Crossing Souls

Op gamescom zijn er natuurlijk ook heel veel indies te vinden. Nu kwam ik nog een oude bekende tegen van een E3-beurs in 2015. Crossing Souls hadden we toen al gezien, het spel zou eerst begin 2016 uitkomen. Maar het is nog steeds niet uit. Tijd om te kijken of we het dit jaar nog mogen verwachten.

Crossing Souls is geinspireerd op de jaren tachtig. Denk aan de films The Goonies, Gremlins en Back to the Future, waarin de nice-guys de helden zijn. Dit spel heeft dus ook een zooitje nerds als heldenteam. Het speelt zich af in de zomer van 1986. In Californie is een vriendengroep vakantie aan het vieren. Kevin, jouw jongere broertje vindt een lijk bij het meer. Niet goed, dus hij haalt de rest van de groep erbij. Eenmaal bij het lijk zien ze een raar voorwerp in de vorm van een pyramide. Het blijkt een oud artefact te zijn waarmee je de geesten in je omgeving ziet. Deze geesten wachten op hun oordeel en moeten nog op de aarde blijven. Nu zou het een saai spel worden als er geen slechterik is die het voorwerp wil hebben om op de een of andere manier de macht over onze levende wereld te grijpen. En laat diegene ook nog een Amerikaanse generaal zijn die alles op alles zet om het voorwerp in zijn handen te krijgen.

Crossing Souls (Foto: Devolver Digital)

Ondanks dat het voornamelijk actie is, heeft Crossing Souls overduidelijk RPG-elementen. Zo ben je een team van vijf personen, hebben ze allemaal unieke vaardigheden, hebben allemaal verschillende rollen en je kunt als speelbaar personage wisselen wanneer je wil. Een voorstelrondje: Matt is de spring-in-het-veld die erg ver springt. Handig voor bepaalde puzzels bijvoorbeeld. Dan is er Big Joe, de dikke van het stel. Die gebruikt zijn gewicht om voorwerpen te verplaatsen. In een gevecht heeft hij meer levenspunten en is hij sterker. Enige nadeel: hij is wel erg traag. Charlie is de meid van de bende. Ze heeft goed gekeken naar Indiana Jones en gebruikt daarom ook een zweep. Daarmee vecht ze op afstand en kan ze meerdere doelen tegelijk raken. Ook is ze snel en heeft ze als enige een dash waarmee ze aanvallen makkelijker mijdt. Kevin is de kleine broer van de hoofdpersonage. Hij kan niet vechten, maar zal later in het spel het team kunnen ondersteunen op andere manieren. Chris is het hoofdpersonage. Hij is de allrounder en gebruikt een honkbalknuppel om vijanden te verslaan.

Crossing Souls (Foto: Devolver Digital)

Net zoals games als Zelda, A Link to the Past zijn er twee werelden waarin je speelt. Het is zelfs zo dat als één van je teamleden dood gaat deze ook in de geestenwereld blijft. Maar je kunt wel blijven wisselen zodat je dat personage nog steeds kan spelen, alleen al om in de geestenwereld te praten met overledenen en hun nostalgische herinneringen aan de jaren tachtig. Voor bepaalde puzzels is het zelfs nodig om in die wereld te zijn om langs obstakels te geraken. haast niet meer weg te denken zijn de collectables in spellen. Alleen al de NPC's zijn soms zo verstopt in een van de twee werelden dat ze bijgehouden worden in een boekje om te checken of je ze allemaal wel hebt gevonden.

Crossing Souls biedt puzzels, verzamelobjecten, geheime plekken met schatkisten en natuurlijk een boel vijanden, van soldaten, naar niet zo aardige spoken. Wees niet bang: grinden zoals in enkele RPG's is er niet bij. Om de verhaallijn uit te spelen ben je vier tot vijf uur bezig. Wil je alles compleet hebben in je inventaris en verzamelgidsen, dan mag je daar een extra drie uur voor rekenen. Dat laatste is wel aan te raden, want er zijn zoveel referenties naar de vroegere jaren. In het kleine stukje dat ik speelde zag je al verwijzigingen naar He-Man, Star Wars, Teenage Mutant Ninja Turtles en natuurlijk de al genoemde games en films hierboven. Mischien heb ik er zelfs wel wat gemist. De wereld is niet alleen maar isometrisch, maar soms zijn er ook arcade-achtige stukjes geinspireerd op de oudere videogames.

Crossing Souls is een korte actiel met RPG-elementen, maar het klinkt mij als muziek in de oren. Die muziek van de game is overigens ook erg eighties, met bijvoorbeeld synthesizer-geluid. Ik zal misschien wel oud zijn, maar het zoeken naar al die referenties terwijl je een kleurrijke pixelgame speelt lijkt mij erg leuk. Even weer terug naar vroeger, toen alles nog beter was. Crossing Souls belooft nu echt dit jaar nog uit te komen voor Windows, Linux, MacOS en PlayStation 4.