Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Nintendo heeft het al eerder gezegd dat ze gaan kijken hoe ze hun licenties beter kunnen inzetten en met Hyrule Warriors hebben we al kunnen zien dat andere uitgevers ook prima weten hoe ze met de iconische Nintendo-helden een prima spel kunnen maken. Nu is het de beurt aan Ubisoft, die meteen hun Rabbids in de strijd gooien om van deze nieuwe Mario-game opeens een complete verrassing te maken. Door allerlei lekken voor de gamebeurs E3 wisten we al wel dat er een samenwerking tussen Mario en de Rabbids zou gaan komen, maar niet wat voor soort spel het zou worden. De Rabbids van Ubisoft hebben vooral spellen vol met minigames, maar gelukkig is Ubisoft een heel andere kant op gegaan qua genre. Het is namelijk een turnbased strategiespel à la XCOM geworden.

We mochten hands-on met de game om te zien of er genoeg strategie in zit, of alleen maar kiddy blijkt te zijn. Grafisch gezien is het in ieder geval heel wat anders dan het grote voorbeeld XCOM. Die game is donker, sci-fi en heeft een nogal onheilspellende sfeer. Het tegenovergestelde geldt voor Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Kleurrijk, zoals een Mario-wereld hoort te zijn en vage konijnen die overal en nergens opduiken om weer iets idioots te doen. Rollend in een enorme bloem bijvoorbeeld. Op de vraag of ze de wereld kunnen redden kijken ze Mario en co lijp aan en gaan weer verder met spelen. De wereld waarin je rent ziet er levendig uit. Dat de Snowdrop engine van The Division ook zoiets kan is net zo verrassend te noemen.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Boss (Foto: Ubisoft)

Van de plot is eigenlijk vrij weinig bekend. Er is een portaal waaruit opeens een hele bende Rabbids komt. Een paar zijn Mario, Peach, Yoshi en Luigi goed gezind, sterker nog, ze verkleden zich als de helden. Het merendeel van de maffe konijnen is er om stennis te schoppen. Hoe, wat, waarom? We zullen het spel moeten spelen om erachter te komen. Dan is nog het robotje Beep-o, dat het strategische team begeleidt tijdens het verkennen van de kaart.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle gaat om verkennen en vechten. Het verkennen doe je met het stofzuigerrobotje Beep-o. In het landschap liggen muntjes die je moet verzamelen om wapens te kunnen kopen. Die wapens speel je onder andere vrij door schatkisten te vinden. Dan zijn er nog de beruchte rode muntjes uit diverse eerdere Mario-games, die alleen tijdelijk verschijnen en als de timer op 0 staat verdwijnen. Het enige dat deze Mario anders maakt is dat Mario dit keer niet kan springen. Dus een doolhof waarin het lijkt alsof je kunt doorlopen, maar er opeens een dichtschuivende lage wand voor je neus verschijnt wordt opeens lastiger omdat Mario niet erover heen kan springen.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Running (Foto: Ubisoft)

Dan is er het vechten. De tutorial is zoals het hoort kort en simpel. Als je met Beep-o vijanden tegenkomt, dan gaat hij even de afwas doen of zo en komt je team van drie personages in actie. In mijn geval Mario, een verklede Rabbid als Peach en een Rabbid als Luigi. Er zijn blokken in het speelveld waarachter je kunt schuilen, de beroemde groene pijpen uit Mario om snel naar een andere plek te komen en natuurlijk vijanden die het op je team gemunt hebben. De bedoeling in die missie is simpel: schakel ze allemaal uit.

Heel diepgaand is die tutorial nog niet: Mario en co hebben wapens, die schade doen aan de levensmeter van de ander; en de vijanden, je raadt het al, proberen jou kapot te knallen. Door gebruik te maken van de blokken in het veld kun je schoten ontwijken of in ieder geval minder schade ontvangen. Simpel, en stiekem best leuk. In de tweede missie leer je explosieve blokken tot je voordeel te gebruiken. Schiet erop en alles wat er omheen staat heeft een rotdag. In de derde missie is er een ander doel: ga van de ene kant van het speelveld naar een aangeven gebied aan de andere kant. Daar worden weer nieuwe mogelijkheden van Mario + Rabbids: Kingdom Battle geïntroduceerd.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle - Team Jump (Foto: Ubisoft)

Onderweg kom je enorme Rabbids tegen die met stenen slaan, een Chomper die zijn ketting niet aan een blok vast heeft zitten en idote rabbids die slidings doen als ze langs je heen bewegen. Dat laatste kunnen wij ook. Als je een route kiest kun je langs een vijand af rennen. Dan tackel je die terwijl je er langs rent, dus schade oplevert, maar als je slim speelt ren je door naar een blok waarvan achter je datzelfde konijn nog eens beschiet. Handig!

Je teamgenoten doen ook meer dan alleen maar schieten. Buiten hun beurt kun je verder komen door ze te gebruiken als trampoline. Niet alleen verder, maar je kunt ook hoger komen, in het geval van de Chomper geen overbodige luxe. Elk personage heeft nog een speciale vaardigheid die weer enkele beurten nodig heeft om op te laden. Mario kan op z'n XCOM bezig zijn door naar vijanden te schieten als ze in zijn bereik komen als ze bewegen, in XCOM overwatch geheten. De Rabbid Peach kan dan weer teamleden helen. Elk personage heeft ook weer andere wapens met weer elk voordelen. Je zult je team dus goed moeten selecteren en uitrusten voor elke missie.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle laat Mario en co eens iets heel anders doen. Dat geldt ook voor de Rabbids, die normaal in nog idiotere situaties en minigames verzeild zijn geraakt. Het enige rare dat ik gezien heb is dat er geen touch-screen besturing is. Voor een game met isometrische view, keuzes door middel van icoontjes, ezovoort een vreemde keuze om die optie helemaal links te laten liggen. De game komt 29 augustus exclusief uit op Nintendo Switch.