ELEX

Eén van de games waar ik het meest naar uitkeek op Gamescom was ELEX. Het affiche klinkt namelijk gewoon goed: post-apocalyptisch ‘science fantasy’ RPG in een naadloos aaneengesloten open wereld vol keuzes met consequenties. (Ik ga al bijna een preorder plaatsen.) ELEX wordt gemaakt door Piranha Bytes, de studio achter bekende gameseries als Gothic en Risen.

Achtergrond
Op de planeet Magalan wonen miljarden mensen en staat de techniek op een hoog niveau. Dan slaat een meteoor in en alles veranderd. Met de meteoor kwam er Elex op Magalan: een geheimzinnige stof die energie kan afgeven aan machines, levende wezens kan muteren en je magische vermogens kan geven. Je hebt al meteen door dat er keuzes gemaakt moeten worden. Zodra je met de game begint kies je bij welke van de vier groeperingen je wil horen. Iedere groep heeft een ander kijk op Elex, dus kies verstandig.

ELEX - Mutant

Ideologieën
Iedere factie heeft zijn eigen kijk. De Berserkers maken van Elex mana en gebruiken dit om de troosteloze vlaktes om te toveren in weelderige bosrijke omgevingen. Ze hebben een hekel aan technologie. De Albs wonen in de bergen en eten de Elex op. Dat maakt hun sterker, intelligenter en gevoelloos. Zij willen Magalan veroveren en alle zwakkeren moeten wijken. De Outlaws wonen in de woestijn en respecteren geen enkele wet. Iedereen staat voor zichzelf. Ten slotte hebben we de Clerics. Zij hebben een verborgen woonplaats op de plek waar de meteoor is ingeslagen. Ze volgen de god Calaan, vinden de Albs ketters omdat ze Elex eten en gebruiken Elex voor hun machines. Plasmageweren, mechs en religie zijn hun dagelijks vertier.

ELEX - Factie-strijd

Verhaal
Jij bent opgevoed als een Alb, maar je bent ver weg van huis gecrasht en gestrand. Je hebt al een tijd geen Elex meer gegeten en ervaart dus emoties voor het eerst. Nu moet je dus kiezen wat je met je leven gaat doen, bij welke factie je je aansluit en wie je vrienden of je vijanden worden. Natuurlijk hangt het lot van Magalan af van de keuzes die jij maakt, het is nu eenmaal een RPG. Er zijn geen klassen, zoals magiër of tank. Je moet een leraar vinden en die overtuigen om je te trainen in bepaalde vaardigheden. Hoe je interacteert met anderen bepaalt hoe je wordt gezien in de wereld, hoe je reputatie is en hoe de verschillende missies die je worden aangeboden eruit zien.

ELEX - Mechs

Gameplay
Je bent vanaf het begin van de game vrij om te doen wat je wil en heen te gaan waar je wil. De monsters om je heen schalen niet mee met je level, dus wees voorzichtig. Je mag de wapens gebruiken die jij zelf leuk vindt. Zwaard, vlammenwerper, magie, plasmageweer en alles ertussenin is toegankelijk. De dieren die je tegenkomt kunnen je te allen tijde doodmaken. Ook al heb je een hoog level en draag je prachtig pantser, dan nog kun je sterven als je te nonchalant een gevecht ingaat. Wanneer je in het menu aan het kijken bent, dan staat de tijd in de wereld niet stil. Je kan dan dus ongemerkt aangevallen worden. Aan de randen van het menu zie je met elke klap een beetje rood verschijnen en je hoort je held(in) kermen van pijn, dus er zijn wel hints. Er zijn ook NPC’s die kameraden van je kunnen worden en met je mee kunnen lopen en vechten. Er is ook gedacht aan een eventuele romance, maar je kan slechts één partner kiezen en niet als een hippie de hele groep afwerken. Om een idee van de sfeer te krijgen is hier een korte strip te lezen. De sexy meid in deze strip genaamd Nasty kan een kameraad worden en je kunt er ook een relatie mee krijgen.

ELEX - Jetpack

Hands on
We krijgen een demonstratie van de ontwikkelaars hoe de wereld in elkaar zit. Je kan dieren doden, villen en de huid gebruiken om te craften. Er is een snelreisoptie voor die lastige zijmissies. Alle dialogen zijn ingesproken door stemacteurs. Er zijn prachtige steden gebouwd en overtuigende wildernissen. Dat is leuk en aardig, maar ik wil het liefste de wereld zelf ervaren. Ik krijg een controller in mijn handen en de hoofdpersoon is met een jetpack aan het zweven in de lucht. Ja, erg tof, handig en nuttig. Meteen duik ik een rivier in om te kijken hoe de game reageert. Geen probleem. Ik kan gewoon zwemmen onder water en zodra ik het water uitkom stijg ik weer op met mijn jetpack. Heel tof gedaan. Ergens ook logisch, want een verbrandingsmotoreel heeft last van water en Elex niet, maar altijd even checken of het inderdaad ook zo werkt.

ELEX - Alps in actie

Spannend
ELEX doet alles wat ik wil en heeft alles wat ik wil in een RPG. Nu is er altijd het gevaar dat een game dan tegenvalt omdat je verwachtingen te hoog gespannen zijn. Wat ik ervan gezien heb is een goede game in een boeiende wereld met een interessant uitgangspunt. Mijn grootste angsten zijn dat de wereld niet ‘levend’ genoeg aanvoelt of dat de steden doods overkomen of dat de missies tegenvallen. Als alles op het niveau zit wat ik heb kunnen zien, dan wordt dit een klapper van een indie-RPG. We gaan het meemaken. Vanaf 17 oktober is ELEX verkrijgbaar op pc (Windows), PlayStation 4 en Xbox One.

ELEX - Groen