Battlefield 1: Incursions

Dice, de makers van Battlefield 1, willen dat hun game wat spannender wordt voor iedereen, ook om naar te kijken. Nu zijn de graphics natuurlijk al prachtig, maar ze hebben het over online matches. Het nadeel van grote matches met 64 spelers op een kaart heeft namelijk voor de kijker een probleem: als je niet mee doet heb je moeite om te volgen wat er allemaal gebeurt en wat de gevolgen zijn. Als speler geldt dat net zo, hoe groter de groep, hoe minder belangrijk je jezelf voelt. Daarom is er een nieuwe modus bedacht: Incursions. En dat gooit een online Battlfield 1 game in een compleet ander daglicht.

In de multiplayermodus Incursions speel je met twee teams van vijf spelers tegen elkaar. De vernieuwde matchmaker zal tien spelers zoeken die aan elkaar gewaagd zijn en ze verdelen over twee teams. Elke speler krijgt een specialistische kit. Zo'n kit is een subset van een normale Battlefield 1-klasse, maar dan met een beperkt arsenaal aan wapens en gadgets. Tijdens de match zul je in rangorde stijgen op basis van tijd en prestaties. Daarmee krijg je toegang tot betere wapens en vaardigheden.

Teamwork is belangrijk in Incursions, dus er is ook een optimale verdeling in je groep. Deze bestaat uit een teamleider, drie soldaten en een persoon die voertuigen mag besturen. De kits die in de gespeelde demo beschikbaar waren zijn: de trench sergeant is de dokter van het team. Hij kan teamleden wat gezonder maken, maar ook de gevallenen van je team weer op doen staan. De control leader is een teamleider. Hij heeft veel rookgranaten en is dodelijk van veraf. Mocht je als andere kit doodgeschoten zijn, dan is hij ook een respawnpunt. De assault zapper is gespecialiseerd in het vernietigen van voertuigen. Voor hem moet je dus oppassen, want voertuigen maken in deze modus het verschil tussen winst of verlies. De battle mechanic is dan weer de bestuurder van voertuigen. Door slim te spelen kan hij het verschil maken. Als laatste is er de mortar support. Deze gooit explosieven van veraf op vijanden. Voor zijn eigen team heeft hij munitie. Dice heeft nog drie andere kits die niet te spelen waren: de raid leader, de shock assault en de proximity recon.

Battlefield 1: Incursions (Foto: Electronic Arts)

Zoals eerder gemeld zijn de voertuigen erg belangrijk, ze maken het verschil als je er goed gebruik van maakt. Elk type voertuig heeft zijn sterke en zwakke punten. Zo is een armored tank natuurlijk sterk en kan het ding wel wat hebben, maar het is ook traag en met een goede tactiek is deze toch vrij rap neer te krijgen. Een light tank is dan weer flink sneller en met zijn geweren aan boord schiet het infanterie zo neer. Maar deze buggy met ijzeren platen kan niet veel hebben en als je er een ander voertuig tegenover zet is het zo gedaan met het voertuig. De bestuurders krijgen minder snel ervaringspunten, maar als ze een rang omhoog gaan wordt hun voertuig ook beter. Meer dan een mooi detail: als een voertuig vernietigd is, blijft het op het slagveld. Deze kun je dan gebruiken om dekking te zoeken. Het levert weer net meer dynamiek op in de map, waarin al vrij veel kapot kan om je een voordeel te geven.

De Incursions-map die te spelen was op gamescom was een verkleinde versie van Giant Shadow. Er is flink aan gesleuteld om deze map klaar te maken voor 5-tegen5 gevechten. De regels van de nieuwe modus zijn als volgt. Een complete match bestaat uit twee rondes. Het lijkt wat op de al bestaande modus Conquest. Er is alleen een nieuw scoresysteem om teamwork aan te moedigen. Er zijn drie vlaggen. Vlag A en vlag C zijn bij de startpunten van beide teams, maar zijn nog niet te veroveren. Het gaat eerst alleen om vlag B die in het midden van de map staat. Als een team vlag B heeft veroverd dan worden de andere twee vlaggen vogelvrij en gaat de strijd verder.

Battlefield 1: Incursions (Foto: Electronic Arts)

Een ronde bestaat uit tien sets. Een set win je door 15 tickets te verdienen. Tickets krijg je door een meerderheid van de vlaggen te hebben, door een vlag te veroveren, een vijand te doden, een voertuig te vernietigen of als je drie tickets tegelijk wil verdienen: het hele team van de tegenstander dood te hebben. Dus als team wil je niet met vijf solisten spelen, want dan is het zo gebeurd. Wanneer een team 15 tickets heeft, wint deze een set. De teller van tickets gaat weer op nul en het begint van voor af aan. Wie er tien sets wint, wint de ronde.

Teamplay wordt door het ticketsysteem wel aangespoord. Zeker als je als team niet bij elkaar blijft wint het andere team dat wel samenspeelt snel 3 tickets. Je dokter is belangrijk, want hij kan iemand reviven, waardoor het team geen ticket krijgt voor het doden van jouw teamlid. Als een voertuig gerepareerd moet worden dan moet de bestuurder uitstappen. Dat doet hij op een veilige plek, dus als team moet je zorgen dat hij zijn voertuig kan oplappen zonder neergeschoten te worden. De rest van de tactieken zijn vrij standaard voor Battlefield: ga op daken als je even kan, want dan heb je overzicht en kun je anderen verrassen. Gebruik explosies om muren en dergelijke kapot te maken zodat je nieuwe paden creert of het kamp van het andere team minder bescherming heeft. En gebruik dat kapotte voertuig als dekking, dan is het nog ergens goed voor.

De Incursions-modus in Battlefield 1 is even wennen. Normaal ben je maar een klein radartje in het grote geheel van 64 man, en eerlijk gezegd voel je jezelf niet echt in een team horen, vaak zijn er maar kleinere subteams in een team die samen spelen. In Incursions is je deelname een stuk belangrijker geworden. Loop je maar wat aan te kloten dan merkt en ziet iedereen dat meteen. De nieuwe modus is dan ook veel meer gericht op de serieuzere speler die het verschil wil maken. Voor de kijker van zo'n match is het veel duidelijker wat er gebeurt en hoe het met een team gaat. Zo wordt een match ook veel leuker om te volgen, want om op een slagveld de gevechten van 64 man bekijken en de gevolgen van bepaalde gebeurtenissen in een match begrijpen is gewoon niet te doen. Dice heeft hier duidelijk over nagedacht, nu is het afwachten of de verschillende maps en kits genoeg variatie opleveren.