Call of Duty: WWII

Bam, heel de gamewereld had het maar over één game dit weekend en dat was Call of Duty: WWII. Iedereen en zijn moeder leek wel hysterisch over die game en de meest gekke trucs werden uit de kast gehaald om toch maar in die private beta te komen. Codes werden massaal via twitter gedeeld, Hong Kong telt ineens drie keer meer inwoners omdat iedereen een account daar aanmaakte om aan de bèta te komen, het was een gekkenhuis. 

 

Iedereen leek er wel een mening over te hebben, zelf het suffe AT5 nieuws moest en zou een diepte interview doen met gamers die de game speelden. Op gamescom stonden mensen meer dan twee uur in de rij om één ronde mee te doen. En ze kwamen lyrisch naar buiten! Als ze al niet door de bewaking naar buiten werden gegooid. Bij mij op de bank zat er ook zo één. Die moest en zou de levelcap van 20, die later werd verhoogd naar 25, halen voordat het weekend afgelopen was. 

 

Activision heeft dit heel slim aangepakt. Verleden jaar werd Call of Duty 4 gelanceerd, en iedereen viel over hen heen. En ja, er zijn boekdelen geschreven over het feit dat hij niet los te koop was, dat hij duur was, dat er nog bugs in zaten. Maar het was voor hun ook gewoon een meetmoment of de gameplay nog stand hield anno 2017. Want CoD: WWII mag dan wel een geheel nieuwe game zijn, de bèta speelt gewoon alsof je een oude Call of Duty spel aan het spelen bent. 

 

Alles schreeuwt Tweede Wereldoorlog. Het zou natuurlijk gek zijn als dit niet zo was, maar neem bijvoorbeeld de killstreaks. Een vlammenwerper die wordt gedropt of vechtpiloot tijdelijk boven het slachtveld heen komt. Maar de leukste zijn de Flak Guns die ervoor zorgen dat de vijand geen killstreaks meer kan maken. Het zijn die dingen zo simpel lijken, maar wel goed uitgedacht zijn. Een ander goed punt is, is dat je echt heel, heel goed je best moet doen om killstreaks te krijgen. Waar je vroeger meer naar boven keek omdat er zoveel uit de lucht kwam, viel het tijdens de demo hartstikke mee.

 

De snelheid zit er dit keer weer flink in. Misschien zelf wel iets te snel, of ik word te oud voor deze snelheden. Dit spel met behoorlijke kleine maps haalt bijna de snelheid van het aloude Quake 3. Vooral in de kleine loopgraven ben je met een shotgun heer en meester. Je hoeft gewoon niet meer te richten op iemand, gewoon recht vooruit rennen en schieten maar. Dan kun je alsnog lekker moeilijk doen om heen en weer te springen, wat zeker hielp in de vorige delen, maar nu helpt dat niet meer. Hopelijk gaan ze de shotgun nog wat tweaken, want nu is hij iets te overpowered.

 

Iets wat niet overpowered is, is de engine waar het op draait. Als je ziet wat de competitie nu uit de huidige consoles haalt, dan haalt CoD: WII toch echt geen podiumplaats. De framerate staat dan wel zo strak als een gabber in zijn trainingspak en graphics zouden niet zoveel uit moeten maken, maar hiermee komt Activision volgend jaar echt niet meer mee weg. Hopelijk ziet de singleplayer er beter uit dan de multiplayer.

 

De nieuwe War-modus verdient speciale aandacht. Hierbij heb je een missie die je in een bepaald tijdsbestek moet volbrengen zoals escorteer een tank van A naar B, bouw een brug, verdedig een bepaalde plek. Ja, andere games waren er eerder mee, maar is het een slecht iets dat ze het overnemen? Het zorgt gewoon voor de broodnodige variatie die de serie nodig heeft. Want alleen om Kill Confirmed en Domination kan ik ondertussen niet meer leven.

 

Misschien heb je het ondertussen gemerkt, maar ik ben dolenthousiast geworden van deze beta. Na bijna 10 jaar gaat de serie weer terug naar de tijd waar hij groot is geworden. Volgend weekend kunnen ook de PlayStation 4- en Xbox-gamers aan de slag met de bèta en ik denk dat vele met mij behoorlijk enthousiast erover gaan worden. De game klopt nu gewoon. Hij moet nu nog even gebalanceerd te worden, hier en daar een likje verf en dan maakt hij kans voor een GOTY titel.

 

Call of Duty: WWII isvanaf 3 november te spelen op de Xbox One, PlayStation 4 en pc.