Far Cry 5

Far Cry 5 komt pas eind februari 2018 uit, maar Ubisoft nodigde ons onlangs uit om een vroege build uit te proberen. Daar zeggen we geen nee tegen, dus hup de auto in en op naar het fictieve Hope County in Montana, Noord-Amerika.

Als nieuwe junior hulpsherrif van Hope County kom je midden in een gewelddadige staatsgreep door een fanatieke doomsday-sekte, 'the Project at Eden’s Gate' genaamd. Deze sekte wordt geleid door Joseph Seed. Hij predikt verlossing, maar ondertussen laat hij inwoners op gewelddadige wijze bekeren naar zijn 'geloof'. Hij krijgt hulp van Jacob, een ex-officier uit het leger om zijn manschappen te trainen en te bewapenen. Een andere handlanger is John, een advocaat die ondertussen land opkoopt voor de sekte. Faith is de zus van Joseph die probeert mensen te overtuigen dat haar broer de beste bedoelingen heeft. Aan jou de taak om de plannen van de sekte te ontwrichten en het verzet te helpen om Hope County's gemeenschap te bevrijden.

Je krijgt in Far Cry 5 hulp van verschillende verzetsleden. Pastoor Jerome ziet het als zijn taak om de inwoners te bevrijden uit naam van God, Mary May is barvrouw en wil wraak omdat haar ouders vermoord zijn door de sekte en Nick Rye is een piloot die zijn woonplaats weer een goede plek wil laten zijn om zijn minderen te laten opgroeien. Niet alleen deze mensen willen je helpen in het verhaal. Er is meer hulp in de gameplay te vinden die is verdeeld in Guns-for-hire, Fangs-for-hire en Friends-for-hire. Zo is er Grace, een vrouw die weet hoe ze een snipergeweer moet hanteren en Boomer, een hond die prima kan verkennen en zijn tanden graag in wat vijanden zet. Andere dieren die hun poot aanbieden zijn bijvoorbeeld een poema of een beer. Friends-for-hire wil niets anders zeggen dan dat het gehele spel in online co-op voor twee mensen te spelen is.

Far Cry 5 - Fight (Foto: Ubisoft)

In de demo die we voorgeschoteld kregen was maar een klein stukje van het gebied in Far Cry 5 te spelen. De kaart is een stuk groter, maar niet zo groot als bijvoobeeld Wildlands. Er staan allerle voertuigen om te 'lenen' om de afstand sneller af te leggen. Een truck waarmee je meteen je tegenstanders van de weg ramt is in ieder geval ideaal te noemen. Op een gegeven moment stap je ook in een vliegtuigje om doelen te bombarderen. Dat bombardeergedeelte is nog prima te doen, maar zo gauw er een vijandelijke piloot je gaat beschieten wordt het een wel erg stroeve dogfight. Het lijkt wel of geen enkele kogel de vijand raakt, terwijl ik toch kan zweren dat de crosshair prima gericht is. In de omgeving is er ook wat afleiding te vinden, in deze demo was er al een visstek en een hengel om even tot rust te komen. Of dit nog nut heeft voor de main story is nog de vraag. Natuurlijk zijn er ook allerlei spullen te verzamelen. In het gebied waar ik bezig was vond ik al een van de vier whiskey-flessen. Er is ook cash te vinden, maar een shop ben ik nog niet tegen gekomen om dat geld uit te geven. De hamvraag over de omgeving is vrij makkelijk te beantwoorden: de formule die we allemaal al kennen van eerdere Far Cry en ook Assassin's Creed is weer aanwezig. Je bevrijdt kleine dorpjes in de county, daarna is dat gebied veilig te noemen en kun je bijvoorbeeld met inwoners praten.

