The Swords of Ditto

Er zijn maar weinig games die vertedering kunnen oproepen met tegelijkertijd een inspirerende vechtlust. Actie-RPG The Swords of Ditto doet dit met gemak. In een kleurrijke wereld met cartoony figuren heb je een compleet arsenaal aan over-the-top wapentuig op zak om iets aan de overbevolking te doen.

Vergis je niet: The Swords of Ditto is een zeer uitgebreide game. Dat maakt het nog verwonderlijker dat alles gemaakt is met Gamemaker software. Ontwikkelaar onebitbeyond ziet zichzelf als experts van deze software en ze hebben een goede relatie met de mensen er achter. Als er bepaalde zaken niet mogelijk waren in Gamemaker, dan werd het programma speciaal voor hen een beetje aangepast. Leuk, zo’n service.

The Swords of Ditto - Standbeeld

Voor deze presentatie was weer eens weinig tijd ingeruimd. Dit werd zeer bijdehand opgelost door mij de game meteen samen met de ontwikkelaar Jonathan Biddle te laten spelen. The Swords of Ditto is volledig in co-op te spelen en dat maakt het vooral ideaal om op de bank van te genieten. Ik moest echt sprinten om Biddle bij te houden, want hij had behoorlijk wat haast mij zoveel mogelijk te laten zien.

The Swords of Ditto - Binnenshuis

Het verhaal
The Swords of Ditto begint ermee dat jouw heldenkrachten worden gewekt op hetzelfde moment dat slechterik Mormo in de wereld verschijnt. Natuurlijk moet deze verslagen worden en als je heel zeker van je zaak bent, dan kun je Mormo meteen aanvallen. Ben je wat verstandiger, dan trek je eerst de wereld door om sterker te worden, beter pantser en meer wapens te verzamelen. Als je doodgaat dan is het spel voor dat personage echt voorbij. De tijd gaat 100 jaar verder en de wereld is veranderd door Mormo en het resultaat van jouw keuzes. De mensen die je tegenkomt in de wereld spreken dan nog steeds van ‘die moedige daden van die ene koene held uit het verleden’ (of van ‘die lafhartige streken van die oelewapper’, dat kan ook). Je wordt in je missie begeleid door een mestkever genaamd Puku, een hele originele keuze. Puku en Mormo hebben duidelijk weinig liefde voor elkaar.

The Swords of Ditto - Slachting

De hub
Op het dorp na, wat fungeert als je uitvalsbasis met winkels en ambachtsmensen, worden de wereld en de dungeons willekeurig gegenereerd. Terwijl je rondtrekt door de mooie wereld word je aangevallen door de plaatselijke fauna en bandieten. Deze laten allemaal spullen vallen, zoals je mag verwachten. Ook het maaien van gras en het omhakken van bomen geeft je zaken als geld, edelstenen, donuts, hamburgers en koffie. Nee, de game neemt zichzelf niet zo serieus. Al het eten geeft je gezondheid en soms ook extra buffs. Er zijn ook stickers te verzamelen, die jou of je uitrusting buffs geven. Bijvoorbeeld vergif op je wapen of juist weerstand tegen vergif op je pantser. Bij de juiste winkels kan je overtollige prullaria verkopen, nieuwe zaken kopen en stickers inleveren. Er is ook een snelreis-systeem, wat erg wenselijk is voor dit soort games met heel veel loot. Voor degenen die goed kijken en doorvragen zijn er ook geheime zijmissies en NPC’s met bijzondere informatie.

The Swords of Ditto - Donker

Wapens
De verschillende moordmiddelen zijn op z’n zachtst gezegd bijzonder. Ze worden dan ook ‘speelgoed’ genoemd en de achtergrond hiervan wordt in de lore uitgelegd. Er is een grote voet uit de hemel die je vijanden platstampt, een golfclub, een grammofoonplaat, maar ook een meer traditioneel zwaard en pijl & boog kom je tegen. Je kan alle aanvallen onder de knop zetten die jij wilt. Er zijn meer dan genoeg dingen om uit te kiezen, maar er kunnen maar drie aanvallen onder een sneltoets. Je kan wel wanneer je wilt een andere aanval instellen.

The Swords of Ditto - Dungeon

Dungeons
Alle dungeons in de game zijn optioneel, maar zoals gezegd kun je vanaf het begin de eindbaas aanvallen. Het hele spel is in dat opzicht optioneel. Iedere dungeon heeft één of meerdere puzzels die je moet oplossen om verder te kunnen komen. De puzzels zelf worden ook door de game opnieuw verzonnen, dus genoeg afwisseling. De aanwezige monsters en magiërs werken uiteraard niet mee, want zij zien jou als een inbreker die hun huis aan het slopen is. We zijn twee dungeons binnengegaan en ik kan zeggen dat het goed te doen is om alle puzzels in je eentje op te lossen, maar met twee is het echt makkelijker. Veel puzzels hebben een grote schakelaar om de omgeving een rode of een blauwe inrichting te geven. Dat betekent dat er opeens muren zijn of obstakels die er eerst niet waren. Door een kristal op een standaard te zetten kun je belangrijke deuren openen en krijg je een kist met iets tofs. Ook kan je elkaar weer tot leven wekken als iemand zo stom is om te overlijden. En je kan elkaar optillen, dragen en weggooien wat gewoon leuk is, maar ook een manier om een afstand of een hoogte te overbruggen. Als je alleen speelt dan kun je natuurlijk veel schakelaars van een afstand activeren met je pijl en boog. The Swords of Ditto ziet er leuk en kinderlijk uit, maar is op standje Normaal al niet makkelijk meer te noemen. Lekker uitgedaagd worden dus.

The Swords of Ditto - De wereld in

Het is niet een game die je uitspeelt en dan basta. The Swords of Ditto kun je keer op keer weer spelen. Er wordt zoveel in de wereld steeds weer opnieuw gegenereerd, dat het telkens een andere ervaring is. Je kan in twee uur door de wereld racen, aansterken en Mormo verslaan, maar elke keer dat je de wereld in trekt is deze weer anders. The Swords of Ditto komt begin 2018 uit voor pc (Windows) en PlayStation 4.