Gravel

Onze Italiaanse vrienden van Milestone kondigden afgelopen maart aan dat zij weer een nieuwe game gaan uitbrengen onder de naam Gravel. En nee, het is geen tennisgame. Developer Milestone heeft natuurlijk jarenlange ervaring met het maken van simulatie racegames. Nu gaan ze het over een andere boeg gooien, ze gaan ons verblijden met een heuse arcade racegame, iets wat ze al twintig jaar niet gedaan hebben.

De voorgaande (auto)racegames van developer Milestone waren echte simulatiegames. Het afstellen van je auto, de track tot de puntjes uit je hoofd leren, in Gravel is dat allemaal niet meer nodig. Je kiest een soort track out (van Crosscrounty tot aan Stadium Races), een auto die daar bij past en gaan met die banaan. Met meer dan 70 bolides kun je op 18 plekken ter wereld de klinkers uit de straat scheuren. Van Alaska tot Australië, het kan overal.

De auto’s zijn verdeeld over negen categorieën, variërend van buggy's tot trucks. Milestone heeft ook dit keer weer ervoor gezorgd dat je kunt kiezen uit verschillende auto’s van Mini, Lancia, Ford en Fiat en andere bouwers. Uiteraard zit er ook variatie in de soorten tracks. Deze zijn opgedeeld in vier groepen: in Cross Country en Wild Rush race je door de bossen en in Stadium Circuit en Speed Cross op vooraangelegde circuits.  

Ook dit keer zit er een verhaallijn in. Je bent namelijk een rookie en je wilt jezelf bekender maken dan dat je nu bent. Om bekendheid op te bouwen, daag je bekende racers uit die dagelijks filmpjes posten op Gravel Channel. Deze omroep is niet geheel toevallig verdeeld in vier subgroepen, en laten dat de nou net genoemde groepen zijn. Bij elke race win je wat aan bekendheid en als je nog meer races wint, mag je het opnemen van de bekendste racer van de groep en als je dan wint, ben jij de hit van bijvoorbeeld Cross Country. 

 

Maar alles draait er natuurlijk om hoe het racet. Als een arcaderacer kun je niets aanpassen aan de auto, maar moet je het doen met de statistieken van de auto zelf. Je kunt duidelijk merken dat sommige auto’s niet geheel geschikt zijn voor bepaalde soort races. Zo is een truck niet vooruit te branden bij Speed Cross, omdat zijn gewicht het niet toe laat om snel op te trekken. Maar je moet ook geen lichte auto nemen in de modderige races van Stadium Circuit banen. Dat wordt namelijk een hele glijpartij. Elke type auto rijdt anders, maar onderling in een klasse heb ik geen verschil kunnen merken.

De game draait nu volledig op de nieuwe Unreal 4 Engine en dat is te merken. Niet door de opspattende modder die bijna in je gezicht komt, maar door de verschillende weersomstandigheden die de engine op het scherm kan toveren. Een mistige race in Australië, of een zonnige race in een bergpas van Oostenrijk, de beelden die op je scherm worden getoverd zien er prachtig uit.

 

Gravel ziet er veelbelovend uit. Binnenkort komt hij in de Early Access van Steam en wordt speelbaar op Xbox One, PlayStation 4 en pc vanaf begin 2018.