Rugby 18

Graphics, gameplay, AI: er was een hoop mis met Rugby 15 van HB Studios Multimedia. Het spel staat niet voor niets geheel onderaan de eigen website van de ontwikkelaar. Uitgever Bigben heeft het ontwikkelstokje overgedragen aan Eko Software en drie jaar gewacht zodat we het oude gedrocht goed vergeten zijn. Of Rugby 18 een goede try is of compleet ruck is blijft nog de vraag, maar de demo die we tijdens een event van Bigben mochten spelen geeft wat hoop.

De graphics zijn nog niet je-van-het. Er is duidelijk voortgang gemaakt en het is zeker beter dan Rugby 15, maar verwacht geen supergedetailleerde sporters zoals in FIFA, Madden of NBA 2K. Wat het meest stoort is het heftig gebruik van een blur-effect naarmate de spelers verder weg zijn. Het is in ieder geval zeker een pluspunt dat er altijd overzicht is. Ik heb geen enkele keer de camera vervloekt omdat ik niet wist waar ik, de bal, of de andere spelers waren.

De gameplay van Rugby 18 is wel sterk verbeterd ten opzichte van zijn illustere voorganger. Rugby klinkt simpel, maar het heeft complexe regels waardoor een spel erop baseren en leuk houden best lastig is. Daarin zijn de ontwikkelaars geslaagd, al is er wel een leercurve voor gamers die rugby alleen kennen van de haka die de All Blacks uit Nieuw Zeeland altijd voor de wedstrijd doen. Maar dat is hetzelfde als NBA gaan spelen als je alleen de film Space Jam hebt gezien: je zult er in moeten investeren.

Rugby 18 (Foto: Bigben)

Tackelen van de speler met de bal is in ieder geval makkelijk gemaakt. Alle teamleden kunnen dit doen, maar de software kiest diegene die er het dichtst bij is. Dat is te zien aan een indicator onder de voeten van de spelers. Is deze transparant blauw dan is diegene wel in de buurt genoeg, maar is het risico dat de baldrager er aan kan ontsnappen. Is deze compleet blauw, dan heb je een veel betere kans dat die speler de baldrager te pakken zal nemen.

Wat daarna volgt is de ruck. Dat is wel even wennen. Je moet met een knop een speler erbij halen. Als hij in de cirkel van de bal komt, dan verschijnt er een quicktime-event bij de voeten van deze speler. Als je op tijd drukt dan win je procenten in de balcirkel. Als je de procentmeter meer dan 50 procent in jouw kleur hebt dan kun je op de actieknop duwen en pakt de speler de bal. Heeft de tegenpartij het beter voor elkaar, dan heb jij pech. Ik vergat in het eerste potje vaak een speler erbij te zetten of op die QTE te letten, dus de meter heeft mijn kleur weinig gezien in die wedstrijd.

Rugby 18 (Foto: Bigben)

Het scoren is een andere fase, waarin je eerst een touchdown kunt maken voor vijf punten en dan kunt trappen voor nog eens twee punten. Dan wordt het een mechanisme dat je veel in golf-games ziet, waarbij je rekening moet houden met de wind, de hoek waarin je staat ten opzichte van de doelpalen en de afstand. Niet moeilijk te begrijpen in ieder geval, maar natuurlijk lastiger om onder alle omstandigheden te scoren.

Een van de grote minpunten van Rugby 15 is de AI, de intelligentie van de computergestuurde spelers. Ze deden namelijk niets als jij niets deed. Dat is nu veranderd en ze rennen handig mee, waardoor het tackelen niet een one-man-show wordt met alleen jouw bestuurde speler. Ook tijdens de aanval lopen ze goed mee zodat je naar achteren kunt passen, zoals het alleen mag in rugby.

Op het eerste gezicht zijn twee van de minpunten van Rugby 15 positief aangepakt. Grafisch loopt dit nieuwe deel nog achter op de grote concurrerende sportspellen, maar wie wat langer meeloppt weet dat gameplay belangrijker is dan graphics. Gezien rugby-games niet bepaald met bosjes uitgegeven worden is het mooi om te zien dat er meer moeite in wordt gestoken dan drie jaar geleden. De ontwikkelaars hebben nog tijd om aan het spel te werken, want Rugby 18 komt pas in oktober uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc.