Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

De eerste Ni no Kuni zal altijd een plekje hebben bij me. Het was mijn eerste Tokyo Game Show die ik bezocht als publiek zijnde, waar mijn vrouw en ik netjes in de rij stonden om binnen te kunnen komen. Waar we eruit geplukt werden door een overijverige Japanner die dacht dat we journalisten waren, want ja blanken op de TGS moeten wel media zijn. Dus gratis naar binnen, via een niet drukke roltrap en ook nog een goodiebag. Wat een feest.

Het was ook de Tokyo Game Show waar er bij een stand een schitterend boek in een vitrine te bekijken was. Ni no Kuni was net aangekondigd als een JRPG die in samenwerking met het wereldberoemde Studio Ghibli gemaakt is. Het boek zou hints bevatten tijdens de gameplay, dus je moest het scherm en soms het boek gebruiken om verder te komen. Sindsdien hoopte ik op een Westerse release. Die jaren later daadwerkelijk gebeurde met Ni no Kuni: Wrath of the White Witch. De rol van het boek werd wat afgezwakt, maar toch heb ik de Limited Edition met daarin dat boek gekocht. Ik was het mezelf verplicht.

En nu is het bijna tijd voor Ni no Kuni II: Revenant Kingdom. Dit keer heeft Studio Ghibli niet meer meegeholpen. Toch zijn er enkele oudgedienden van het eerste deel van de partij. Yoshiyuki Momose, eerder de ontwerper van personages bij Studio Ghibli voor bijvoorbeeld de Oscar-winnaar animatiefilm Spirited Away, werkt weer mee. Ook muziekcomponist Joe Hisaishi, die zo ongeveer elke film van Studio Ghibli heeft voorzien van muziek, is er weer bij. Het verhaal wordt geschreven door Akihiro Hino, de baas van de ontwikkelstudio Level-5 zelf.

Ni no Kuni: Revenant Kingdom - Asianlike city (Foto: Bandai Namco)

Het verhaal gaat om twee stammen die in de stad Ding Dong Dell leven. De stam van de muizen doet een staatsgreep en neemt het koninkrijk over van de katten. Jij speelt de katachtige Evan Pettiwhisker Tildrum, een wel erg jonge koning in spe. Je bent uit het paleis gezet en je wil je koninkrijk weer claimen. Je krijgt hulp van onder andere Roland, een koning van een andere dimensie en Tani, de dochter van de kapitein van de luchtpiraten. Je zult andere leiders van andere koninkrijken moeten overtuigen dat jij koning bent door allerlei beproevingen.

Tijdens Gamescom werd er vooral ingegaan op het koninkrijk Thalassea, een land met vooral veel water. Het wordt geregeerd door de koningin Nerea. Ze is nogal een wantrouwig persoon en heeft een bizare toren met daarin een oog gebouwd, zodat ze iedereen in haar land in de gaten kan houden. Ze is erg streng voor haar inwoners door allerlei wetten te hebben ingericht om zoveel mogelijk controle te houden. Alleen zijzelf en haar assistent, Leander, weten waarom ze zo wantrouwig is. Een van de beproevingen die je zult moeten doen is het bevechten van Brineskimmer. Op de bodem van de zee ligt een schat voor de koning, maar deze wordt bewaakt door het wezen. Niet geheel verrassend zijn water- en ijsaanvallen zijn specialiteit.

Ni no Kuni: Revenant Kingdom - Thalassea artwork (Foto: Bandai Namco)

Maar er was meer nieuws te horen en te spelen over Ni no Kuni II: Revenant Kingdom, dit keer in de gameplay-afdeling. Bandai Namco kondigt een Kingdom-modus aan. Je mag je eigen koninkrijk weer gaan opbouwen. Het heeft al een naam, Estavania, maar jij als koning moet er zorg voor dragen dat het groeit. Door gebied in te nemen en nieuwe gebouwen te laten bouwen zal het land groeien. Denk aan smeden om wapens en armor te maken, magie-faciliteiten om nieuwe spreuken te onderzoeken en winkels om items te kopen. Deze kun je gebruiken in de verhaalmodus, dus mocht je vastzitten door gebrek aan items of spreuken, dan is het zaak Estavania verder uit te bouwen. Inwoners krijg je door hun vertrouwen te winnen. En natuurlijk moet je op talentenjacht om bijvoorbeeld een goede smid te vinden. Door allerlei zijmissies te doen win je dat vertrouwen en krijg je ervaringspunten, items en inwoners.

Een van die zijmissies was te spelen, een skirmisch. Een boze commandant daagt me uit en ik moet hem verslaan om het vertrouwen van mijn inwoners te winnen dat ik een koning ben die niet met zich laat sollen. Ik krijg twee kleuren eenheden mee, rode zwardvechters en gele boogschutters. Op het veld zijn er allerlei vijandige eenheden van ook een bepaald type en kleur. Nu is het zo dat een kleur eenheden sterk zijn tegen een ander type eenheid, en natuurlijk een zwakte hebben tegen weer een andere kleur. Jij als speler kunt bepalen welke van de eenheden waar staat door ze om je heen te roteren.

Dus als je blauwe speervechters tegenkomt zorg je ervoor dat je rode zwaardvechters achterin staan, want anders zijn ze zo afgeslacht. Je boogschutters zijn beter opgewassen tegen ze, dus ze maken er al korte metten mee voordat ze in de buurt zijn. Groene eenheden met een hamer zijn helemaal sterk tegen speervechters, maar die had ik op dat moment nog niet. Rode zwaardvechters mogen dan weer tegen de groene hamergasten, want daar hebben zij een voordeel over. Kortom, je blijft roteren om de juiste eenheden op de juiste positie te krijgen en zo de gevechten die je onderweg tegenkomt met zo min mogelijk slachtoffers in jouw team te winnen. Elke commandant die je tegenkomt in de skirmishes heeft weer zijn eigen taktieken die je te slim af moet zijn.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom lijkt minder grinden te worden dan het vorige deel. Van wat ik gezien heb is de gameplay compleet anders, er zijn dit keer geen tig wezentjes te verzamelen die je kunt levelen a la Pokemon. Zeker de Kingdom-modus laat zien dat je op andere manieren aan je items kunt komen dan heel vaak en heel lang vijanden te verslaan in de hoop dat ene wapen te krijgen. Ni no Kuni II: Revenant Kingdom komt 19 januari uit op PlayStation 4 en pc.