Super Mario Odyssey

Nintendo heeft blijkbaar de smaak te pakken wanneer het op open-world platformers aankomt. Na het megasucces van The Legend of Zelda: Breath of the Wild krijgt ook 's werelds bekendste loodgieter Mario zijn eigen 3D-platformer met non-lineaire gameplay, Super Mario Odyssey. Pheno en ik mochten tijdens een event van Nintendo aan de slag met een demo van Mario's nieuwste avontuur, waar we kennis maakten met het Metro Kingdom (New Donk City) en het Sand Kingdom (Tostarena).

 Supermarioodyssey2

Mario Bros.-games hebben tegenwoordig een bekende opzet die eigenlijk geen uitleg meer behoeft: Bowser is weer eens stout geweest en heeft princess Peach gekidnapt met het doel om met haar te trouwen, en Mario moet dit zien te voorkomen. Hierbij krijgt hij hulp van Cappy, een soortement geest die de vorm aanneemt van een hoge hoed en Mario vergezelt op zijn avonturen.

Tijdens de demo heb ik gespeeld in New Donk City, een drukke stad die erg doet denken aan New York City. In het hele level kun je gaan en staan waar je wilt en kun je alles op je eigen houtje verkennen: er is een hoofdverhaal, maar het loont ook zeker om elk hoekje en gaatje te verkennen op zoek naar munten en manen (vergelijkbaar met de sterren van Super Mario 64). Een kleine verandering die mensen ook aanmoedigt om de ontdekken is dat wanneer je een maan vindt het level niet gelijk wordt beëindigd, zodat spelers ook de andere manen niet links laten liggen omdat ze anders helemaal opnieuw moeten beginnen met een level.  

Nintendo lijkt ook in het achterhoofd te hebben gehouden dat zowel beginnelingen als experts hun games spelen, dus de moeilijkheidsgraad om de manen te bemachtigen verschilt ook enorm. Zo kon ik heel makkelijk een maan verdienen door naast iemand te gaan zitten, maar er zijn ook manen die je alleen kan bereiken wanneer je een heel gebouw beklimt. Het zorgt ervoor dat er een overdaad aan beloningen is in Super Mario Odyssey, maar daarmee kan iedereen ook lol beleven met het spel.

SuperMarioOdyssey2

De levels bevatten de klassieke Mario-elementen: munten om te verzamelen (die verdeeld zijn in universele en lokale eenheden), vijanden zoals Goombas en Bullet Bills die verslagen moeten worden en vooral veel springen. Maar verder is te zien dat het art-team van Nintendo helemaal los is gegaan met het bedenken van werelden: drukke steden en woestijnen, maar ook dichtbegroeide jungles, steampunk- en spookachtige werelden maken onderdeel uit van Super Mario Odyssey. Het is fantastisch om door al die levels te lopen en te ontdekken, en het doet mij erg denken aan de verschillende planeten van Super Mario Galaxy, waarbij een van mijn favoriete momenten was dat ik mij naar een andere planeet kon lanceren waar een heel nieuw avontuur op mij zou wachten. Zelfs levels die op het eerste gezicht totaal niet bij een Mario-game passen zoals New Donk City zijn geweldig, omdat alle levels terugvallen op een centraal thema: kleurrijk en cartoonesk, wat voor mij altijd een van de grootste pluspunten van de Mario-games geweest is.

Cappy zelf doet erg denken aan F.L.U.D.D., de watersproeier die Mario hielp tijdens Super Mario Sunshine. De enorme verscheidenheid aan doeleinden waar Cappy voor gebruikt kan worden is zonder twijfel een van de sterkste punten van Super Mario Odyssey: hij kan gebruikt worden als brug om een extra sprongetje te maken naar een moeilijk bereikbaar gebied, als boemerang om vijanden te verslaan en hij kan munten verzamelen voor Mario. Maar de meest opvallende feature van Cappy is dat hij bezit kan nemen van personen en objecten, waarmee hij Mario kan leiden naar nieuwe gebieden en beloningen. Het is duidelijk dat Nintendo veel moeite heeft gestoken om het besturen van Cappy lonend te maken, aangezien je sommige manen alleen kan bereiken als je bijvoorbeeld Cappy gebruikt als brug, wat een van de moeilijkste vaardigheden is om te leren in Super Mario Odyssey.

SuperMarioOdyssey3

Het is maar goed dat die beloningen er ook zijn, want Cappy besturen was nogal een hels karwei tijdens de demo. Van tevoren kregen we een presentatie waarbij de vertegenwoordiger van Nintendo met het grootste gemak de levels doorliep met behulp van Cappy, maar in de demo van 10 minuten die ik kreeg kostte me het de grootste moeite om Cappy onder de knie te krijgen. Cappy wordt bestuurd met het bewegen van de joycon, waarbij je hele specifieke bewegingen moet maken terwijl je een reeks knoppen indrukt om Cappy te laten doen wat je wilt. Zonder twijfel zal je uiteindelijk vertrouwd raken met deze besturing, maar zeker aan het begin kan ik me voorstellen dat de besturing voor Mario en Cappy voor veel frustratie gaat zorgen bij spelers, zeker bij spelers die een switch hebben gekocht vanwege Super Mario Odyssey.

Super Mario Odyssey komt met een vrijheid die we nog nooit eerder hebben gezien in een Mario-game, met overal geheimen te ontdekken, knotsgekke levels die je in je eigen tempo kan doorlopen en een flexibel reismaatje in de vorm van Cappy. Maar desondanks blijft Super Mario Odyssey tot op zekere hoogte ook trouw aan zijn roots, waarbij geliefde elementen uit vorige games zoals Super Mario Galaxy en Super Mario Sunshine worden hergebruikt, maar ook iconische vijanden zoals Bowser, Goombas, Thwomps en Bullet Bills weer hun opwachting maken. De besturing is aanvankelijk wennen en de tijdslimiet van 10 minuten was lang niet voldoende om alles onder de knie te krijgen, dus je zult wel even een paar uur de game moeten spelen om een goed gevoel te krijgen hoe Mario en Cappy precies werken. Desondanks lijkt Super Mario Odyssey er eentje te worden om in te lijsten, maar je mag eigenlijk ook niks anders verwachten van een ontwikkelaar die al 30 jaar ervaring heeft met platformers en van bijna elke Mario-game doorgaans een groot succes weet te maken.

 Super Mario Odyssey komt op 27 oktober uit voor de Nintendo Switch.