Om de sekte neer te halen zijn er allerlei wapens te vinden, waaronder geweren en granaten, maar ook handwapens zoals een sloophamer of een honkbalknuppel. In deze alpha-versie was het mikken met de geweren lastig, zeker de sniper was nogal verkeerd afgesteld. De shotgun daarentegen werkte weer prima, maar daarmee hoef je ook een stuk minder nauwkeurig te richten. De ontwikkelaars gaan daar vast nog wat aan tweaken, dit was een demo en nog verre van af. Het stukje verhaal wat er te spelen was bood meerdere manieren om het dorpje te bevrijden. Ongezien een watertoren op klimmen en met een sniper-geweer vijanden neerleggen is een overduidelijke optie, maar de brandstoftank opblazen om de helft van de tegenstanders op te ruimen is ook een mogelijkheid. Wat meer variatie krijg je als je met de ‘Guns for Hire’ gaat werken.

Twee verzetsleden en de hond Boomer waren in deze demo beschikbaar, maar niet tegelijkertijd in dezelfde spelronde. Nick Rye is de piloot die je luchtsteun biedt. Met een druk op de knop geef je aan wat hij moet aanvallen en dan blaast hij bijvoorbeeld die eerder genoemde brandstoftank voor je op vanuit de lucht. Hij kan wel beschoten worden en daardoor zijn aanval moeten afbreken, maar hem zodanig onder vuur te laten krijgen dat hij neerstort is me nog niet gelukt. Grace is een sniper en haar kun je opdracht geven om bijvoorbeeld op eerder genoemde watertoren te klimmen om je zo ondersteuning te bieden. Handig, want ze snipet af en toe mensen die jij niet kan zien omdat ze jou van achteren besluipen bijvoorbeeld. Tijdens het volgen werd zij wel te veel beschoten waardoor ze voor dood op de grond lag. Dan kun je haar proberen te reviven of haar achterlaten. Als je dat laatste doet zal ze uiteindelijk verdwijnen en na een time-out je weer bijstaan. De hond Boomer is meer van de kill-and-attack. Hij is handig om te verkennen en alvast vijanden te taggen en natuurlijk om ze in de enkels te laten bijten. Ook hem moet je niet naar een groep vijanden sturen, dan loopt het verkeerd af. Tijdelijk natuurlijk, voordat er allerlei dieren-liefhebbers gaan klagen.

Far Cry 5 - Dogfight (Foto: Ubisoft)

De huurlingen zijn er als aanvulling op je speelstijl. Het idee is leuk, maar ik vrees dat Far Cry 5 hierdoor wel veel simpeler wordt. Vergelijk het met Ghost Recon Wildlands: de AI knalt altijd raak waardoor het een kwestie van kiezen wordt wie van de tegenstanders het loodje gaat leggen. Maar speel je met vier vrienden in Wildlands dan is een gecoordineerde aanval een stuk lastiger omdat iemand kan missen en een compleet plan in duigen kan laten vallen. Zo'n AI-huurling in Far Cry 5 heb ik ook nog niet echt zien falen, al is het wel zo dat de ondersteunende piloot niet altijd zijn werk kan doen als hij nog beschoten wordt. Ik ben nog niet overtuigd of het echt iets gaat toevoegen aan de gameplay, of dat het straks een manier wordt om het spel uit te spelen: laat de verzetstrijder maar al het vuile werk doen.

Mocht je het hopen: voor zo ver nu te zien was is Far Cry 5 is niet baanbrekend anders. Ik heb niets van Joseph Seed gezien, dus of hij de legendarische Vaas uit Far Cry 3 kan evenaren is alleen maar afwachten. Ik hoop het, want Vaas zorgt er bij mij voor dat Far Cry 3 mijn favoriet blijft in de franchise. Het is overduidelijk Far Cry in een nieuw jasje/omgeving. Overigens een nu al prachtig uitziende omgeving met veel details. Er is wel nog wat werk te verrichten aan deze alpha-versie want bijvoorbeeld het mikken met wapens is echt nog een gemiste kans. Het vliegen werd er door irritant, want mikken leek onmogelijk. Dan ga je maar te pas en te onpas schieten in de hoop dat het raak is. Dat soort bugs gaan vast geplet worden in de tijd die ze hebben. En de ontwikkelaars hebben nog wel even, want Far Cry 5 komt 27 februari 2018 uit op PlayStation 4 (Pro), Xbox One (X) en pc.