Wolfenstein 2: The New Colossus

MachineGames, de ontwikkelstudio achter Wolfenstein 2: The New Colossus, laat meteen zien dat ze alle registers weer opengooien in dit nieuwe deel. Het eerste level begint met Blazkowicz die wakker wordt uit een coma op een onderzeeër van het verzet. Hij zit in een rolstoel en er is weinig over van de held na de gebeurtenissen in Wolfenstein: The New Order. Het is meteen weer raak, want de nazi's zijn net bezig om de onderzeeër te kapen. Frau Engel wil Blazkowicz levend vangen om hem publiekelijk vernederen. Zo wil ze Het Rijk laten zien dat 'Terror Billy' geen gevaar meer is voor de nazi's. Dus het eerste level gaat letterlijk op rolletjes, want nadat Blazkowicz een wapen te pakken heeft gaat hij met rolstoel en al op de U-boot tekeer.

Wolfenstein 2: The New Colossus (Foto: Bethesda)

Dit level is qua lastigheid niet zo moeilijk, maar je merkt al dat het niet "ga van punt A naar B" is. Je wordt aangemoedigd te verkennen. Is het niet voor meer armor, health of munitie, dan is het wel omdat je langs soldaten kunt komen zonder Rambo op wielen te spelen. Niet dat dat niet leuk is, want wie wil nu niet met twee uzi's van een trap af rollen terwijl je nazi's neermaait? Er zijn ook vallen aan te zetten, zodat de nazi's die op je af komen rennen ge-elektrokuteerd worden. Heerlijk om te zien dat de humor niet alleen terug te vinden is in de scenes, maar ook in de levels zelf. De scenes toveren een glimlach op je gezicht. Ook wordt er niet krampachtig gedaan over taalgebruik, de tere zieltjes zullen wel gaan sputteren.

Het tweede level dat Bethesda klaar had staan in deze demo is verderop in het verhaal van Wolfenstein 2: The New Colossus te vinden en heet Roswell. Op de beroemde alien crashsite hebben de nazi's een lab van de Amerikanen overgenomen om zo ongestoord verder te experimenteren met ruimtespul. Ondertussen kan Blazkowicz weer lopen, en is het de bedoeling om naar het lab te gaan om de experimenten te stoppen. En hoe doe je dat? Door een kernbom in een brandblusser te stoppen en daarmee naar binnen te lopen natuurlijk. Dit keer niet door de voordeur, maar je probeert 'ongemerkt' binnen te komen met een transporttrein.

Wolfenstein 2: The New Colossus (Foto: Bethesda)

Je begint in het dorpcentrum zelf en hebt een rendez-vous met een aluhoedje dat ervan overtuigd is dat er meer is. Verkleed als brandweerman moet je hem ontmoeten in zijn eettent, maar natuurlijk komt er net wanneer je binnen bent een nazi-officier langs die graag wat bestelt en tijdens het wachten op zijn bestelling om je papieren vraagt. Het is niet zo intens als de ondervragingscene in Wolfenstein: New Order, waar Frau Engel toch echt meer je nekharen overeind liet staan.

Eenmaal dat achter de rug heeft de restauranthouder een geheime doorgang voor je in de aanbieding. Deze leidt naar een ondergronds tunnelstelsel dat verbonden is met treinen. Hier merk je dat de vijanden al een stuk beter geworden zijn dan in de tutorial. Naast wat honden en normale soldaten zijn er ook supersnelle robot-achtigen en andere mechanisch aangepaste soldaten die je flink op de grond trappen als jij of hij in de buurt komt. De hel breekt pas echt los als je in het lab bent en je tegen een overmacht moet vechten. Ook in dit level is het handig om niet meteen naar je doel te stormen en rond te gaan kijken.

Wolfenstein 2: The New Colossus (Foto: Bethesda)

Alleen al omdat het handig is een vluchtroute te weten als je overmeesterd wordt door een hele flinke overmacht. Door de ongetweakte moeilijkheidsgraad in deze demo was het nogal makkelijk om het heel lastig te krijgen. De vijanden waren nu vooral sponzen als het ging om kogels incasseren, dus rondzoeken naar munitie was sowieso geen overbodige luxe. Dit gaat straks voor de minder lastige moeilijkheidsgraden aangepast worden, zodat het een meer Rambo-game wordt als je dat wil.

Wat de demo uitstraalt is dat Wolfenstein 2: The New Colossus bruut en gewelddadig is, maar wel met heel veel knipogen. Kortom, alles wat je van Wolfenstein verwacht. Als je in Roswell rondloopt zie je leden van de Ku Klux-clan in hun kenmerkende kleding lol hebben, terwijl de rest van de inwoners proberen niet op te vallen zodat de nazi's ze aanspreken. Je weet namelijk nooit, de officieren zijn vrij snel aangebrand en voelen zich oppermachtig.