Final Fantasy XIV: Stormblood

 

Zoals gezegd was dit de enige speelbare instance, ik had maar al te graag een Primal willen bevechten of een eerste level van Omega kunnen doen. Gelukkig was er nog een hunt in het gebied te vinden. Blijkbaar hadden veel buitenlandse media er al genoeg van, maar was het team van Square Enix niet te beroerd om mee te hunten. Niets nieuws onder de zon voor de bestaande spelers, maar het blijft tof om een enorm sterk wezen neer te krijgen in pak'm beet een kwartier. En weer wat geleerd: Tomestones of Verity zijn de nieuwe valuta om de echt betere spullen te kopen. Naast Poetics en Lore kunnen we dus nog meer gaan grinden.

PvP
PvP was ook niet speelbaar, maar daar mag je ook veranderingen verwachten. Om het toegankelijker te maken heb je nu een aparte skillbar. Je hoeft dus niet elke keer weer alles te rangschikken als je uit PvE komt. Sterker nog, de game wisselt de PvE-bar al om voor de PvP-bar als je die modus in gaat. Ook mag je twee combo's onder twee macroknoppen stoppen, zodat het makkelijker uit te voeren wordt. Op deze manier willen de makers dat mensen zich kunnen concentreren op het bewegen en taktieken in plaats van knoppen-rotaties onder de knie te krijgen. De level-requirement wordt ook verlaagd. Eerst moest je nog level 50 zijn, nu mag je met level 30 al beginnen om andere spelers klop te geven. Hopelijk wordt het daardoor wat drukker, zelf ga ik vast een kijkje nemen als Stormblood uit is. Tot op heden vond ik het te veel 'elite' en gedoe om er echt aan te beginnen.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Kugane (Foto: Square Enix)

Nieuwe spelers worden verwend 
Er zijn nog kleine maar wel fijne veranderingen te noemen: sprinten kost geen TP-punten meer, dus je hoeft niet meer te wachten tot je meter compleet vol is. De cooldowntimer blijft, maar het scheelt. Mounts gaan sneller lopen. Naast accurracy verdwijnt ook parry. Parry wordt vervangen door de tank-only Tenacity. Dit zorgt ervoor dat geleden schade wordt verminderd, terwijl je zelf meer schade toebrengt. Een opmerkelijke toevoeging zijn de jump potions. Omdat nieuwe spelers maanden bezig moeten zijn om bij de content van Stormblood te komen brengt Square Enix de mogelijkheid om de hele verhaallijn te skippen. De cutscenes kun je bekijken, maar je hoeft niets meer te doen tot en met het einde van A Realm Reborn. Een tweede drankje brengt je zelfs tot en met Heavensward. De kosten zijn rond de 15,75 euro en 21,75 euro respectievelijk. Een ander soort drankje geeft je een level 60 job. Je krijgt er kant-en-klare gear bij en alle jobquests zijn gedaan. Je mag er in ieder geval tot aan 4.1 maar 1 kopen, en kost rond de 21,75 euro. Natuurlijk zijn de vaste spelers aan het klagen hierover, maar laten we realistisch blijven: als Square Enix nieuwe spelers wil krijgen zullen ze iets moeten doen aan de achterstand. Of ik nu als vaste speler iemand op dag 1 moet uitleggen hoe een bestaande dungeon werkt of pas drie maanden later maakt mij niet zo veel uit.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Samurai (Foto: Square Enix)

Voor de geldwolven
Tijdens het veel te korte interview kwam naar voren dat er voor de gatherers en crafters onder ons geen nieuwe jobs zijn gemaakt om items te verzamelen of te maken. Wel zijn er nieuwe dingen te doen, de vissers leren speervissen en gaan onder water verzamelen. De mijnwerker en tuinder gaan ook onder water verzamelen op nieuwe manieren. En dat allemaal om nieuwe items te kunnen maken als crafter. Er zijn nieuwe scrips, dit keer in de kleur geel, te verdienen om jezelf weer te upgraden. De blauwe en rode blijven bestaan en het wekelijks maximum voor die twee wordt opgeheven. Vooral voor crafters goed nieuws omdat je daar belachelijk veel red scrips nodig hebt om alles te kunnen maken met de beste gear.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Ghost Dungeon (Foto: Square Enix)

Tijdrovend
Vanaf 16 juni is er early access en zelf kan ik niet wachten om aan de gang te gaan met Red Mage, mijn gatherers en crafters en natuurlijk mijn bestaande White Mage. Dungeons leren, mechanieken snappen en weten wat te doen, mensen die het niet weten of fouten maken nog zien te redden... Het zal bizar druk worden in de wachtrijen met DPS'ers, maar ik kom de eerste tijd wel door met mijn White Mage zelf terwijl ik een Red Mage vanaf level 50 ga levelen. Met zoveel dungeons, FATE's en hunts moet dat goed te doen zijn. Als de nieuwigheid eraf is worden de wachtrijen vanzelf beter. Vanaf 4.0 zijn we niet meer beperkt tot een server maar zoekt het spel naar spelers op alle servers. Ook gatherers en crafters gaan veel nieuws krijgen en deze moet ik natuurlijk weer zo snel mogelijk tot endgame krijgen zodat ik weer een leuk zakcentje kan verdienen aan zelfgemaakte gear en andere items. Content genoeg, maar de tijd om het te spelen, waar ga ik die vandaan halen?