Naruto To Boruto: Shinobi Striker

De verhaallijn van Naruto is op. Als uitgever van een succesvolle Ninja Storm-serie heb je dan een probleem. Er is ondertussen wel een Boruto-serie over de zoon van Naruto, maar dat levert nog veel te weinig content op. Toch is er een game in aantocht waar we eens niet de complete saga weer eens te spelen krijgen.

In Naruto to Boruto: Shinobi Striker is het multiplayer geblazen. De hoofdmoot van de game is een 4vs4-modus. Hierin gaan twee teams bestaande uit vier spelers los in een arena. Denk overwatch, maar dan in een Naruto-universum. Naast die modus is er ook een 4vsboss-modus. Dit moet je zien als de modus waarin je nieuwe personages leert, nieuwe strategieen probeert en traint met je team.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker - Tornado (Foto: Bandai Namco)

Er zijn ondertussen meer dan tien speelbare personages aangekondigd. Om heel precies te zijn: Boruto, Shikamaru, Choji, Naruto Uzumaki, Kakashi Hatake, Pain, Sasuke Uchiha, Itachi Uchiha, Konan, Kisame Hoshigaki en Sakura Haruno. Elk van die personages valt onder een van de vier types, offensive, defensive, long range of healer. Zo heeft elk type weer unieke vaardigheden om te helpen in de arena.

Een tiende personage werd op gamescom aangekondigd: je eigen avatar. Omdat het zelf maken van een personage in Xenoverse zo populair was, hebben ze het ook in Naruto To Boruto: Shinobi Striker gestopt. Je mag zelf kiezen hoe deze eruit ziet door allerlei aanpassingsmogelijkheden aan vorm, gezicht, kapsel, enzovoort. Een uniek element is dat je avatar alle vier de types is. Voor elk type kun je kiezen welke vaardigheden je wil hebben. Skills verdien je naarmate je meer speelt en levelt. Als je in een gevecht neer bent gehaald, kun je type wisselen of je vaardigheden aanpassen.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker - Create Avatar (Foto: Bandai Namco)

In 4vs4-modus zijn er verschillende type wedstrijden. In 'Barrier' wordt het ene team als offensief en het ander als defensief aangewezen. Door als offensief team pedalen te claimen bevrijd je de baas van de arena die je daarna moet verslaan. Het defensieve team moet dit voorkomen. In 'Flag' is het allemaal wat minder verrassend: elk team moet proberen de vlag te jatten van het andere team. Als je die een aantal keer naar je eigen gebied hebt gebracht dan is het einde verhaal. Deze laatste modus mocht ik proberen na de presentatie, maar ik stond als enige bij de consoles. De rest van de media in de kamer waren er al klaar mee en zullen vast schrijven alsof ze een hands-on hebben gedaan, maar ik wilde het daadwerkelijk proberen.

Het lot hielp me een handje, want het was het laatste uur en de medewerkers zelf hadden niet veel meer te begeleiden bij de consoles van alle te spelen games. Mooi, dan gaan we Shinobi Striker spelen. Na een paar potjes is het me duidelijk: omdat je over de muren kan rennen, erg ver kan springen en de arena's eigenlijk wel moet leren kennen om shortcuts te weten is het in het begin vooral erg pittig. Pas in het derde potje deed ik mee zonder het gevoel te hebben een blok aan het been te zijn. Het heeft geen erg hoge leercurve, maar je moet er zeker tijd in gaan stoppen om echt goed te worden.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker - map (Foto: Bandai Namco)

Door veel te spelen krijg je nieuwe skills, items, aanpassingsmogelijkheden, kostuums of accessoires. Volgens Bandai Namco zijn vooral de te leren vaardigheden belangrijk, want je speelt steeds een van de maar beperkt aantal arena's. Met nieuwe skills kun je het jezelf nog anders maken door een compleet nieuwe strategie die mogelijk wordt door een nieuwe skill. Ik vraag me zelf af of dat leuk blijft. Uiteindelijk ben je 'uitgeleerd' en heb je je eigen favoriete strategie. Overwatch laat zien dat het heftig verslavend kan zijn. Maar eerder probeerde 2K Games het met Evolve dat een stille dood gestorven is. Al had dat natuurlijk veel te maken met alle betaalde DLC die ervoor verscheen waardoor de community uit elkaar dreef.

Naruto To Boruto: Shinobi Striker krijgt Engelse en Japanse stemmen, met ondertiteling indien gewenst. Het spel komt uit op PlayStation 4, Xbox One en pc via Steam. Een releasedate is onbekend, ze willen de tijd nemen om feedback verzamelen door beta's. Eerst komt er een closed beta voor geinteresseerden, later wil men een open beta om ook de niet diehard fans te horen en natuurlijk om te zien hoe de netcode zich houdt. Verstandig, want dit spel moet het hebben van een actieve community. Is die er niet of vertrekken er veel mensen al na een korte tijd, dan is het gedaan. Het risico is dus hoog met zo'n game, maar de ontwikkelaars nemen dus de tijd om er echt wat van te maken.