving heeft meteen effect op mijn ‘allignment’, met andere woorden of ik een goed persoon ben die de regels strikt wil volgen (Lawful Good) of juist een egotripper die het allemaal weinig uitmaakt wat er om hem heen gebeurt (Neutral Evil). Na het behandelen van al het nieuws komt er een vervelende zaak waarin in recht moet spreken over iemand die zijn belastingen niet betaalt. Hij woont in een grensgebied en beide barons vragen hem geld. Wat doe je?

  • Vraag hem bij welk rijk hij wil horen
  • Vraag je adviseurs om advies (maar dan moet je nog steeds zelf een keuze maken)
  • Niet de belasting innen en gaan overleggen met de andere baron.
  • De belasting innen en de boer met soldaten verdedigen tegen de andere baron.
  • Laat hem gaan zonder deze maand belasting te hoeven betalen.

Pathfinder: Kingmaker - Paleis

Reizen
Dit waren de soort keuzes die je voor je kiezen kreeg en er is natuurlijk geen enkele keus die iedereen tevreden stelt. Mocht dit je absoluut niet interesseren, dan kun je de game instellen om al het management van je rijk automatisch te doen, zodat jij achter elkaar op pad kunt gaan om te avonturieren. Dan ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. Er is een grote zaal met allemaal mensen erin en ik begon met de meesten te praten. Zeer verstandig, want sommigen kon ik daardoor selecteren om mee te nemen op mijn missie. Ik had namelijk gehoord van onrust en monsters in een bepaald gebied. Dus ik stel een leuk groepje samen en ga op pad. In Pathfinder: Kingmaker is er een bard die het verhaal vertelt. Deze bard kun je ook kiezen om mee te reizen en dat leek me wel gezellig. Alle belangrijke personen hebben sowieso stemacteurs voor de belangrijke zinnen. Verder kun je zelf de tekst lezen. We zijn net op pad en we worden aangevallen door een stel bandieten. Omdat het een eerste gevecht is, valt de strijd hartstikke mee. Magie en boogschutter op afstand en het harde beukwerk voor in de strijd. Voor een alfa-versie ziet de game er behoorlijk puik uit. Wat mij heel aangenaam verraste waren de spells en perks, die we kennen van de klassiekers als Baldur’s Gate. Het is erg fijn om al die kennis van magie en buffs waar je jarenlang niets aan had, weer te kunnen toepassen. Pathfinder: Kingmaker is gebaseerd op een geëvolueerde versie van  AD&D regels van 3.5. Je kan voor iedereen in je groep steeds bepalen wat ze moeten doen, of simpelweg een AI-instelling kiezen die ze voor je laat vechten. Hieronder kun je bijna twee uur gameplay bekijken van Pathfinder: Kingmaker. Dat is beduidend langer dan ik kon spelen.

Geen multiplayer
Pathfinder: Kingmaker wordt in eerste instantie gemaakt als een singleplayergame. Daar ging de Kickstarter ook over. Ontwikkelaar Owlcat Games concentreert zich dus eerst daarop en om de game goed uit te brengen. Zodra dat gelukt is, willen ze pas nadenken over het implementeren van een multiplayer-modus.

Pathfinder: Kingmaker komt in 2018 uit op pc (Windows).

Pathfinder: Kingmaker - Poster